Příběh rodinné firmy Urbania, která se už dvacet čtyři let věnuje městskému mobiliáři, je příkladem toho, jak může inovace a respekt k řemeslu proměnit i tradiční obor. Ze skromných začátků se Urbania dostala mezi nejžádanější české firmy s městským nábytkem a začíná pronikat i do zahraničí.
„Práce se dřevem nás baví, rozhodli jsme se zúročit léta praxe a expandovat,“ popisuje Petr Starý, syn zakladatele a současný designér firmy, která se nově věnuje i zahradnímu nábytku.
Městský nábytek, jako jsou lavičky, koše nebo dokonce cykloboxy a veřejné knihovničky, ovlivňují naše celkové vnímaní okolního světa, aniž bychom si to uvědomovali. Přístup Urbanie k designu je příkladem toho, jak může být veřejný prostor esteticky zajímavý a funkční zároveň.
„Design by měl být obsažen v každém produktu, který přijde na svět, ať už se jedná o městský mobiliář, nebo třeba o batoh,“ tvrdí Petr Starý. Tvarově odvážnější městský nábytek se tvoří hůře než například svítidlo, nicméně při správném přístupu a troše kreativity proměňuje Petr i obyčejné městské lavice v neotřelé kousky, které se hodí do moderní výstavby.
Na detailech záleží
I v nenápadných lavičkách, koších nebo stojanech na kola se snaží nacházet nové možnosti. Petrův cit pro design se začal projevovat už na střední škole. V sedmnácti letech navrhl v rámci klauzurních prací multifunkční trojúhelníkovou lavici Spirit, jejíž betonové podstavy se dají využít buď jako sedáky, nebo jako květináče.
I když jde o tvarově výstřední kousek, už tehdy se lavička začala prodávat. „Nedávno o ni projevila zájem síť nákupních středisek, tudíž jsme ji opět dali do výroby,“ usmívá se Starý. K dalším produktům značky Urbania patří přístřešky na zastávky městské hromadné dopravy, stojany na kola, koše, pítka, stoly a cykloboxy.
Právě cykloboxy, kde si můžete uschovat, nebo dokonce nabít kolo, patří mezi jejich nejpopulárnější designy. „Většina výrobců vyrábí takové nudné hranaté plechovky. My používáme dřevo a pracujeme s oblým tvarem,“ vysvětluje Starý.
Střecha je totiž ohýbaná z trapézového plechu a tvoří takový půlkruh, který nejen dobře vypadá, ale hlavně dokonale svede vodu na zem. Starý použil dřevo záměrně. Poptávka po cykloboxech od Urbanie narostla především u vlastníků penzionů a hotelů v přírodě, k nimž by se plechový kolos esteticky nehodil.
„I úschovna na kolo může v kontextu jejího okolí vypadat dobře,“ tvrdí a dodává, že nedávno jim došla poptávka na cykloboxy ze Švédska.
V současnosti má firma zastoupení v Litvě, Rakousku, na Slovensku a některé produkty již exportovala do Norska a Ruska. „Letos jsme se poprvé účastnili Designbloku a byl jsem překvapený, kolik lidí naše výrobky zná, ale neví, že je vyrábíme právě my,“ říká Starý.
Foto Julius Filip
Foto Julius Filip
Foto Julius Filip
Urbania nově rozšířila své pole působnosti díky výrobě zahradního nábytku i ke koncovým zákazníkům. Nově tak působí jako Urbania City a Urbania Home. Kolekci zahradního nábytku Bombshell představili právě na letošním Designbloku.
„Pracujeme s kvalitním akátovým dřevem a za více než dvacet let výroby městského mobiliáře jsme nasbírali zkušenosti, díky kterým naše produkty odolají exteriérovým podmínkám i vandalismu,“ rozebírá Petr důvody k expanzi.
Inspirace z reality show
Pro spolupráci na kolekci oslovil designérku Adélu Bačovou, která mimo jiné vyhrála designovou soutěž Red Dot. Záměrem bylo vymyslet židli, kde sedák a opěradlo budou ze stejných dílů, z čehož vznikl tvar připomínající mušli. Pracovním názvem kolekce se stal shell.
„V závěru projektu jsme museli vymyslet jméno a Adéla přišla s nápadem na Bombshell, což vychází z kultury reality shows,“ objasňuje. Tento termín se používá v televizním světě, když mezi účastníky natáčení přijde někdo nový, neotřelý a atraktivní.
„Chtěli jsme, aby na sebe naše první kolekce poutala pozornost,“ pokračuje Starý. Zaoblené tvary dodaly nábytku jemnost, kterou chce zachovat ve všech jejich designech, protože dává smysl jak z hlediska ergonomie, tak z hlediska bezpečnosti.
Foto Sofie Zbořilová
Foto Sofie Zbořilová
Foto Sofie Zbořilová
Foto Julius Filip
Foto Sofie Zbořilová
I když Urbania nabízí výrobu v jakémkoli barevném provedení, hlavní barvou kolekce se stala slonová kost v kombinaci s červenou.
V rozšiřování chce Starý pokračovat. „Cítím, že na to jdeme dobře, ale chtěl bych postupovat rychleji. Nevím, možná jsem jen mladý a nedočkavý,“ přemýšlí designér. Trh s městským mobiliářem má totiž spoustu nevýhod, které firmy jako Urbania brzdí.
„V našem oboru obvykle nedostanete zálohu na materiály. Když máte zakázku za tři miliony korun, musíte nejprve nakoupit materiál za milion,“ vysvětluje Starý. Proces výroby trvá několik měsíců, tudíž je nezbytné mít skvěle vyřešené cashflow a zároveň pracovat na menších zakázkách, jež proplatí tu velkou.
Jako největší výzvu v oboru vidí zapojení zeleně do veřejného prostoru. Ať už v podobě květináčů, parků, či výsadby stromů. „Co se týče designu, mohli bychom se trochu více odvázat a používat organické tvary, které do městského prostředí přinášejí příjemnější dojem,“ přemítá.