Dlouho jsem si myslel, že geniální rozhodnutí mohou vznikat pouze v hlavách výjimečných lidí. Dnes vím jistě, že je to pravda.Výjimeční manažeři a vizionáři totiž nepodnikají jen s chladně analytickým přístupem. Ke svému podnikání přistupují naprosto osobně. Nemusíme je kopírovat, ale rozhodně stojí zato se jimi nechat inspirovat.
Začněme malým dilematem. Mám si vytvořit web, který je jednoduchý až minimalistický, s formulářem na sběr e-mailů, nebo mám vytvořit web s mnoha podstránkami a informacemi? Nevím, jak byste takové dilema řešili vy, ale vím, jak by je vyřešil Michael Roach, zakladatel multimiliardové společnosti Diamond Cutter: „Kdykoliv stojíte před několika možnostmi a nevíte, která je ta správná, volte tu, díky které skutečně pomůžete více lidem.“
Jak se rozhoduje Warren Buffett?
Warren Buffett má dokonalé sebeovládání. To znamená, že nereaguje na okamžité impulsy a příležitosti. Když kupuje nějakou firmu, velmi pečlivě sleduje její důvěryhodnost z dlouhodobého hlediska. I v osobním životě se tato legenda vymyká. Ačkoliv patří mezi nejbohatší lidi světa, jezdí starým autem. „Mohl bych si koupit nejluxusnější auto na světě. Udělá mne to šťastnějším? Krátkodobě možná ano. Ale dlouhodobě?“ argumentuje.
Jak se rozhoduje Dalajláma?
Těžko se tomu věří, ale i Dalajláma je velmi úspěšný „podnikatel“. Jeho přednášky a knihy na téma buddhismu kupují lidé po celém světě. Tohle jsou jeho myšlenky o rozhodování:
- Nedělejte důležitá rozhodnutí, když jste ve stresu nebo naštvaní.
- Nedělejte důležitá rozhodnutí, když jste příliš nadšení.
- Zvažujte důsledky z dlouhodobého hlediska.
- Pokud musíte udělat nepříjemné rozhodnutí, volte variantu, která přinese dlouhodobě nejméně utrpení.
- Když uděláte chybné rozhodnutí, co nejdříve to přiznejte a vyřešte.
Jak se rozhodoval Steve Jobs?
Ten zas dokázal udělat zásadní rozhodnutí v pouhých pěti minutách. Nepotřeboval rozsáhlé průzkumy a analýzy. Tuto mimořádnou schopnost lze přičítat jeho genialitě. Naštěstí nám poodhalil kousek svého tajemství: K řadě skvělých rozhodnutí dospěl tak, že se nejdřív podíval na dané téma nebo problém očima svých klientů. Z této pozice vnímal jejich vědomé i nevědomé touhy.
Když například spatřil poprvé počítačovou myš, dal svým zaměstnancům tři následující pokyny: „Chci, aby naše myš vydržela 2 až 3 roky, aby fungovala na každém povrchu a aby nestála víc než 15 dolarů.“ I zadání bylo formulované z perspektivy klienta. Všimli jste si toho?
A teď si to shrňme. Většina geniálních podnikatelů se rozhoduje na základě následujících parametrů:
Vše, co denně dělají a říkají, koresponduje s jejich misí. Jejich posláním je silná touha změnit a zlepšit život svých klientů. Není to neosobní prohlášení. Svou misi berou naprosto osobně. Jejich rozhodnutí jsou v souladu s jejich posláním.
Například pražská pekárna v čele s bratry Tomášem a Richardem Kabátem stála před 13 lety na zásadní křižovatce: máme podlehnout současnému trendu a stejně jako mnoho jiných pekáren používat levnější náhražkové suroviny? Nebo se máme držet své původní mise a držet se ověřených surovin? Tomáš s Richardem se rozhodli, že budou ještě důsledněji naplňovat svou misi. Výsledkem je přibližně 40 prodejen a rostoucí řady zákazníků. To vše bez hlučného a otravného marketingu.
Úspěšní podnikatelé mají v průměru deset hodnot, kterými se řídí. Nejsou to oni, kdo rozhoduje, jsou to jejich hodnoty. V jedné pražské realitní společnosti jsme vytvářeli seznam deseti klíčových hodnot. Jednou z nich byla „dobrá atmosféra“. Tu jsme potřebovali ve chvílích, kdy přišel klient dvacet minut před smluvenou schůzkou. Naše asistentka nabídla v takové situaci klientovi kávu nebo čaj, případně mu donesla časopis. To ale nevykouzlilo klientovi úsměv na tváři.
Na jednom meetingu jsme se tak rozhodli pro experiment: klientovi, který bude čekat v přijímací kanceláři, dáme krabici s hlavolamy. Byl to fantastický nápad. Usmívající se klienti jen s nevolí v domluvený čas schůzky vraceli hlavolam zpátky do krabice. Dobrá atmosféra nám udělala skvělý marketing. Mimochodem, největší úspěch měl Ježek v kleci.
Úspěšní podnikatelé upřednostňují před okamžitým ziskem dlouhodobou spolupráci s klienty, zaměstnanci a dodavateli. Vzpomínám si na podnikatele, který prvních šest měsíců používal ve své nově otevřené restauraci kvalitní suroviny. Restaurace měla fantastický obrat. Majitel se rozhodl, že z ní co nejdřív vyždímá co nejvíc peněz, najal levnějšího kuchaře a začal používat náhražkové suroviny. Hosté si začali stěžovat a zklamaný špičkový manažer dal výpověď. Dnes restaurace pouze přežívá. Nenasytnost zničila a ještě bohužel zničí mnoho schopných podnikatelů a firem.
Což znamená schopnost vidět svět očima svého klienta. Tato dovednost má nedocenitelnou hodnotu, kdykoliv chceme smysluplně inovovat, vytvořit nový produkt nebo výrazně vylepšit webovou stránku či prezentaci. Tak například jistá značková drogerie připevnila k nákupním vozíkům lupu. Zákazník díky tomu mnohem lépe přečte složení jednotlivých produktů.
Jak takový nápad vznikl? Někdo pozoroval chování zákazníků. Vžil se do jejich kůže a zaznamenal, že mají určitý problém. Z toho vzniknul nápad a zcela logické řešení. Pak přišlo ROZHODNUTÍ. Ano, jdeme do toho.
Kdybych měl ze všech uvedených tipů vybrat ten jediný, který zaručeně vede k lepším rozhodnutím a výsledkům, tak bych bez váhání řekl: RELEVANCE.