Mezi špičkovými módními návrháři a mystiky funguje neočekávaný souběh. Podobně jako duchovní myslitelé harmonizují svůj život s vnitřními hodnotami, módní řemeslníci esteticky manifestují neviditelné. Tento přesah mezi spiritualitou a haute couture je již dlouho znázorněn v odkazu značky Dior balíčkem tarotových karet, zatímco v rozmarné Gucci Garden v italské Florencii najdeme všudypřítomné metafyzické obrazy. A teď se zrodila další ikonická souhra.

„Osobně vlastním tarotové karty Hermès,“ píše v e-mailu Kerry Pieri, tvůrkyně obsahu, umělkyně a bývalá módní redaktorka časopisu Harper’s Bazaar. Nikoli bez humoru potvrzuje, že převaha mystiky v designu roste „od značek luxusních šperků, jako jsou Jia Jia a Ananya, které vyrábějí složité šperky s křišťály, až po tarotovou kolekci značky Dior a Gucci, jež od roku 2017 používá spiritistické ilustrace od Jayde Fish“.

Údaje zároveň potvrzují vyšší poptávku po luxusní módě, přičemž společnost Hermès hlásí třináctiprocentní nárůst tržeb ve druhém čtvrtletí.

Společná trajektorie těchto dvou nik nabírá na síle, přičemž trend na trhu ilustruje průlomový letní debut prodejce luxusní metafyzické módy Sage & Salt. Jejich amulet Evil Eye Bag Charm (ručně vyřezávaný ochranný amulet z požehnaných krystalů na kabelku) byl příznačně představen na nejexkluzivnější módní kabelce Hermès Birkin.

„Ještě nikdy jsme neměli tak ohromný ohlas při spuštění prodeje,“ potvrzuje Corbin Chamberlin, zakladatel společnosti Sage & Salt v e-mailu pro Forbes.com. Přívěsek na kabelku, který by se měl začít dodávat 25. srpna, zaznamenal mezi módní veřejností značné množství předobjednávek a klienti v Dubaji si jich kupují až osm naráz.

„Obrovské množství mezinárodních objednávek svědčí o tom, že pozitivní energie je jedna z věcí, kterou opravdu nelze ošidit – na rozdíl od mnoha jiných položek v luxusním sektoru.“

To vše naznačuje, že ve světě, který se zdá být čím dál víc proměnlivý a nestabilní, je autenticita ve skutečnosti tou nejcennější komoditou.

Muž na pozadí magie

Kdo tedy stojí za nejzajímavějším módním doplňkem léta? Zasvěcení považují Chamberlina za intuitivního stratéga nejexkluzivnější světové klientely.

Jeho práce se dá mlhavě popsat jako přibližování vysoce postavených osobností a vedoucích pracovníků k jejich cílům, ale činí tak prostřednictvím jemnohmotných sfér. Jeden den může vykládat tarot prominentní celebritě a druhý den podnikat návštěvu dolu, aby se ujistil, že krystaly pro jeho kolekci jsou těženy etickým způsobem.

Chamberlin vyrůstal podle svých slov v „čarodějnické“ domácnosti, kde se se svými sourozenci pravidelně „uzemňoval“ před školou a za svitu měsíce nabíjel krystaly.

Na základní škole si ho jednou předvolal příslušník D.A.R.E., protože učil spolužáky ze čtvrté třídy čarodějnictví. Celoživotní vášní mu však byla také móda, zpočátku se věnoval kariéře módního reportéra, než se vrátil ke svým kořenům v oblasti energie, magie a manifestace.

„Sage & Salt je o energii, spojení a inspiraci lidí, aby změnili vibrace ve svém životě,“ říká. „Manifestovat hojnost a žít život, jaký chcete, je přece základ, ne? Vysnil jsem si produkt založený na energii, který by vypadal úžasně na toaletním stolku stejně jako váš luxusní parfém.“

Kabelkový amulet Sage & Salt Evil Eye

Inspirací pro přívěsek Evil Eye Bag Charm byla Chamberlinovi osobní zkušenost, neboť je známý svou záviděníhodnou sbírkou kabelek Hermès Birkin, které mu v průběhu let darovali jeho klienti.

„Když vám povím, že vlastnit Birkinku bylo mým snem od doby, kdy jsem jako desetiletý gay žil ve farmářské komunitě v Arizoně…,“ vzpomíná na dobu, kdy mu jeho klientka poprvé darovala černou kabelku Hermès Birkin. „Najednou se ke mně začali hlásit klienti zleva i zprava a platili za služby a výrobky kabelkami od Hermès. Vím, jak šíleně to zní, ale vesmír má zvláštní smysl pro humor.“

info Foto Corbin Chamberlin
Corbin Chamberlin ze Sage & Salt

Jakýkoli úspěch, ať už v oblasti módy, nebo mimo ni, může u přihlížejících vzbudit žárlivost a závist. Když se Chamberlin procházel po ulici v New Yorku, všiml si, jakou pozornost jeho birkinka přitahuje. Tehdy se rozhodl vytvořit přívěsek, který by zároveň sloužil jako ochranný amulet.

Ačkoli jsou mezi luxusními módními značkami jako Louis Vuitton a MGM přívěsky na kabelky oblíbené již řadu let, Chamberlin chtěl, aby byl ten jeho především funkční. Proto se ve svých návrzích inspiroval jedním ze svých oblíbených symbolů: nazarem nebo mati, známým spíše jako zlé oko.

„Je to jeden z nejstarších amuletů v historii, mluvím tu o tisíciletích,“ říká. „Lidé po celý den projektují energii, kterou procházíme. Tyto tiché soudy jsou jako paprsky energie, které se mohou nahromadit a ovlivnit naši vlastní energii. Zlé oko tomu brání.“

Vydání Forbesu Forbes Life 2024

Proces začal náčrtky, cíleným výběrem materiálů a následným zadáním zakázky vhodnému řemeslníkovi (v tomto případě Luisi Albertovi), aby amulet zhotovil. Po jeho dokončení posloužila Chamberlinova vlastní kolekce kabelek Hermès coby model pro focení.

„Ať už je to Hermès, nebo ne, připnout si amulet rovnou na kabelku je hrozně praktické. Ten náš se shodou okolností perfektně hodí k modelům Birkin a Kelly,“ říká. „Navíc vypadá roztomile.“

Metafyzická proměna módy

Než se vrhnete na jeho koupi, zamyslete se nad tím, jak tento malý luxus upozornil na řadu hlubokosáhlých sporů a odsudků moderní společnosti. Je běžné se domnívat, že móda představuje pouze akt okázalé konzumace, ale stejně jako nás učí spiritualita, smysl šatníku spočívá v záměru, s nímž je pořizován a nošen.

„Je snadné podívat se na někoho s pěknou taškou a předpokládat, že vydělává balík peněz, nebo si o něm vytvořit představu, která opomíjí jeho tvrdou práci a cílevědomost,“ upozorňuje Chamberlin. Podle něj tkví krása v uměleckém zpracování, s nímž byl tento kus koncipován a uveden do fyzické existence.

„Myšlenka předmětu mistrovsky vytvořeného od začátku do konce, se záměrem naprosté dokonalosti a pozornosti k detailům… Kabelky [Hermès] podle mého názoru přesahují statusové symboly. Jsou to energeticky nabité objekty.“

Ať už je to Hermès, nebo ne, připnout si amulet rovnou na kabelku je hrozně praktické.

Dalším důvodem současného rozmachu „haute mysticism“ je skutečnost, že společnost stále více odmítá představu, že se člověk musí vzdát života v luxusu, aby dosáhl duchovna.

„Můžete být nóbl a zároveň duchovně založený,“ tvrdí Chamberlin a potvrzují to i další spirituální stratégové celebrit a VIP osobností. Také mnozí léčitelé slavných přijímají hojnost jako duchovní cestu, například Šaman Durek a Ita Sulaiman, dva další významní „léčitelé“ v oboru, jejichž klienti je s sebou běžně vozí do luxusních destinací, jako je Saint Tropez.

Dále je zapotřebí orientovat se uprostřed politického chaosu a sociálních otřesů, vždyť svět se v mnoha ohledech stále vzpamatovává z následků globální pandemie. A tak se stává, že se přepychová klientela obrací k nejrůznějším odborníkům, od lékařů funkční medicíny až po alternativní specialisty všeho druhu, aby nalezla svůj vnitřní klid.

Vše se nakonec odvíjí od vašeho autentického vkusu a zájmů, neboť autenticita je základem spirituality i luxusní módy. Duchovní praktiky využívají osobitost k opětovnému nabytí kontroly nad životem, zatímco materiální autenticita je podstatou toho, co činí luxusní módu tak exkluzivní a hodnotnou.

To je povznesená vize módy, spirituality a řemeslné zručnosti, kterou Chamberlin prosazuje při realizaci svých tvůrčích vizí. Své materiály získává z matky země, odkud eticky těží drahé kameny, které zpracovává do ochranných předmětů. Poté jimi zdobí své modely – což jsou shodou okolností právě birkinky.