Natáčet v téhle době film se podobá hrdinství. Natáčet ho o hrdinech minulé doby dvojnásob.
Kinosály, pokud jsou vůbec otevřené, vyprodávají v posledních letech kromě blockbusterů hlavně komedie. Producent Ondřej Beránek s režisérem a scenáristou Tomášem Hodanem ale vsadili na hrdiny hor – lyžaře Hanče, Vrbatu a Ratha – a připravují o nich film Poslední závod.
Že znáte jen první dva jmenované? Není divu, Emerich Rath byl pražský Němec, sportovec a celoživotní bojovník za svobodu, vězněný komunisty. Soudruzi ho z reálného příběhu o odvaze při lyžařském závodě jednoduše vyškrtli, nehodil se jim jeho kádrový profil.
I proto se tvůrci nového filmu rozhodli, že příběh natočí znovu. Ve filmu Synové hor z roku 1956 význam a hrdinství postavy Emericha Ratha nenajdete, sám se v něm objeví jen krátce v roličce hajného.
Snímek vzniká s rozpočtem 35 milionů korun a podle producenta Beránka už většinu obnosu sehnanou mají. Částku zbývá navýšit o rezervu ve výši zhruba pět až deset procent, v případě tohoto filmu hovoří Beránek o dvou milionech korun. S navýšením se běžně počítá kvůli nenadálým událostem. A že s nimi filmaři v tomto případě počítají!
Jsou závislí mimo jiné na počasí – základní tábor rozbijí v Krkonoších na Labské boudě a vyhlížet budou nejen slunce a modré nebe, jak to obvykle bývá, nýbrž i vánici. Právě v ní se běžel osudný padesátikilometrový závod na lyžích, ve kterém Rath a Vrbata neúspěšně bojovali o život závodníka a kamaráda Bohumila Hanče, při jehož marné záchraně nakonec druhý jmenovaný také zahynul.
Zároveň bude nutné vytvořit 3D model bývalé Labské boudy, která vyhořela a na jejím místě stojí už od dob socialismu betonové monstrum. Právě propojení počítačového modelu s reálnými scénami, ve kterých bude kamennou část chaty „hrát“ jiná krkonošská bouda, je finančně náročné.
Podle Beránka se náklady na tento trik pohybují mezi půl milionem až milionem korun. Chybějící peníze vybírá produkce prostřednictvím crowdfundingu na platformě Donio.
Letošní rok je pro filmaře složitý, kina jsou zavřená, premiéry se odkládají a s tím jde ruku v ruce i menší ochota sponzorů přispívat na výrobu nových filmů. „Také jsme se s tím potýkali. Někteří partneři odpadli a příspěvky těch, kdo zůstali, jsou nižší. Běžně dával partner do filmu okolo jednoho milionu korun, teď je to zhruba polovina,“ přiznává Beránek.
Financování jeho filmu pomohlo navýšení podpory ze Státního fondu kinematografie. „Původně jsme žádali o 10 milionů a dostali sedm milionů korun, teď nám fond přispěl třemi miliony, takže jsme dosáhli na původně požadovanou sumu,“ dodává.
Producenti si běžně berou překlenovací úvěr, protože cashflow bývá posunuté a poslední splátky jsou vázané na premiéry. Pokud investují do filmu sami, mohou to řešit vlastními zdroji nebo úvěry.
V souvislosti s pandemií se mění nejen podmínky financování filmového byznysu, nové směry hledá i distribuce, a to především v onlinu. „Přispěl k tomu nástup Netflixu. Pokud bude dost předplatitelů, chystá se investovat do českého filmového trhu tak, jako to už dělá třeba v Polsku,“ předpokládá Beránek.
„Může se stát, že zafinancují ročně dva až tři filmy, což je asi deset procent zdejší produkce. A nemusí to být jen solitérní kusy, ale i kvalitní seriály. V tomhle jsem velký optimista,“ říká producent, který věří i v úspěch filmu Poslední závod.
V šestapadesátém téma filmově zpracoval režisér Čeněk Duba, Synové hor ale byli tendenční a socialismu poplatný snímek. Rath o něm dokonce zpětně prohlásil, že neodpovídá skutečnosti.
Režisér a scenárista Tomáš Hodan, kterého nejdřív zajímal hlavně samotný závod a chtěl udělat horský survival film, se ponořil do historických materiálů a našel právě zapomenutou postavu Emericha Ratha.
„Došlo mi, že se v tomto příběhu skrývá celá podivnost 20. století,“ říká. Na scénáři pracuje zhruba šest let a momentálně předělává už dvanáctou verzi.
„Je to film o přátelství a odvaze, o česko-německých vztazích ještě před první světovou válkou. Nebyly jednoduché, jenže během závodu pak Němec zachraňuje Čecha, a protože se po válce příběh hrdinného Němce nehodí, je z něj vymazán,“ říká Hodan.
Natáčet se začne v únoru. Nejtěžší část čeká filmaře v březnu, kdy se celý štáb včetně herců stěhuje na Labskou boudu a podle počasí bude vyrážet točit různé fáze osudného závodu.
„Hlavně aby nebylo celou dobu hezky,“ usmívá se Tomáš Hodan, protože dodělávat „špatné počasí“ v postprodukci si žádá další peníze. V dubnu je na programu natáčení v interiérech.
Lyže pro film vyrábí Mirek Pivnička z Jiřetína pod Bukovou, podle Tomáše Hodana totální nadšenec do všeho kolem lyží a neskutečně šikovný člověk.
„Nedávno posílal fotky, už má lyže skoro hotové. Spolupracujeme i s dalšími spolky, které se zabývají počátky lyžařského sportu. Některé kostýmy se budou i šít,“ doplňuje Hodan.
Ve filmu, jehož premiéra je plánovaná na únor 2022, se představí mimo jiné Kryštof Hádek, Marek Adamczyk, Oldřich Kaiser nebo Eva Josefíková.