Za jeden běžný den zkasíruje Pub & Grill šéfkuchaře Gordona Ramsayho v lasvegaském hotelu a casinu Caesars Palace zhruba 20 tisíc dolarů jen za fish and chips a jeho nevelkým prostorem projde zhruba 1300 hostů. Ramsay restauraci ve známém hotelu v lasvegaském stripu otevřel v roce 2012 a později přidal ještě pobočku v Atlantic City. Dohromady už prodaly přes 300 tisíc porcí smažené ryby s hranolky. „Národ se do nich zbláznil. Zírám na ty fronty před vchodem,“ řekl Ramsay telefonicky Forbesu.
Jeho steakový restaurant, který před sedmi lety otevřel v jiném
hotelu ve stripu, mezitím expandoval do Atlantic City a Baltimoru. Strávníky
láká pro změnu na hovězí Wellington (od roku 2012 jich naservíroval přes čtvrt
milionu) a anglický dezert s karamelovou omáčkou (přes 200 tisíc porcí).
Takovou poptávku je třeba rychle využít. Ramsay proto před rokem začal hledat vhodného partnera, který by mu pomohl rapidně rozšířit úspěšné značky: „Nechtěl jsem tenhle kopec šlapat sám. To by mi trvalo dalších 15 let.“
A teď si konečně plácl s Lion Capital, soukromým kapitálovým fondem s pobočkami v Londýně a Los Angeles, který má na kontě třeba expanzi nudlového řetezce Wagamama nebo značek jako Jimmy Choo a Kettle. Lion nyní vlastní přesně poloviční podíl v Gordon Ramsay North America, druhou půlku ovládá Ramsay. Velikost transakce komentovat nechtěl, ale podle smlouvy má Lion Capital za 100 milionů dolarů během pěti let vybudovat impérium Ramsayho restaurací po celé Americe. V roce 2024 by měla být otevřena stovka nových podniků.
„Do téhle země jsem se zamiloval už před 20 lety. Je tu totiž vůle dělat věci. Mým cílem je teď vytvořit jednu z nejzajímavějších gastroznaček v USA,“ popisuje šéfkuchař. „A protože musím mít všechno pod kontrolou, potřeboval jsem partnera. Pro spoustu oblastí byznysu totiž takový přístup není nejlepší. Správné partnerství tedy bylo zásadní.“
Ramsay celkem v Las Vegas, Atlantic City a Baltimoru v partnerství
s Caesars Entertainment provozuje osm restaurací. Ve Vegas má pět
konceptů, tři z nich budou podle čerstvého dealu expandovat – Gordon
Ramsay Steak, Gordon Ramsay Pub & Grill a Gordon Ramsay Fish & Chips.
„Vegas je fantastická platforma. Každý si myslí, že celé
město je jen o večírcích a zábavě, ale přitom jde o jedno z nejuznávanějších
kulinárních center na světě. Tady se druhé šance nedávají,“ líčí Ramsay.
Smlouva s Lionem taky do Spojených států přinese dva nové koncepty: Gordon Ramsay Street Pizza a Gordon Ramsay Bread Street Kitchen, tedy „továrnu na cheesecaky“, která už úspěšně funguje v Londýně, Hongkongu, Dubaji a Singapuru.
Gordon Ramsay se celkem šestkrát dostal do našeho žebříčku nejbohatších celebrit. Jen loni vydělal 62 milionů dolarů, zejména za smlouvy s televizní sítí Fox, pro niž produkuje pořady MasterChef, Hell’s Kitchen nebo 24 Hours to Hell and Back, ve kterých zároveň vystupuje.
„Může to vypadat agresivně, ale není to tak, že bychom najednou
otevírali 80 nebo 90 identických restaurací. Rozvíjíme mnohovrstevnatou značku.
Na tento aspekt jsem se velmi soustředil. Rozdělili jsme a panujeme,“
poznamenává úspěšný obchodník Ramsay.