„Kde se pivo vaří, tam se dobře daří,“ zpívá se v české lidové písni, jméno jejíhož autora se asi už nedozvíme. Zcela konkrétně ale víme, že v Česku se pivo vaří určitě, a v národním pivovaru dokonce více než kdy dřív.

Budějovický Budvar se nezadržitelně blíží k metě dvou milionů uvařených hektolitrů za rok, v tom loňském uvařil 1,927 milionu hektolitrů, což je pro legendární pivovar historický rekord.

„Výsledky uplynulého roku opět ukazují, že naše dlouhodobá strategie je správná,“ říká muž, který český národní pivní kolos řídí, ředitel Petr Dvořák. Pěna sice časem padá, ale Budvar roste. I na obrovsky saturovaném českém trhu zvládl zvýšit objem o 1,7 procenta, export budějovického pivovaru vzrostl o čtyři procenta. A ne sám!

V Budvaru si v minulém roce plácli s českými minipivovary, aby vášeň k vaření piva sdíleli, a přišli tak s něčím unikátním. Pivovary Zlatá kráva, Dva kohouti, Cobolis a Lucky Bastard v roce 2024 přivedly spolu s národním pivovarem na svět pivní speciály, které dokázaly uspokojit i české gurmánské pivaře. Budvar ale spojil i pivo s uměním: známý grafik TMBK vytvořil pro ležák Budvar 33 limitovanou edici plechovek.

Na našlapaný minulý rok chtějí v Budvaru letos navázat. „Například nové návštěvnické centrum vnímáme jako jeden z větších rozvojových projektů. Chceme jej výrazně předělat a zmodernizovat i s vizí, že bychom se dostali z dnešních šedesáti tisíc na 200 tisíc návštěvníků ročně, a více tak areál otevřeli veřejnosti,“ plánuje Dvořák na příští roky.

Co bychom se s naším národním pivem nepochlubili za hranicemi, že? Budvar si mohou vychutnat ve více než sedmdesátce zemí světa, kam pivovar vyváží. Že se Budvar pije hodně v Polsku, Německu či na Slovensku, vás z bačkor asi nevystřelí.

Ale víte, že si ho koupíte i při pohledu na chrám Angkor Wat v Kambodži, v krajině Pána prstenů na Novém Zélandu či na nekonečných pláních Mongolska? „Podařilo se nám růst na domácím trhu i v zahraničí, a to rovněž na trzích, kde spotřeba piva obecně klesá,“ těší ředitele pivovaru Petra Dvořáka.

Tolik hektolitrů piva Budvar uvařil v minulém roce. Sedmimístná cifra představuje historický úspěch, tolik piva totiž ještě Budějovický Budvar nikdy neuvařil. Jde o ekvivalent 77 zcela naplněných olympijských bazénů nebo skoro 3,4 milionu pivních věder, tradiční staročeské měrné jednotky. Žízeň po ikonické značce totiž neutuchá.

„S rekordním výstavem 1,927 milionu hektolitrů jsme překonali další historický milník. Velké díky patří všem našim zaměstnancům a zákazníkům, kteří se na tomto úspěchu podílejí,“ říká Petr Dvořák, ředitel Budějovického Budvaru.

Zůstane to doma, říkají v Budvaru. Tradiční česká, dnes ale globální značka do státního rozpočtu odvedla jen za poslední tři roky 1,35 miliardy korun. Pro kontext, je to skoro třicet tisíc průměrných hrubých měsíčních mezd, přes 64 tisíc průměrných starobních důchodů a více než 36 milionů školních obědů.

„Těší mě, že vydělané peníze pomáhají v Česku. Ještě větší radost ale máme z toho, že se nám daří naplňovat naši dlouhodobou misi – šířit slávu českého piva daleko za hranicemi republiky,“ doplňuje ředitel Budvaru Dvořák s tím, že se tak otevírají dveře i dalším českým pivovarům.

„Česká pivní tradice si zaslouží globální uznání a my jsme hrdí na to, že k tomu můžeme přispět,“ dodává.

„Těší mě, že vydělané peníze pomáhají v Česku. Ještě větší radost ale máme z toho, že se nám daří naplňovat naši dlouhodobou misi – šířit slávu českého piva daleko za hranicemi republiky,“

ředitel Budvaru Petr Dvořák

Víte, co je v pivovarnictví výstav? Je to odborný termín, kterým producenti piva označují celkový objem produkce. V případě Budvaru už výstav za rok 2024 znáte. Jenže bez kontextu to zkrátka není ono. Podívejme se dekádu nazpět, do roku 2014.

Německo tehdy v Brazílii vyhrálo fotbalové mistrovství světa, v ruském Soči se odehrály zimní olympijské hry a Budvar uvařil 1 457 782 hektolitrů piva. Ve srovnání s předchozí dekádou tak v roce 2024 šlo o nárůst o 32,19 procenta!

Češi jsou pivní gurmáni, to se všeobecně ví. No a v Budvaru to samozřejmě vědí také. Proto se národní pivovar rád vydává po celém Česku tam, kde bují pro pivo stejně vášnivá kreativita jako v Českých Budějovicích.

V posledních letech vytvořil Budvar sedmnáct limitovaných edic ve spolupráci s minipivovary po celé zemi. Pražský Cobolis, sokolovský Permon, krnovská Nachmelená opice, malšická Obora, velkopavlovický Thrills. Ty všechny svůj novátorský přístup k vaření piva spárovaly s tradičním jihočeským pivovarnictvím.

Nu a výsledek? Česká pivní kultura s ještě větším řízem a fenomenální hořkostí. Budvar ostatně šíří slávu českého piva i za hranicemi republiky. Uvařil ležáky spolu s řemeslnými pivovary Thornbridge v Británii, Brlo v Německu a Mikkeller v Dánsku. Kdo vylepšil recepturu komu, to už necháme na vašem posouzení.

Možná se nepoznáte hned, ale někde tam jste. Budvar je totiž pivovar národní, patřící občanům České republiky. Má tak ze všech českých firem asi suverénně nejvyšší počet akcionářů, konkrétně téměř 10,9 milionu.

A protože Budvar uvařil za loňský rok objem piva odpovídající více než 385 milionům půllitrů, podílel se každý Čech na uvaření asi 35 správně načepovaných piv v národním pivovaru.

Poptávka se musí hasit stejně jako žízeň. A na to jsou potřeba kapacity. Jen za posledních několik let investoval Budvar do jejich rozšíření přes tři miliardy korun. Vařit pivo dnes není otázka několika umně sbitých sudů, jde o technologicky špičkovou výrobu.

Proto si na jihu Čech pořídili nové stáčecí linky a vybudovali automatizovaný sklad s kapacitou devatenáct tisíc palet. Jak ale víme, pivu není nejlépe na paletách, nýbrž ve sklepě. To samozřejmě v Budvaru vysvětlovat nemusíte.

I tam totiž v posledních letech investovali, a mají tak ležácké sklepy s největší kapacitou v České republice. Váš vychlazený Budvar si tam nejspíš taky nějaký čas poležel. Tak na zdraví!