Zdravý fastfood. Slovní spojení s ambicí pro zařazení do kolonky oxymóron čili protimluv, chcete-li. Michal Hubík, od roku 2018 jediný majitel značky Vilgain, která loňský rok skončila s obratem 850 milionů korun, v jeho budoucnost bezmezně věří. První vlastní fastfood teď otevírá v Brně a v dalším kole míří na pražský Karlín.

Když se Forbes s Michalem Hubíkem bavil před rokem, fastfood byl jedním z témat. Jsou to totiž fastfoodové řetězce, které od pandemie covidu-19 nepřestávají v Česku růst. Jenže… „Nikdy jsem do toho nechtěl jít, ale jestli máme vizi vyřešit kvalitu jídla, které se dostane k lidem, musíme, protože lidi milují fastfoody. Když vidím děcka, která se ládují Happy Mealem, bolí mě to, protože to fakt není nutričně hodnotné jídlo,“ říkal tehdy Hubík.

Teď spolu sedíme v Brně ve Smetanově ulici, kde Vilgain roky sídlí. „Když jsme neměli prachy, tři roky jsem tady seděl a makal každý den,“ říká, když spolu stoupáme do kanceláří ve druhém patře. Přízemí té samé budovy teď patří prvnímu Vilgain fastfood storu, který kombinuje místo, kde rychle dostanete jídlo, obchod i výdejní místo pro e-shop, hlavní prodejní kanál Vilgainu.

Zdravý fastfood. Podvědomě čekám hranolky, burger, tortilly… Jenže je vše jinak. Tady se servírují vilgain bowls, misky naplněné tím, co má jednak chutnat, ale taky to má být zdravé. A ochutnání misky za 230 korun, která kromě porce hovězího masa obsahuje ještě třeba pečené batáty, červenou řepu, chilli, černou čočku a pohanku, a to všechno zalité pepřovou omáčkou z bio surovin, ukazuje, že to fungovat může.

Je to prostě dobré. Ano, vážně s pohankou. A ano, evidentně i bez hranolků.

„Měli jsme fritézu, zkoušeli jsme je a byly dobré, ale nakonec jsme je odpískali. Nepatří sem, protože to je hrozně tučné, těžké a zasytí jen na chvíli. To radši opečeme brambory a pocákáme je olivovým olejem. Nejsou to hranolky, které by se nám asi prodávaly víc, ale pro toho, kdo to jí, budou mnohem lepší,“ vysvětluje Hubík.

Podobně je to i s burgerem, kde je z pohledu výživové hodnoty zase problematická bulka. „Navíc podniků, kam na dobrý burger zajít, je poslední roky spousta,“ dodává. Základ ve Vilgain fastfoodu tak tvoří masové i vegetariánské misky, kterých je na menu pevně nakonfigurovaných šest. Další kombinace si zákazníci můžou volit podle sebe. 

Hubík přiznává, že první fastfood, který se rodil víc než rok, je svým způsobem experiment. V nabídce se budou doplňovat další druhy masa, saláty, další přílohy i omáčky. Koncept je podle něj na čtyřiceti až padesáti procentech toho, jak by měl finálně vypadat. 

„I tak jsme si řekli, že to pustíme ven, protože z jídel, která můžete dostat hned, je to lepší než skoro všechno, co se tady obecně nabízí. Kromě kvalitních surovin třeba i proto, že v celé výrobě a zpracování nepoužíváme žádný plast, teflon nebo ultra zpracované ingredience,“ zdůrazňuje Hubík, s nímž se bavit o jídle může zabrat hodiny času. Stejně jako o byznysu postaveném na zdravých potravinách, za nímž stojí.

Tah na miliardu

Minulý rok byl pro Vilgain rekordní, což je poslední léta skoro až tradiční informace. Rok 2024 byl ale z pohledu růstu extrémní. Ze 470 milionů obratu v roce 2023 se loni obrat vyhoupl na 850 milionů.

„Chtěli jsme udělat miliardu, ale konec roku jsme moc nezvládli. Ze všech sil jsme se snažili reagovat na masivní poptávku, ale někdy to dřelo. Plus třeba vlajkovou prodejnu v Praze na Národní jsme chtěli otevřít o tři měsíce dřív, ale nedařilo se, takže jsme tam přišli o dva a půl milionu za nájem a platy lidí v době, kdy se ještě neprodávalo,“ přiznává.

Vilgain rostl hlavně v Česku, které dlouhodobě zajišťuje většinu obratu. Zahraniční pobočky, které jsou například v Německu, Polsku, Rakousku a nově i Rumunsku, doma vydělané peníze spíš spotřebovávají. Výjimkou je pak Švýcarsko a slibně se rozjíždějící Velká Británie. Podle šéfa Vilgainu tam totiž není potřeba zákazníkům nic ohledně konceptu zdravého jídla vysvětlovat, což v jiných státech generuje s tím spojené náklady a zpomaluje prodeje.

V Česku už má Vilgain tuto fázi za sebou. Nejvíc prodává skrze vlastní web, ale čím dál větší prodeje zajišťuje i B2B segment, kdy od něj zboží odebírá Rohlík nebo Alza. A to tak moc, že to někdy způsobuje problémy se zásobováním. Třetí nohou je pak retail v podobě fitnesscenter, ale na produkty s logem Vilgain lze od loňska narazit i v řetězci drogerií Rossmann. 

Konkrétně v Rossmannu jich je samozřejmě jen malá část. Loni jich totiž na webu Vilgainu přibývalo v průměru jedenáct týdně. Pokud škrtneme doplňkové fashion produkty a nebudeme se zabývat různými velikostmi balení, Hubíkův e-shop aktuálně nabízí kolem šesti set výrobků. Další mají přibývat.

info Foto Tomáš Škoda
Michal Hubík

„Když má brand za cíl komplexně vyřešit jídlo, je to potřeba. Celé to má fungovat tak, že od nás můžeš nakoupit všechno, co potřebuješ k jídlu i na vaření, a nemusíš pokaždé kontrolovat, jaké to má složení, aby ti to dělalo dobře. To je naše práce. Až řeknu, že jsme s paletou produktů hotoví, budeme jich mít zhruba dva tisíce,“ vypočítává.

Michal Hubík velkou část loňska strávil v Londýně, odkud plánuje další expanzi a shání investory, bez kterých by další růst nezvládl. Tím spíš, že chce dobýt Spojené státy. Netají se s tím, že Vilgain je firma od začátku stavěná tak, aby byla úspěšná globálně.

„Globální byznys se buduje z USA nebo z Asie. A Londýn je pro mě přechodná stanice. Měl jsem schůzky s investory, z nichž s částí jsem dál v kontaktu. Řešíme ale problém, že větší úspěch máme zatím hlavně v Česku, což je pro tamější velké hráče málo,“ říká Hubík, který během rozhovoru lituje, že do Anglie nešel třeba už před deseti lety. 

„Už jenom, že tam seš, tě dostane na vlnu, která je mnohem pozitivnější než tady. Pokud pozitivní mindset nemáš, nevybuduješ nic. Čtrnáct let se snažím s vlastní pozitivitou přesvědčovat Čechy, že má cenu růst a vzdělávat se. Dostali jsme se tady na nějaké číslo, ale dál už je to hrozně těžké. Paradoxně nás brzdí přístup našich lidí. Jsou sice hrozně talentovaní, někdy víc než ti v Anglii nebo Americe, ale přístup, že to nejde, je někdy absolutně nepřekonatelný. Řeším to denně,“ popisuje Hubík ne moc zjevnou realitu.

I proto se Hubík příliš nežene do oslovování investorů doma. Není přesvědčený, že by Vilgain dokázali posunout dál do světa. Letošek je tak podle něj zřejmě rokem, kdy se výměnou za investici mezi deseti a dvaceti miliony dolarů vzdá dvaceti procent firmy, která loňský rok zakončila s EBITDou 4,6 procenta. Převedeno na koruny jde zhruba o čtyřicet milionů. Prodávat větší podíl než pětinový neplánuje.

„Cíl pro letošek, který by už mohl být miliardový, je mít EBITDu šestiprocentní,“ nastiňuje Hubík aktuální plány, které také počítají s otevřením další fastfoodů nebo Vilgain storu v centru Brna.

Zároveň uvažuje, že se na půl roku přesune do USA, aby v zámoří postavil tým a začal rozjíždět byznys. Chce do Ameriky investovat. „New Jersey, New York, Filadelfie, Miami… Uvidíme, koho kde najmeme,“ zmiňuje Michal Hubík možné lokality, kde by český byznys mohl zapustit zaoceánské kořeny.