Někdy prostě potřebujete říct druhému člověku něco nepříjemného. Mnoho lidí má se sdělováním tohoto typu zpětné vazby potíže. Nechtějí se druhého dotknout, obávají se jeho reakce, nevědí, jak zpětnou vazbu podat. A tak se jí radši vyhýbají. A to je chyba.
Tento druh komunikace je velmi důležitý a potřebný. Mějte na mysli, že otevřenosti si druzí většinou velmi cení. Mnohem více než kradmých pohledů a pochichtávání za zády.
Jak tedy zpětnou vazbu u nepříjemných a citlivých témat poskytnout?
Základem je soukromí, přímočarost a empatie.
Všechno potřebné popíšu na následujícím příkladu: máte v týmu člověka, který zapáchá potem. Všichni o tom mluví, ale nikdo mu to neřekne. Včera za vámi přišla kolegyně, jestli byste s tím něco jako šéf mohl udělat. Moc se vám do toho nechce.
Nestrkejte ale hlavu do písku. Věty typu „Jen si to nějak vyříkejte. Jste spolu přece každý den v kanceláři.“ nebo „Věřím, že to nějak zvládnete. Co já s tím?“ ničemu nepomůžou.
Pokud budete reagovat tímto způsobem, je pravděpodobné, že vaše autorita utrpí. I řešení podobných situací patří k pozici šéfa. Takže – vzhůru do toho!
Co v rozhovoru nedělat
- Neútočit. „Víte, co je deodorant? Máte snad rozbitou pračku?“
- Nekroužit nenápadně kolem tématu. „Jak se máte? A co zdraví?“
Co naopak dělat
- Požádejte kolegu o chvilku jeho času. Sejděte se v soukromí na místě, kde vás nebude nic rušit.
- Jděte k věci. „Víš, není mi to téma příjemné, ale je důležité, abychom to probrali. Všiml jsem si, že jsi poslední dobou cítit potem.“
- Následně vnímejte reakci protistrany. Může být emotivní. „A to si na mě někdo stěžoval? A co mám asi tak dělat, když to mám vrozené?“ Nebo se daný člověk uzavře a budete mlčet. Anebo zareaguje racionálně: „Aha, to mi nedošlo. Dám si na to pozor.“ Podle toho musíte uzpůsobit svou reakci.
- V průběhu rozhovoru naslouchejte. Je jedno, jak bude kolega reagovat, důležité je, abyste mu neskákali do řeči. Kolega si může začít stěžovat na zdravotní problémy, osobní potíže atd. Nechte ho říct, co má na srdci, a snažte se ho pochopit.
- Následně hovor uzavřete jasnou dohodou. „Takže jsme domluvení, že si dáš na hygienu pozor? Jsem moc rád, že jsme záležitost probrali.“
Změňte úhel pohledu: neubližujete, ale pomáháte
Pokud se tedy dostanete do podobné situace a nemusí se jednat pouze o pot, vždy si představte, jak by bylo vám, kdyby se o vás bez vás říkalo něco nepříjemného, aniž by vám informaci kdokoliv předal. To poslouží jako motivace.
Pokud zpětnou vazbu podáte citlivě, ulevíte nejen sobě, ale pomůžete také druhému, který o potíži vůbec nemusí vědět.
Autorka píše pro web Mindtrix.cz o tom, jak získat úspěch, klid a vyrovnanost v dnešní hektické době.