„To já jsem ten s flexou a svářečkou,“ volá na mě ze zahrady usměvavý hnědovlasý mladík s hustou bradkou zahalený do zašpiněných kapsáčů a trička.
Jsme v Podkrkonoší na kraji vesnice Horní Nemojov kousek od Dvora Králové, stojíme u rodinného domu z jedné strany obklopeného zahradou, z druhé pak lesem, ke kterému je navíc přilepená malá dílnička.
Čtěte také: Sklo českého designéra kupují luxusní restaurace na celém světě
A všude kolem po zemi se povalují kusy železa – ojnice, hned vedle části převodovky, pružiny, ložiska -, stejně jako již hotové železné sochy či nábytek, který upoutá pozornost svými biomechanickými rysy. Před dílnou dokonce stojí rozestavěný náklaďák, který znalým ihned evokuje postapokalyptický svět Šíleného Maxe.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/08/petr_vanek_2376.jpg)
Petr Vaněk ve své dílně
Ten ostatně patří mezi oblíbené filmy třicetiletého kovolitce Petra Vaňka, který zde z orezlého šrotu tvoří pod značkou Sector 66 už čtvrtým rokem originální nábytek a skulptury.
Ty v posledních letech čím dál častěji zdobí zahrady rodinných domů, firemní lobby či prostory rockových motorbarů. Mezi jeho zákazníky patří třeba psycholog Marian Jelínek, který se staral o pohodu Jaromíra Jágra, nebo Jan Boroš stojící za restaurační sítí Potrefená husa.
Původně přitom směřoval k úplně jiné profesi. „Můj děda byl fořt, což bylo takové vyšší lesní postavení, a mě to chytlo,“ vzpomíná. Jenže časem zatoužil po maturitě, a tak začal pokukovat po dalším oboru, který by mohl vystudovat.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/08/petr_vanek_2558.jpg)
Svářečka = nejdůležitější nástroj mladého umělce
Narazil na Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově, tzv. šperkárnu, kde se sice původně hlásil na kováře, nakonec byl ale přijat na obor uměleckého odlévání.
A to ho před šesti lety zavedlo až k prvnímu ročníku mladoboleslavské akce Ze šrotu umění, kde měl možnost po tři dny pracovat s několika tunami šrotu.
„Vidím, že něco vypadá jako kus nohy, tak to vezmu a dodělám to. A pak se samozřejmě snažím, aby vše dávalo smysl jako celek,“ popisuje s viditelným zapálením, jak pracuje.
[gss ids=“70302,70279,70284,70283,70282,70281,70277,70285″]
Jeho výtvorů si všiml jeden ze sponzorů akce a Vaňka požádal, jestli by mu něco podobného neudělal na zahradu. Od té doby už Petr vytvořil několik desítek železných soch a nábytku, přičemž jeho nepřehlédnutelné, několik metrů dlouhé či vysoké sochy nesou názvy jako Vetřelec, Zoubková víla nebo Robopes.
Zákazníci za jednu sochu dají minimálně 100 tisíc korun, u nábytku je cena o něco příznivější.
![](https://www.forbes.cz/wp-content/uploads/2018/08/petr_vanek_2433.jpg)
Petr Vaněk se ani netají tím, že k jeho vzorům patří švýcarský umělec H. R. Giger, který proslul biomechanickými výtvory pro film Vetřelec. A stejně jako on by i Vaněk jednou rád vytvořil svůj vlastní svět.
„Název i design mé značky Sector 66 reflektují Route 66, kde jsou často prostřílené oprýskané cedule, opuštěné vesnice. A takové prostředí chci vytvořit – kde bude půlka baráku rozpadlá, cihlová, hnusná, vedle bude dílna a několik soch a vše to do sebe bude krásně zapadat,“ sní mladý umělec, který se právě chystá na svou první výstavu v galerii.
Foto: Jan Schejbal