Krása, smyslnost a síla v odlišnosti. Světová premiéra Pirelli kalendáře pro rok 2026 v Praze představila inovativní edici, která zkoumá hluboké spojení mezi lidmi a přírodou. Fotograf Sølve Sundsbø, známý svým experimentálním přístupem, vytvořil dílo, které přesahuje tradiční vnímání přírodních elementů.
Kalendář, který byl vůbec poprvé představen v Praze, ve své 52. edici zobrazuje ženské protagonisty jako symbolické ztělesnění přírodních živlů země, vzduchu, ohně a vody i nehmotných sil jako energie, éter a světlo.
„Kalendář je spojením mezi průmyslem a uměním. To je součástí historie Pirelli a také naší budoucnosti,“ říká Marco Tronchetti Provera, předseda představenstva Pirelli.
Focení probíhalo v exteriéru anglického Norfolku a Essexu a interiérové fotografie vznikaly v Londýně a v New Yorku. Fotograf měl jasnou vizi i co se výběru svých modelek týče. „Chtěl jsem fotografovat ženy, které respektuji pro to, co reprezentují. Některé jsem dlouho chtěl fotografovat, jiné jsou tváře, které jsem již fotil a chtěl je znovu interpretovat,“ doplňuje Nor Sølve Sundsbø.
Mezi protagonistkami kalendáře se objevily ikony z oblasti filmu, hudby, módy a sportu. Do Prahy dorazila britská herečka Gwendoline Christie, americká tenisová šampionka Venus Williams, ruská topmodelka Irina Shayk a česká topmodelka Eva Herzigová.
Dále se v něm objevila skotská herečka Tilda Swinton, britská zpěvačka a skladatelka FKA twigs, italsko-americká herečka a filmařka Isabella Rossellini, britská módní návrhářka a modelka Susie Cave, italská herečka Luisa Ranieri, čínská modelka a herečka Du Juan a portorická herečka Adriana Arjona.
Sølve Sundsbø, známý svou technickou precizností, použil pokročilé LED obrazovky k zobrazení přírodních prvků, jako jsou oheň, voda nebo země, což umožnilo vytvářet fascinující vizuální efekty. „Technologie mi pomohla zachytit přírodu ve formě, která je abstraktní, ale zároveň silná,“ vysvětluje.
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Tilda Swinton
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Isabella Rossellini
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Luisa RanieriFoto Pirelli, Sølve Sundsbø
Tronchetti Provera také podotýká, že kalendář Pirelli je darem, nikoli komerčním produktem. „To, co dáváme, má pro nás větší hodnotu než jakýkoli zisk. Tento kalendář je pro ty, kteří jsou blízcí naší společnosti. Je to pro nás důkaz o pevnosti vztahu a projev vděčnosti,“ říká.
Pirelli kalendář, který se původně zaměřoval především na krásu a glamour, se postupně stal sběratelským kouskem, jenž reflektuje měnící se hodnoty společnosti. V roce 2026 je to oslava rozmanitosti, ženské síly a schopnosti překračovat hranice.
Eva Herzigová: Voda
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Voda dokonale vystihuje osobnost Evy Herzigové, je dle jejich slov regenerativní, tajemná a zároveň nesmírně silná. To samé by se dalo říci i o její kariéře. Ostatně pro Pirelli pózovala už potřetí. Předtím byla v kalendáři v roce 1996, kdy ji fotil Peter Lindbergh a v roce 1998 Bruce Weber.
Spolupráci se Sundsbøem si chválila. „Vybrali takové ženy, které jsou relevantní a které mají dopad. Mají své místo v dějinách a jsou odrazem společnosti,“ říká. „Jsem ráda, že pro tento kalendář jsem byla vybraná i já, protože se s živlem vody ztotožňuji,“ říká Eva Herzigová, která je i dobrou plavkyní.
Focení bylo pro ni hodně intenzivní a technicky náročné. „Byla jsem v akváriu pod vodou asi tři hodiny a to pro mě byla nová zkušenost. Akvárium mělo mléčná skla, špatně jsem viděla. A najednou zjistíte, že nemůžete kontrolovat vše, na co jste v modelingu zvyklí. Vlasy se vám rozcuchají, make-up se rozpustí a najednou se cítíte úplně jinak. Musela jsem se tomu odevzdat, byla to pro mě lekce o přítomnosti,“ říká modelka a herečka.
Nebylo to pro ni to nejtěžší focení, co si kdy zažila. Během své kariéry fotila i ve třech tisících metrech nad mořem či v zimě minus dvacet stupňů.
Ze svých fotek v kalendáři na rok 2026 je nadšená. „Voda pro mě symbolizuje jakousi křehkost, ale zároveň i sílu. Když se podívám na svou fotografii, cítím, že zachycuje právě tento kontrast,“ říká.
Irina Shayk: Vítr
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Ruská modelka s humorem sobě vlastním prohlásila, že na telefonát z Pirelli čekala dvacet let. Ke kalendáři 2026, kde představuje živel vítr, si ale musela najít cestu.
„Jsem Kozoroh, jsem přísná, uzemněná a tvrdohlavá. Ale jak jsem o tom víc přemýšlela, uvědomila jsem si, že vítr je opravdu mým živlem. Jsem nepředvídatelná, život se mění a se mnou nikdy nevíte. Vítr je svoboda, a to je něco, co všichni chceme,“ vysvětluje Shayk.
Pózovala norskému fotografovi Sølvu Sundsbømu téměř nahá, zakrytá jen kouskem látky, ale vnímala to jako umělecký projekt. „Na plac jsem přinesla svou nahou duši, protože jsem byla úplně otevřená. Řekla jsem si, že na plac musím přijít a ztělesnit přidělený živel vítr. Moje duše byla pro tenhle projekt víc nahá než moje tělo,“ popisuje.
Fotka v kalendáři je podle ní výsledkem společné práce. „Sølve má své nápady, ale pak se ptá, jak sama můžu jeho nápad interpretovat a co můžu na plac přinést. Je perfekcionista v tom nejmagičtějším slova smyslu. Nafotili jsme opravdu hodně fotek a oba jsme přicházeli stále s nápady zkusit ještě to a tamto. Nebylo to o perfektní poloze těla nebo o vlasech. Bylo to mnohem víc o tom, jak vaše emoce jdou zevnitř ven a jak v tom daném momentu ztělesňujete vítr,“ říká.
Gwendoline Christie: Éter
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Britská herečka se proslavila rolí Brienne z Tarthu ve Hře o trůny. V kalendáři Pirelli 2026 představovala éter, neuchopitelný, ale zároveň všudypřítomný element. „Éter je pro mě symbolem propojení všeho, co nás obklopuje,“ vysvětluje Gwendoline Christie, když popisuje svůj živel.
Práci na kalendáři brala jako profesní výzvu, ale i hluboký osobní zážitek. „Bylo to pro mě jako objevování sebe sama v novém světle. Sundsbø mi popsal, co pro něj éter znamená, a to mi dalo nový pohled na celý koncept. Byla jsem vyzvána k tomu, abych se nezaměřovala na fyzické projevy, ale na něco, co je hlubší, něco, co je spojené s naší energií,“ říká.
Netají, že její cesta k přijetí sebe byla dlouhá a složitá. „Když jsem začínala, byla jsem vnímána jako někdo, kdo se vymyká konvenčním standardům krásy,“ přiznává. „Vždy jsem byla vysoká a odlišná od ostatních, a tak jsem se často cítila, že se musím přizpůsobit tomu, co si lidé myslí, že je krásné. Bylo těžké najít vnitřní rovnováhu mezi tím, jak mě vidí ostatní, a jak se vnímám sama.“
V dnešní době však vnímá své sebevědomí zcela jinak.
„Sebevědomí není něco, co se vám prostě přihodí. Je to něco, co si musíte vytvářet a chránit. Moje sebevědomí je založeno na tom, že jsem věrná sama sobě. Často mi lidé říkají, že se zdám být velmi sebevědomá, ale není to tak, že bych se s tímto darem narodila. Bylo to těžké, byla to práce. Když jsem byla mladší, často jsem se bála, co si o mně ostatní myslí, a tím jsem ztrácela sílu. Dnes vím, že pokud zůstanu věrná svým hodnotám a tomu, čím jsem, tak mi to dává sílu i v těch nejtěžších chvílích,“ vypráví.
Své fotografie vidí jako zachycení toho, co ze sebe vyzařuje, nejen to, jak vypadá. „Tento projekt mi umožnil nechat se vést fotografem, ale také vnést do toho kousek sebe. Je to pro mě velmi osobní. Ve chvíli, kdy přestaneme skrývat svou pravou podstatu, můžeme skutečně zazářit. Tento kalendář je o síle, která vychází z každé z nás. A pro mě osobně to byla příležitost ukázat, jak důležitá je propojenost s přírodou, s ostatními a hlavně s námi samotnými,“ dodává.
Venus Williams: Oheň
Foto Pirelli, Sølve Sundsbø
Pro americkou tenisovou legendu byl živel ohně ideální. Dokonale vystihuje její osobnost a životní filozofii. Vášeň, energii a neúnavnou touhu po vítězství. „Oheň je pro mě naprosto perfektní volba. Představuje sílu, vášeň a neustálý pohyb. Vždy jsem měla v sobě tento žár, který mě poháněl k dosažení těch nejvyšších cílů,“ říká Venus Williams s nadšením.
Věří, že oheň je v každém z nás, ať už se projevuje v naší kariéře, osobním životě, nebo touze po změně. „Je i o tom, jak se postavíme výzvám, jak čelíme těžkostem a jak se neustále vyvíjíme. I když vypadáme silní a nezastavitelní, oheň nás také nutí být neustále v pohybu a nezastavovat,“ přidává.
Focení pro Pirelli kalendář pro ni bylo výjimečným zážitkem. „Atmosféra při focení byla náročná, ale zároveň velmi inspirující. Byla jsem naproto koncentrovaná, protože jsem chtěla, aby každý snímek vyzařoval tu sílu a vášeň, které jsou pro mě charakteristické. Byla jsem ve své elementární roli a snažila jsem se přenést svou energii do každé fotografie,“ popisuje Williams.
Pro Venus Williams byla práce na Pirelli kalendáři příležitostí spojit svou vášeň pro sport s uměleckým vyjádřením. „Focení bylo pro mě jako sportovní výzva. V tenise musíte vždy dávat ze sebe to nejlepší, stejně jako v každé jiné formě umění. A já zase při tomto focení chtěla být nejlepší ze všech,“ říká s úsměvem.