Pokud by si sklářský mistr Jiří Šín, zakladatel SIN Studio Gallery, a Rony Plesl nechávali vyrábět kšiltovky, mohli by na ně s klidem vyšít: Make česká skleněná plastika great again! Právě tohle poselství předává nově otevřená galerie v centru Prahy.

Až vstoupíte do nového prostoru pražské SIN Studio Gallery na Jungmannově náměstí, nečekejte záplavu uměleckých děl. V minimalisticky zařízené místnosti, pod jejíž podobou je podepsané studio Mar.s Architects a designér Jiří Krejčiřík, jich najdete zhruba desítku.

Tahle rozměrná díla, skleněné plastiky, totiž potřebují prostor. Téměř každá z nich má jiného autora, a aby vynikla, nesmí se vizuálně bít. I kdyby ale nakonec k souboji došlo, bude to zápas jen naoko.

Všechny jsou totiž vyrobené stejnou sklářskou procedurou. Světově unikátní technikou, kterou sklář Jiří Šín, absolvent průmyslové školy v Kamenickém Šenově a Vyšší odborné školy sklářské v Novém Boru, piloval v Bělé pod Bezdězem víc než desítku let.

Její kouzlo spočívá v tom, že se sklo taví v uzavřených formách. Oproti formám otevřeným, které se při výrobě skleněných plastik využívají běžně, umožňuje skláři a designérům vytahovat z pece – když to hodně zjednodušíme – trojrozměrné objekty, navíc se strukturou.

„To, jak dostávám sklo dovnitř uzavřené formy, je tajné. Není tekuté jako voda, tavím ho na podobné bázi, jako se tavil bronz, v tom je to kouzlo. Na rozdíl od tradiční technologie se utaví v peci mimo formu, v jakési tavicí pánvi, a roztavené pak natéká do formy kanálky,“ prozradil sklář Forbesu před dvěma lety.

Právě objekty vzniklé 3D technologií tavení skla – pojmenovanou jako Vitrum Vivum – nově najdete v kamenné pobočce SIN Studio Gallery. Za jejím vznikem stojí zmíněný Jiří Šín, který před několika lety začal spolupracovat s umělcem Ronym Pleslem.

Tihle dva představili společnou práci poprvé v roce 2019 v londýnském Victoria Albert Museum. Unikátní technologii tavení skla pak uvedli i před dvěma lety v rámci instalace Stromy rostou z nebe na uměleckém bienále v Benátkách.

„Před pěti lety jsem v jednom rozhovoru řekl, že už nechci být designér a že chci dělat velké sochy,“ vzpomíná Rony Plesl.

Jeho zpráva byla vyslyšena, protože za několik týdnů se u něj ve studiu objevil Jiří Šín s tím, že on tyhle skleněné sochy umí jako jeden z mála na světě vyrobit. Spolupráce, která i díky přispění spolumajitele Romana Pilíška vedla k otevření SIN Studio Gallery, byla na světě.

Nenechte se zmást. Název SIN neodkazuje k hříchu, nýbrž ke jménu sklářského mistra. Důvod je prostý – vedle propagace samotné techniky a ukázky toho, co vše lze díky ní vyrobit, je dalším cílem galerie vyzdvihnout sklářské řemeslo a jeho největší tuzemské mistry.

info Foto Anna Pleslová
Foto Anna Pleslová

„S Jirkou jsme chtěli přivést do popředí řemeslníky. Často se zapomíná na to, že umělci často stojí na tom, co umí právě oni,“ říká Rony Plesl s odkazem na českého sklářského výtvarníka Stanislava Libenského, který podle něj tuto umělecko-řemeslnou symbiózu ve své práci ctil a často na ni upozorňoval.

Mimochodem, Stanislav Libenský je pro autora projektu Jiřího Šína jménem číslo jedna. Právě k jeho odkazu a pojetí české umělecké skleněné plastiky by se rád se svou galerií přihlásili. Na pomoc si k tomu zvou nejrůznější umělce, a to nejen z Česka, ale i ze zahraničí.

Všichni z nich budou pro SIN Studio Gallery vyrábět autorské objekty technikou Vitrum Vivum. V současné chvíli je v novém pražském prostoru k vidění skleněný reliéf uměleckého dua Ondrash & Kašpárek, plastika z uranového skla od Milana Knížáka nebo skleněná socha od výtvarníka Richarda Štipla či sochaře Jana Kováříka, autora pražské sochy Marie Terezie.

Rozjednaná je již spolupráce s mladou českou malířkou Laurou Limbourg. Ta pro galerii vytvoří limitovanou edici užitých objektů. Naváže tak na Ronyho Plesla a jeho kolekci Translucent obsahující sérii váz, mís, stolu a lampy.

Světové ambice tohoto několik let starého projektu pak potvrzuje i umělecké propojení s designérem Arikem Levym, který tento rok pro galerii vytvořil kolekci NegativeSpace, abstraktní poctou minerálním útvarům i jemným nuancím architektonického designu.

Tady ale vyhlídky za hranice Česka podle Šína nekončí. SIN Studio Gallery by se kromě uměleckých plastik chtěla zaměřovat i na větší architektonické realizace v zahraničí.

„Příští týden máme domluvené jednání v BIG a dalších dánských studiích,“ říká Plesl a naznačuje, že připravovaný projekt Vltavské filharmonie by mohl být jednou z šancí, jak dát o české technologii Jiřího Šína vědět.

SIN Studio Gallery už má v tomhle ohledu nohu ve dveřích. Vedle pražské pobočky funguje kamenná galerie i ve španělské Marbelle. „Byla to trochu náhoda. Spolumajitel galerie tam má vazby, proto máme prostor i tam. Hodí se nám to: do podobných luxusních resortů máme ambici mířit. Zkrátka zkoušíme různé cesty, aby se o nás lidi dozvěděli,“ říká Rony Plesl.

Vystavit současnou skleněnou plastiku z tuzemska na stejné španělské ulici jako sídlí italská nábytková značka Minotti se ostatně ukázalo jako dobrý tah. Firma oslovila SIN Studio Gallery pro další spolupráci a k vidění jsou dva objekty od Ronyho Plesla v jejich showroomu v Marbelle.

Zda se tohle povede i s dánským architektonickým studiem Bjarkeho Ingelse, je otázka. Mezinárodním choutkám by ale mohla pomoci právě připravovaná autonomní pec, která by měla zvládnout nejen vypočítat přesnou dobu chlazení, ale i tavit až pětimetrové skleněné objekty.

Foto Anna Pleslová

Instalovat by se měla na podzim a bude největší na světě. „Pece jsem si vždycky stavěl sám, ale tahle vyžaduje technologickou a profesní praxi, takže ji vyrábí jedna česká firma,“ říká autor projektu Jiří Šín.

„Dvoumetrové skleněné plastiky můžete ignorovat, ale pětimetrové už ne,“ dodává Rony Plesl. Jeden z našich nejúspěšnějších designérů bude pro SIN Studio Gallery navrhovat primárně užité předměty, volnou tvorbu bude dále rozvíjet ve svém vlastním studiu.