Když se v roce 2003 na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně otevřel ateliér Designu oděvu, studenti se rozhodli nečekat na pozvánku od velkých módních akcí a vytvořili si platformu vlastní. Tak vznikl projekt Exist – přehlídka závěrečných bakalářských a diplomových kolekcí, která už více než dvacet let představuje novou generaci českých módních návrhářů.

„Projekt vznikl velice přirozeně s iniciativou studentů téměř ihned po založení samotného ateliéru. Jelikož tehdy nebylo zvykem, aby se školy prezentovaly v rámci fashion weeků a akcí podobného charakteru, studenti se ujali možnosti založit si platformu vlastní,“ vysvětluje Rozálie Zervanová, jedna z letošních absolventek a současně manažerka přehlídky

I název, který dnes patří k etablovaným pojmům české scény, má svůj příběh. „Původně byla pod názvem Exit pořádána výstava absolventských prací celé fakulty. Ateliér Designu oděvu tento název chtěl oživit přidáním písmena s do závorek – Exi(s)t. Název se postupně ujal a začal se využívat v různých formách i vizuálech, se závorkami i bez,“ doplňuje Zervanová.

Exist si prošel pouze krátkou pauzou v období covidu: „Na přípravách se podílí široká škála lidí z různých oborů. I díky tomu je Fakulta multimediálních komunikací ideálním prostředím pro vznik a realizaci takových projektů – propojuje studenty z oblastí, které jsou pro úspěšnou realizaci nezbytné, od designu přes audiovizi až po management a marketing,“ vysvětluje PR manažerka Aneta Zelenka.

„Já sama nejsem designérka ani umělkyně, ale vždycky mě naplňovalo pohybovat se mezi kreativními lidmi a pomáhat jim dostávat se do popředí. Netradiční mix studijních programů na naší fakultě vytváří ideální startovací pole pro podobně zapálené lidi, kteří chtějí propojovat kreativitu s organizací a posouvat zajímavé projekty vpřed.“

Rok 2025 byl pro Exist milníkem – přehlídka se poprvé přesunula ze Zlína do Prahy do Paláce Karlín, což pro studenty znamenalo zásadní zlom.

„Ve Zlíně máme vybudovanou komunitu přátel, rodiny a studentů, kteří nás vždy podporují. Oslovit však širší veřejnost a potenciální klienty, kteří jsou pro začínajícího designéra stěžejní, je tam velice těžké. V Praze jsme během několika málo měsíců navázali mnoho skvělých kontaktů, přátelství i spoluprací,“ říká Zervanová.

Zelenka k tomu dodává: „Přesun do Prahy znamená, že se studenti dostávají blíž k samotnému centru dění –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ k médiím, profesionálům i relevantní kupní síle. V Praze je přirozená koncentrace lidí, kteří se módou zabývají na profesionální úrovni, proto je organizace přehlídky tady nejen praktickým krokem k lepší viditelnosti, ale i symbolickým signálem, že studenti nejsou ‚jen‘ regionálním fenoménem, ale plnohodnotnou součástí českého módního průmyslu.“

Celou profesionální organizaci eventu doplnily i kvalitní tiskové materiály podrobně představující všechny návrháře, jednotlivé modely i historii ateliéru. Přesně taková kombinace lidí z uměleckých i multimediálních oborů dokáže studenty přiblížit profesionálům v oboru, jako jsou stylisté nebo novináři. 

Letos se ale projekt posouvá ještě dál. Ateliér designu oděvu UTB se na začátku září představí na Budapest Central European Fashion Week, jedné z nejvýznamnějších módních událostí střední Evropy.

V prostorách Apollo Gallery ukáže své kolekce šest ateliérem vybraných absolventů: Tereza Helánová, Terezie Kožíková, Pavel Mikliš, Ema Strnadová, Alexandra Vlková a Rozálie Zervanová.

Od kolekcí z bakteriální celulózy přes reinterpretaci oděvní kultury původních obyvatel Velkých plání až po dekadentní ready-to-wear inspirovaný Studiem 54 –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ každý projekt do Maďarska přiveze originální estetiku, ale i jasnou představu o tom, co v roce 2025 znamená být designérem.

Budapest Central European Fashion Week je podle organizátorů daleko víc než jen přehlídka. „Máme zkušenost, že naše vlastní přehlídky nám přinášejí výrazně vyšší dosah i kvalitnější zpětnou vazbu než účast na českém ekvivalentu BCEFW, Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. V posledních letech jsme vnímali, že vývoj a organizace této platformy stagnují, přičemž výstupy často nenaplňují očekávání – ať už z hlediska dosahu, relevance, nebo kvality,“ říká Zervanová.

Zelenka doplňuje, že zásadní rozdíl vidí v obchodním rozměru celé akce: „BCEFW nestaví jen na zážitku a pozlátku, ale skutečně otevírá dveře k dalším zakázkám nebo spolupracím. Do Budapešti pravidelně jezdí i nákupčí z mimoevropských trhů, včetně Asie. Pro absolventy je to skvělá příležitost dostat se do kontaktu nejen s médii, ale i s investory nebo výrobními partnery. V Praze tenhle koncept zatím moc nefunguje.“

Účast na mezinárodním fashion weeku má ale určitě i symbolický rozměr. „Ale ať už je v Česku, či v zahraničí, jakákoli prezentace pro nás znamená být o krok blíže světu profesionální módy. Myslím, že je to velký posun nejen pro studenta jednotlivce, ale i pro celý ateliér,“ říká Zervanová.

A Zelenka doplňuje: „Je to test i motivace zároveň – studenti vidí, kam se mohou posunout, a zároveň dostávají šanci být vidět mimo český kontext.“

Budoucnost Existu zatím zůstává otevřená. Organizátoři by rádi zachovali přehlídku v Praze a dále ji profesionalizovali, zároveň ale chtějí, aby zůstala výhradně platformou pro studenty zlínského ateliéru.

„Momentálně jsme v bodě shánění financí a partnerů, jakým pro nás letos byla značka Vilgain. Máme představu, v čem se můžeme posunout a co udělat lépe, aby nový ročník byl zase profesionálnější než ten poslední. Vše ostatní je zatím ve hvězdách,“ říká Rozálie Zervanová o akci, jež se pomalu, ale jistě stává inkubátorem pro nové české značky, které mají exportní ambice.