Rok 2024 přinesl mnoho změn v cestovatelském světě, ať už šlo o návrat k exotice, nebo postupné přehodnocování tradičních destinací. Zároveň se stal rokem, kdy luxusní cestování dostalo nový rozměr. Klienti si žádali více autentických zážitků, privátní přístup a udržitelné způsoby cestování. Jaké trendy tedy převažovaly v roce 2024 a co lze očekávat v roce 2025?
Plánování dovolené se v roce 2024 výrazně přizpůsobilo individuálním potřebám cestovatelů. „Lidé stále víc poptávají aktivnější dovolené. Třeba expedice do afrického safari, amazonské džungle nebo na Antarktidu. Jedná se o destinace, kam člověk většinou vyrazí na deset až čtrnáct dnů,“ říká Petr Udavský, CEO EliteVoyage.
Tento typ dovolené je třeba řešit s předstihem. „Klienti obvykle plánují své dovolené tři až šest měsíců předem, zejména pokud jde o složitější itineráře. Ale není výjimkou, že řešíme dovolené na poslední chvíli – někdy i v řádu několika dní,“ říká Adéla Ondrčková, private travel consultant z cestovní kanceláře Exclusive Tours.
Podobnou zkušenost má i Daniel Valchovník, majitel Metatour: „U exotických destinací plánují klienti půl roku, ale stále častěji registrujeme poptávky s předstihem jednoho roku.“
Tento trend odpovídá touze cestovatelů nejen po výjimečných zážitcích, ale také po jistotě, že budou mít vše podle svých představ. Některé destinace, jako třeba Japonsko během kvetení sakur, jsou tak populární, že rezervace musejí být učiněny dlouho dopředu.
„Japonsko je celosvětově nejpoptávanější destinací. Skoro každý ji má na svém bucket listu,“ potvrzuje Štěpán Borovec, operations director z EliteVoyage. Navíc se očekává nárůst turismu kvůli světové výstavě Expo, která se koná v japonské Ósace od 13. dubna do 13. října 2025.
Ale zpátky k roku 2024. Ten se nesl ve znamení návratu k exotice. „Maledivy, Mauricius nebo safari v Tanzanii patří mezi nejoblíbenější destinace,“ říká CEO Exclusive Tours Dominik Kohel a dodává, že klienti hledají nejen relaxaci, ale i dobrodružství. „Stále více lidí volí kombinaci plážového odpočinku s aktivním poznáváním, například Zanzibar a safari v Tanzanii.“
Podobný trend vidí i Valchovník, který zdůrazňuje oblibu méně známých destinací: „Island, Gruzie nebo Kostarika si získávají pozornost díky své přírodní kráse a unikátní kultuře. Také Bhútán a Papua Nová Guinea patří mezi ‚nováčky‘ v hledáčku našich klientů.“
Během léta 2024 zůstala Evropa klíčovým regionem, ovšem s jiným přístupem. „Klienti stále častěji hledají klidnější a autentičtější místa mimo hlavní turistické zóny,“ vysvětluje Ondrčková. Příkladem trendující destinace je Toskánsko, které pak v roce 2025 mohou lidé objevovat prostřednictvím luxusních jízd vlakem Orient Express.
Přesto některé tradiční destinace ztrácely na popularitě. „Bali a Santorini jsou nádherné, ale přelidnění jim ubírá na přitažlivosti. Klienti chtějí něco jedinečného, co jim nabídne více soukromí a lepší atmosféru,“ říká Ondrčková z Exclusive Tours. Podobný úbytek zájmu zaznamenal Valchovník u masových pobytů ve Španělsku.
Tyto destinace nejsou jedinými dlouholetými lákadly, která v poslední době zažila ústup. „Trochu se propadla Dubaj. Byla jednou z mála destinací, kam se mohlo během a po covidu cestovat a lidé se toho trochu ‚přejedli‘. Dále úplně vypadl Mauricius, který vedle Malediv býval klasikou Indického oceánu. Tam extrémně poklesla kvalita služeb v důsledku pandemie. V tamních hotelech nepotkáte místní personál a ztrácí to genius loci,“ popisuje Borovec.
Naopak v oblibě mezi klienty EliteVoyage vévodila Itálie. „V minulém roce se umístila na první místě, je zde velká diverzita,“ říká Borovec. U Malediv zaznamenali vzrůstající poptávku i mimo kalendářovou sezonu, která je v zimě.
Víc a víc lidí se podle Borovce kvůli poklesu poměru cena–kvalita v Evropě vydává právě sem. Pro zimní dovolené na lyžích je zdánlivě jasnou volbou Rakousko, i když v příštích letech tomu tak být nemusí. Zejména kvůli sněhovým podmínkám, které jsou rok od roku horší.
Zároveň mají cestovatelé tendenci jezdit více na rodinné dovolené. Cestovní kanceláře to přičítají tomu, že pandemie ukázala, jak je důležité trávit čas s těmi nejbližšími.
Naši klienti jsou v průměru ochotni utratit 54 tisíc korun za noc.
Klienti si dopřávají více komfortu nebo cestují s početnější rodinou. To je novinka, před pár lety to ještě nebylo. Naše nejdražší dovolená za rok 2024 byla rodinná dovolená na Seychelách, která za jedenáct dní vyšla na šest a půl milionu korun,“ říká Udavský.
Co se nemění, jsou požadavky klientů na dovolené. Klienti si obecně přejí klid a odpočinek, který zahrnuje maximální úroveň soukromí, exkluzivity a vysokou úroveň servisu. Hledají destinace a zařízení, kde mohou zůstat v anonymitě a současně si užívat plnohodnotného luxusu a péče.
Zároveň očekávají servis, který je nejen profesionální, ale také předvídá jejich potřeby ještě dříve, než je sami vyjádří. „Vidíme i nárůst v tom, kolik jsou klienti ochotni utratit za noc. V průměru je to 54 tisíc korun,“ říká Udavský.
Rok 2025: odvaha, inovace a longevity
Jak bude vypadat cestování v roce 2025? Překvapivým lákadlem je Indie. Ta se dle Borovce dostala co do bezpečnosti a služeb na velmi vysokou úroveň a nabízí rovnováhu luxusu a autentičnosti.
„Další oblíbenou destinací je Finsko a zejména Laponsko. Mám pocit, že každý druhý člověk chce vidět polární záři a jet do Santovy vesničky. Je to i poptávkou po sněhu. Faktem je, že v Alpách sněhu ubývá a stává se nám, že klienti zde ruší své dovolené a jedou právě více na sever, kde jistota sněhu je,“ doplňuje Borovec.
Podle Ondrčkové z Exclusive Tours se bude vyznačovat větší odvahou klientů objevovat nové destinace a zážitky. „Vidíme nárůst zájmu o destinace jako Rwanda, Peru nebo polární oblasti. Klienti hledají zážitky, které jim zůstanou v paměti celý život.“ Často jde o přírodní jevy jako zatmění slunce nebo bioluminiscenční pláže.
Už teď je také zřejmý výrazný nárůst poptávky po wellbeingu a longevity. „Z mého pohledu jsou to velká témata, která tu poslední dva roky rezonují. Otevřela i celá řada hotelů, které se tomu věnují, a možnosti jsou pestřejší,“ říká Udavský. Není to tak, že by lidé měli tendenci řešit své aktuální zdravotní problémy, ale chtějí být proaktivní.
Od dubna roku 2024 Michelin Guide přišel s novým hodnocením, začal se věnovat i hotelům. Místo hvězdiček, známých z restaurací, má pomocí „klíčů“ ambici přivést na výsluní výjimečné hotelové zážitky.
„Hotely jsou součástí michelinského průvodce již více než sto let, nikdy je ale Michelin nehodnotil stejně jako restaurace. Byly zkrátka na seznamu, kam si zajet, ale veškerý zájem michelinských inspektorů se týkal vždy restaurací,“ říká Borovec.
Michelin hodnotí hotely podle pěti kritérií: architektura a design, servis, celkový charakter, poměr cena–výkon a přínos lokalitě. Každý klíč má být symbolem kvality, který cestovatele dovede na ta nejlepší místa po celém světě.
Zatím neukazuje, že by měly vliv na rozhodování cestovatelů. „Michelinské klíče mají nulovou relevanci v tom, kam se hosté rozhodnou vydat. Michelinské hvězdy ano, třeba v oblasti Baskicka,“ komentuje Borovec.
Budoucnost cestování: individuální a udržitelné
Změny v cestovních trendech ukazují, že turisté stále více preferují kvalitu nad kvantitou. Exotika a jedinečné zážitky dominovaly v roce 2024 a budou i v roce 2025 hlavním tahounem.
Poptávka po udržitelných formách cestování naznačuje, že se cestování stává nejen dobrodružstvím, ale i odpovědností. „Lidé budou chtít cestovat s ohledem na planetu, ale nebudou se vzdávat komfortu,“ říká Valchovník z Metatour a předpokládá, že rok 2025 přinese ještě větší důraz na ekologické formy dopravy a udržitelné hotely.
Někteří dopravci za doplatek už nabízejí i výměnu paliva za ekologičtější. „Máme kalkulačku uhlíkových emisí, které jsou vyprodukované za danou cestu, a nabízíme možnost výstavby různých obnovitelných zdrojů nebo to offsetovat třeba vysazováním pralesů,“ říká Borovec.
Mladá generace navíc ukazuje, že má blízko k udržitelnosti. „Měli jsme i případ, kdy rodina neletěla private jetem kvůli rozhodnutí dítěte, protože to považovalo za neudržitelné, a museli se ‚spokojit‘ s první třídou,“ říká Udavský.
Měli jsme i případ, kdy rodina neletěla private jetem kvůli rozhodnutí dítěte, protože to považovalo za neudržitelné.
S rostoucím zájmem o udržitelnost se mění i přístup cestovních kanceláří. „Ekologické trendy jsou stále silnější,“ říká Valchovník. „Hotely se zaměřují na obnovitelné zdroje energie, minimalizaci odpadu a podporu lokálních komunit. Tento přístup odpovídá poptávce klientů, kteří chtějí cestovat odpovědně.“
Mnozí klienti se z hlediska výběru destinací nechávají inspirovat i influencery na sociálních sítích. Cestovní kanceláře ovšem nabádají k opatrnosti. Je potřeba rozlišovat zištnost – zda jsou influenceři placení.
„Je zde i celá řada světových i českých influencerů typu Leoš Mareš, kteří pravděpodobně nemají problém si cestu sami zaplatit a kteří ukazují zpravidla opravdu dobrá místa,“ říká Udavský z EliteVoyage.
Ať už je cílem klidná pláž, divoká příroda, nebo luxusní vlak, jedno je jisté – rok 2025 bude o odvaze objevovat svět s respektem k němu.