Instagram je bezpochyby tou nejrozsáhlejší virtuální galerií, do které neplatíte vstupné, a ona na vás i tak každou minutu vychrlí tisíce obrazů. Jak se v online prostoru zorientoval umělecký svět, který míval po staletí na obrazy monopol?

Forbes pro vás sestavil přehled instagramových účtů umělců, galerií či kritiků, které vás spolehlivě budou bavit, a především – měli byste je sledovat.

#DollyPartonChallenge

Když důchodkyně Dolly Parton zveřejnila koláž svých parodických stylizací na sociálních sítích, strhla virální lavinu.

Netrvalo a dlouho a pozadu nezůstal ani umělecký svět. Na výzvu reagovaly i slovutné instituce spravující staleté sbírky.

Vtipálek Aj Wej-wej @aiww

Aktuální světové dění na svém Instagramu vizuálně komentuje čínský aktivista a globální art star Aj Wej-wej. Stovky postů k protestům v Hongkongu nebo ke koronaviru střídají selfíčka s fanoušky, spolupracovníky a dalšími uměleckými celebritami. Někdy s živými, někdy z mramoru. Někdy vtipné a občas jako z teenage profilů.

Hladový kritik @thingsizzyloves

Isabela Lauder-Frost je mladá historička umění, která pomáhá spravovat pár nejhodnotnějších soukromých sbírek světa, sedí ve výborech slavných muzeí, kurátoruje aukce v Sotheby’s. Instagramový účet denně plní svěží směskou oblíbených kousků od současných umělců i starých mistrů, které mixuje jako zkušený obrazový DJ. A občas  dochutí nějakou tou delikátní vizuální laskominou ze světa mimo umění.

Světový obchod s uměním na @hauserwirth

Instagram jedné z nejsilnějších komerčních galerií na světě Hauser & Wirth vám pomůže držet krok s aktuálními informacemi o dění na mezinárodní umělecké scéně i trhu. Sledovat se vyplatí zvlášť jejich videa.

Nejkrásnější galerie

Do některých galerií se jezdí kvůli umění, často je ovšem uměleckým zážitkem i prostor samotný. A občas se povede, že muzeum expanduje i do okolního prostředí a propojí umění, architekturu a přírodu do svébytného díla. To je případ dánské galerie Louisian nebo brazilského Inhotim Institute, které jsou obklopeny hektary lesa. Instagram obou efektních prostředí bohatě využívá.  

Hraví Japonci v @moriartmuseum

Že práce s publikem je pro současná muzea nezbytností, víme. Šikovní jsou v tomto ohledu v tokijském Mori Art Museum, financovaném místním realitním magnátem. Záběr muzea obsáhne současné umění, módu, design, fotografii i video a jeho Instagram může sloužit coby výuková příručka, jak vtáhnou návštěvníky do výstav.