I milionáři nakupují v sekáči. Tato zpráva není žádná novinka a rozhodně se nejedná o žádné spořivé typy, ale o jedince milující trendy. Trh s takzvanou luxusní re-sale módou měl v roce 2020 hodnotu 16,3 miliardy dolarů a odhaduje se, že za sedm let se už dostane na 68,5 miliardy.
„Pokud zde dnes nakupují patnáctiletí, je velká pravděpodobnost, že za pár let se tu budeme nakupovat i vy a já,“ řekl v rozhovoru pro poradenskou společnost McKinsey Max Bittner. Je zakladatelem a CEO společnosti Vestiaire, která sídlí sice v Paříži, ale modely z druhé ruky vám doručí po celém světě.
Konglomerát Kering, do kterého patří například módní dům Gucci nebo Bottega Veneta, letos do Vestiaire investoval a hodnota společnosti vzrostla na 1,7 miliardy dolarů.
Důvodem, proč sem chodí lovit i velmi bohatí lidé, kteří by si mohli zánovní modely pořídit v buticích, není jen udržitelnost, kterou s sebou nákupy z druhé ruky přinášejí. Některé kabelky jsou v obyčejných obchodech zkrátka k nesehnání.
Například na model kabelky Kelly od Hermés musíte čekat v pořadníku v butiku dva až tři roky. Neobjednáváte si nic dopředu, to zkrátka není možné. Jste jen na seznamu zájemců. To samé platí i o modelech Birkin a Constance.
Na second hand trzích se můžete k zánovnímu modelům těchto kabelek dostat, ale jejich cena převyšuje dvacet tisíc euro. Ušetřit můžete, pokud si vyberete model staršího data výroby, například 1992. V případě, že uvažujete, že kabelku jednou stejně prodáte, musíte ohlídat, aby měla všechny další propriety: původní popruh, zámek i obal na něj.
Na Hermés kabelce z druhé ruky paradoxně ušetříte, pokud si pořídíte větší rozměr, menší jsou momentálně velmi žádané, a proto i dražší.
Jak víte, že si online kupujete opravdu autentický kousek a nenaletěli jste podvodníkovi s padělky? Například Vestiaire je sice pouze zprostředkovatelem mezi vámi a prodejcem, ale k ceně zaplatíte sedmnáct euro za ověření originality i deklarované kvality.
Za tímto účelem společnost zaměstnává své vlastní experty. Od prodejce si naopak strhne provizi okolo třiceti procent z celkové ceny.
Platí, že tu můžete při troše štěstí narazit na opravdové poklady: těžko sehnatelné modely, jako je Fendi Baguette nebo kultovní záležitost Celine Clasp, která z druhé ruky stojí okolo 75 tisíc korun.
Můžete mít ale štěstí a najít model s lehkým škrábancem, který způsobí značnou slevu. Protože se ale jedná o značně nesehnatelný kousek, jeho cena poroste a vy případným prodejem vyděláte.
U ikonických kabelek z druhé ruky se vyplatí sázka na nadčasovost. Kromě těch, které navrhla Phoebe Philo pro Celine či Birkin a Kelly od Hermés, jsou to také modely Flap Bag od Chanel nebo Lady Dior.
Abyste se dostali na trh s investičními kabelkami, stačí vlastnit jedinou, ovšem kultovní. Až vás omrzí, tak ji prodáte (v případě, že není poškozená), za podobnou částku, jako jste ji pořizovali a můžete nakupovat další.
Zajímavostí také je, že na re-sale platformách se dostanete i k záležitostem, které jsou v buticích vyprodané. Skvělým příkladem je kabelka The Pouch od Bottegy Venety. V obchodech byla k nesehnání, a proto v rámci přeprodeje se nabízela za výrazně vyšší ceny, než jaké uváděl oficiální e-shop.
Můžete mít ale štěstí a sehnat ji téměř jako podpultové zboží. Jen musíte být rychlí a podobně, jako burzovní makléř nikdy nepřestává sledovat, jak si stojí jeho akcie, tak ani vy neopouštíte vyhledávač aplikace Vestiaire.
Lze nákupem nesehnatelných modelů luxusních kabelek vydělat? Je to spíš zábava a potěšení, ale při rostoucí inflaci možná pro někoho lepší varianta než nechat ležet své finance na účtu.