Na ten den si pořád pamatuje velmi dobře – bylo 4. srpna 2016. Nalil si panáka, otevřel počítač a čekal, kdy už se objeví první objednávka.
Jeho nový projekt Donuter se právě rozbíhal a první dvě hodiny o něj nikdo nejevil zájem. A tak vzal do ruky telefon a zavolal na portál Dámejídlo, jehož prostřednictvím donuty ten den prvně nabízel, proč se nic neděje. Zapneme vám prémiovou pozici, uslyšel.
A pak se to rozjelo. První objednávka. Druhá, třetí, pátá a pak se spustila vlna. Fotky donutů od nového výrobce začali lidé hromadně sdílet na sociálních sítích, na Facebooku i Instagramu denně přibývaly tisícovky fanoušků. Jen první den se prodalo 200 donutů. „Zasekával se mi telefon, jak mi neustále hlásil nové fanoušky,“ říká strůjce projektu, který vystupuje pod pseudonymem Honza Donuter.
Obě svalnaté paže má potetované, kancelář vyzdobenou hrnky, legem či plakáty se Star Wars tematikou a na sobě triko s logem Supermana. Spíše než byznysmena v gastronomii připomíná komiksového fanouška. Ačkoliv – proč by se to vlastně mělo vylučovat?
„Celý život jsem se trochu potácel. Předloni kolem Vánoc jsem se dostal do životní fáze, kdy jsem tady něco prodal a chtěl odjet někam pryč, třeba do Tibetu. Ale pak jsem si řekl, že je dobrá ekonomická doba něco zkusit,“ líčí 33letý muž. „Když jsem byznys rozjížděl, vytyčil jsem si několik obchodních prvků, které by měl splňovat. Mám rád superhrdiny, počítačové hry a miluju jídlo. Chtěl jsem, aby to bylo zábavné, barevné a ať toho můžu co nejvíc dělat sám.“
Vylučovací metodou došel k výslednému produktu – donutům. „Jsou hezké, když se vyfotí, vypadají sexy a teorie za nimi je jednoduchá,“ říká s připomínkou, že jeho studium skončilo maturitou na gymnáziu a vzdělání v gastronomii nemá. Při rozjezdu mu ale chyběly suroviny, protože ty české ho neuspokojovaly. A tak začal na internetu hledat v Americe.
„Volal jsem jim, říkal, že jsem Honza z Čech a chtěl bych dělat donuty. Koukali na mě jako na blázna, ale byl jsem poměrně neurvalej a vytrvalej. Až jsem se dovolal někomu, kdo byl ochotný se se mnou bavit více než minutu,“ přibližuje.
Čtěte také: Kam za exotikou v Praze? Tohle je 10 vyhlášených asijských podniků
Přes internet si koupil balík surovin, z kterých připravil vzorky. Ty poté ukázal zástupci firmy, který dorazil do Čech a… dohodli se. Klíčové ingredience mu tak dováží firma ze zahraničí a donuty vyrábí společnost v Čechách. Během startovní fáze mu pomohl partner, který do projektu vložil své úspory; splatila se mnohonásobně už během prvního měsíce.
Ač Honza nestudoval příslušný obor, trendy pochopitelně sleduje. A tak věděl, čemu se chce vyhnout. „Přišlo mi, že všechny brandy jsou na jedno brdo. Černobílé, černošedivé. S naším grafikem Tomášem Vachudou jsme chtěli jít proti všemu, aby to bylo zapamatovatelné, barevné, srandovní.“
Do nálady lidí se evidentně trefili. Ačkoliv v Česku probíhá donutový boom, o žádném výrobci není slyšet tak jako o Donuterovi, který má v logu hrdinu podobného Supermanovi. „Pořád se točí nové superhrdinské filmy a daří se jim, což nám mimoděk dělá dobrou reklamu,“ míní Honza. Na Facebooku i Instagramu má dohromady asi 30 tisíc fanoušků a marketing a správa sociálních sítí mu nyní zabírají většinu času.
Zájem o donuty, které šlo zprvu pořídit jen přes internet, motivoval Honzu k otevření malého stánku na pražském Zličíně a koncem loňského roku i prodejny na Žižkově. V rámci stylizace brandu a své komiksové vášně ji toužil udělat celou ve stylu vesmírné lodě. „Snažil jsem se architektce vnutit myšlenku, že šlápnu na zem a rozsvítí se světla, v prodejně budou lasery. A ona řekla: Jasně, ale za pět milionů,“ vykládal Honza.
Takovou sumu si tehdy dovolit nemohl, prvky z vesmírné lodě se mu však do prodejny přece jen povedlo dostat. Průzory symbolizují výhled do vesmíru, za tmy se pak celý obchod efektně nasvítí. I tato investice se mu vyplatila, zájem o donuty totiž neutichá. Denně se jich prodá zhruba jeden až dva tisíce, občas ale čísla vyletí nahoru. Jako třeba letos na Valentýna.
Čtěte také: Toto je 8 míst v Praze a Brně, kde si vychutnáte tu nejlepší zmrzlinu a gelato
„Udělali jsme speciální krabičky, věci se srdíčky, zvláštní donuty s názvem Lover Boy Bros. Rozjeli jsme k tomu kampaň. Ten den se prodalo 3500 donutů. Značná část aut z Dámejídlo tehdy jezdila jen pro nás a v prodejně se stála fronta až ven,“ líčí Honza.
Masivní počáteční úspěch překvapil i jeho samotného, určitě mu však prospělo načasování: v Česku byl s donuty mezi prvními. „Lidi je znali, ale neměli je. Pak pomohla taky líbivost toho brandu. A je to pěkný typ dezertu. Je to sice jeden typ produktu, ale máme 17 druhů, každý chutná jinak. A dá se jíst všude,“ vypočítává příčiny povedeného rozjezdu.
Ve firmě nyní pracuje osm lidí – a její šéf přemítá, co dál. Expanze ho láká, jenže zároveň chce udržet úroveň, což tuší, že nebude jednoduché. „Jsem příznivcem toho, že se má držet kvalita a zážitek z nakupování. Pořád proto řešíme, co dál. Jestli expandovat, kam, jestli dělat jen donuty a tak dále.“ To už jsou však příjemné starosti. Lepší než před rokem, kdy otevřel počítač a jen čekal.