I to, jak máte zařízené pracovní místo, ovlivňuje, jak pracujete. Jak je tedy nejlepší ho uspořádat a co by na vašem pracovním stole nemělo chybět? Podívejte se na to, co říkají výzkumy.
Uvědomte si, že je to váš prostor
Jen díky skutečnosti, že máte nad svým pracovním místem kontrolu, můžete být produktivnější. Naznačuje to studieCraiga Knighta z roku 2010. Zjistil, že pracovníci, kteří měli při zařizování svého pracovního stolu volnou ruku, byli efektivnější a spokojenější než ti, kteří si kancelář vybavit nemohli.
Proto se nebojte přinést do kanceláře vše, co je vám blízké a co by vám mohlo každý den zlepšit náladu. Obrázky vašich dětí a domácích mazlíčků jsou vítány.
Pokud můžete, hledejte oblé tvary
Pokud jste v pozici, kdy si pracovní místo můžete vybavit od základů sami, pokuste se vyhnout ostrým tvarům. Studieukazují, že nábytek s oblými tvary vnímáme daleko přívětivěji než ten ostře řezaný. Designérka a autorka knihy Joyful Ingrid Fetell Lee je přesvědčená, že předměty s ostrými hranami v nás evolučně vyvolávají pocity strachu a nejistoty.
Uznejte sami, že v prostředí, které ve vás vyvolává pozitivní emoce, se vám bude pracovat lépe.
Nezapomeňte na květiny
Přítomnost rostlin má pozitivní vliv na pozornost, generujeme díky nim více nápadů, jsme v menším stresu, a cítíme se tak celkově spokojenější, ukazují studie.
Přineste si proto do práce jakoukoli zelenou rostlinu, nejlépe nějakou, které nebude vadit umělé světlo a to, že odjedete na týden na dovolenou. Pokud chcete mít díky rostlinám i čistější vzduch, podívejte se na výběr těch nejlepších „čistících“ pokojovek.
Ukliďte si
Pokud pracujeme v neorganizovaném a neuklizeném prostředí, naše efektivita se snižuje. Účastníci experimentu dostali za úkol pracovat na neřešitelném úkolu. Ti, kdo na něm dělali v uklizené místnosti, u něj i přes jeho obtížnost vydrželi 1,5krát déle.
Autorky výzkumu upozorňují na skutečnost, že nepořádek na stole může prohloubit naši frustraci, pokud nám práce nejde zrovna od ruky. „Neuklizené prostředí ohrožuje vnímání naší osobní kontroly,“ připomínají. „To, co vidíme před sebou, nám může připomínat, co jsme ještě nestihli udělat.“
Nepořádku se ale nebojte
Chaos na stole může pomoci vytvořit „chaos v hlavě“, což je pro kreativitu žádoucí, tvrdí odborníci z Minnesotské univerzity a dokládají to i svým experimentem, ve kterém zjistili, že ti, kdo pracovali v „zabordeleném“ prostředí, byli kreativnější než ti, kdo pracovali v uklizené místnosti.
Pokud tedy ze sebe potřebujete dostat co nejvíce nápadů, stůl si protentokrát neuklízejte.
Mějte vše na vzdálenost jedné paže
Organizační guru Peter Walsh radí přemýšlet nad organizací stolu stejně, jako byste byli v autě. Ve zkratce: to, co potřebujete mít po ruce často, mějte na vzdálenost jedné paže – jako v autě volant nebo řadicí páku. To, co k práci tak často nepotřebujete, schovejte někam, kde vás to nebude rozptylovat.
Tak si ujasněte, co vlastně při práci používáte, a zbytek schovejte do šuplíků.