Na pódium haly Moscone Center v San Francisku právě mířili zástupci české firmy Amanita Design – a doprovázel je potlesk několika tisíc diváků. Slavnostní atmosféru si skupina vychutnávala díky hře s neobvyklým názvem Chuchel.

Humorná adventura totiž ve středu večer získala cenu za nejlepší vizuální kvality na Independent Games Festivalu, jakémsi předávání herních Oscarů pro nezávislé tituly. Uspěla v konkurenci pěti dalších finalistů, kteří vzešli ze stovek přihlášených her, a její autoři si navíc přišli na prémii tři tisíce dolarů.

Vyhlášení cen proběhlo v rámci Game Developers Conference, každoročního největšího setkání špiček videoherního oboru. O vítězích rozhodla odborná porota složená převážně ze zahraničních vývojářů.

Ocenění za Chuchel převzali přímo v USA šéf studia Jakub Dvorský a PR manažer Lukáš Kunce. Hlavní autor hry, výtvarník Jaromír Plachý, musel s malým dítětem zůstat doma. „Bylo to pro nás naprosté překvapení. Byli jsme stoprocentně přesvědčeni, že cenu vyhraje kanadská hra Cuphead,“ řekl pro Forbes Kunce.

„Publikum v hale, kde bylo několik tisíc diváků, samozřejmě reagovalo na obecně známé hry. Chuchel lidi okolo při vyhlašování nominací rozesmál, ale bylo jasné, že řada z nich o něm slyší poprvé. Všechny ostatní si vysloužily mnohem větší potlesk. Po vyhlášení ale všichni tleskali jako o život, protože stačilo pár sekund, aby se do vizuálu Chuchela zamilovali,“ líčil novinář Petr Poláček z herního serveru Games.cz, který předávání sledoval na místě.

Chuchel, příběh roztomilého kresleného hrdiny, který hledá ukradenou třešeň, je typickým zástupcem tvorby studia. Neklade na hráče vysoké nároky, připomíná spíš interaktivní film, který okouzlí zejména nadsázkou a osobitým vizuálním provedením. Právě jím se tituly od Amanita Designu v současné herní tvorbě vymykají.

A porotě Independent Games Festivalu, kterou každý rok utvoří unikátní skupina složená převážně ze zahraničních vývojářů, se jejich styl evidentně zamlouvá.

Celkem už Amanita uspěla při vyhlašování počtvrté, ceny si odnesly i její předchozí tituly Samorost, Machinarium či Botanicula. Ve všech případech šlo o hry, které se líbily kritikům, ale zároveň se jim dařilo také obchodně – prodeje titulů od Amanity se počítají v milionech, což je na nezávislý tým obrovský úspěch.

Na nynější ceně má velkou zásluhu právě výtvarník Jaromír Plachý, který se věnuje také animovanému filmu, designu, ilustraci či komiksu. Vyznává minimalistický přístup a stylizaci a za svá díla získal několik ocenění – nejvíc právě za předchozí počin Botanicula.

Úspěšný tým už nyní pracuje na čtyřech dalších titulech. A minimálně jeden z nich se bude od těch předchozích, veskrze oddychově laděných, lišit – půjde totiž o horor. Že bude ale také svébytně zpracovaný, o tom pochybovat netřeba.