Je jedno, jestli se učíte nový jazyk, hrát na piano, programovat, nebo zda se chcete zlepšit ve sportu. Asi se shodneme na tom, že klíčem k nabytí nových dovedností je jejich cvičení. A pak zase cvičení. Znovu a pořád dokola.
Nový výzkum z Univerzity Johnse Hopkinse publikovaný v časopise Current Biology naznačuje, že důležité není jen to, zda cvičíme, ale také jak. Respektive to, zda si do cesty k vytouženému cíli klademe malé, ale zdravé překážky v podobě jiných podmínek.
„Z našeho experimentu vyplývá, že pokud cvičíte v mírně pozměněných podmínkách, učíte se rychleji a více, než když dovednost cvičíte pořád dokola stejně,“ říká jeden z autorů výzkumu Pablo A. Celnik. „Výsledky mohou mít dopad na trénování volnočasových aktivit, jako je hra na hudební nástroj nebo sport,“ doplňuje.
Experiment, který s výsledky přichází, probíhal následovně: necelá stovka účastníků dostala od výzkumníků úkol na počítači. Konkrétně měli co nejrychleji a zároveň nejpřesněji pohybovat kurzorem na monitoru do specifických oken.
Účastníci nejprve dostali instruktáž a následně si dovednost cvičili. První skupina opakovala stejné instruktážní cvičení šest hodin po zácviku a pak i další den. Druhá skupina dostala šest hodin po úvodní lekci cvičení mírně pozměněná a totéž se opakovalo i následující den. A nakonec, třetí kontrolní skupina absolvovala jen instruktáž a stejné cvičení až následující den.
Výsledek? Lidé z druhé skupiny, kteří si dovednost cvičili v jiných podmínkách, si vedli dvakrát lépe než ti, kteří si zkusili jen jedno a totéž cvičení. Druhá skupina byla lepší nejen v přesnosti, ale také v rychlosti, uvádí Celnik. Kontrolní třetí skupina si vedla o 25 procent hůře než skupina číslo jedna.
Jak to aplikovat v praxi?
Nemusíme se nutně omezovat na motorická cvičení. Postup bude stejný i u jiných dovedností. Pojďme si ho předvést na cvičení důležité pracovní prezentace.
1. Na úvod si vše procvičte
Projeďte si prezentaci, zorientujte se, co v ní je, určete si, čeho se týká především, a minimálně dvakrát si ji zkuste odříkat. Předtím, než to uděláte potřetí…
2. Počkejte!
Dejte si chvíli pauzu a mezi dalším cvičením si naordinujte alespoň šest hodin odpočinku. To je podle výzkumníků čas, který potřebujeme na to, abychom si novou dovednost upevnili.
3. Změňte podmínky
Zkuste si prezentaci odříkat od poloviny, od konce, mluvte rychleji, příště zase pomaleji. Jednou u toho seďte, jindy cvičte v chůzi. Jen dejte pozor, ať změny nejsou příliš dramatické – Celnik připomíná, že tím proces učení nenastartujete.
Uvidíte, že když si budete obměňovat podmínky, nikdy nepolevíte a naučíte se vše potřebné rychleji a lépe.