Když ti něco chybí, tak si to vytvoř sám. Heslo, které se nabízí použít, když posloucháte příběh Jaroslavy Šnejdarové.
Když porodila druhé dítě, zjistila, že na trhu nedokáže sehnat vkusnou mateřskou módu, která by zároveň plnila svoji funkci. Na popud toho založila v roce 2019 značku Wo-Mum vyrábějící elegantní oblečení pro těhotné a kojící ženy.
„Porodila jsem syna, který se rád kojil, jenže já se zároveň ráda hezky oblékám. Na trhu jsem ale nemohla najít moc hezkých věcí pro kojící ženy. A tak jsem společně s mou kolegyní začala vymýšlet, jak vyndat prso z šatů ven,“ popisuje s úsměvem Šnejdarová začátky značky s příznačným názvem Wo-Mum. Vznikl spojením slov woman a mum.
Obchod cílí na nastávající matky či kojící ženy, které chtějí od oblečení víc než základní funkce. „Pro mě bylo v době kojení limitující, že jsem si nemohla vzít šaty, které se mi líbí,“ dodává Šnejdarová, matka dvou dětí.
V sortimentu Wo-Mum najdete trička, šaty, tepláky či bundy a kabáty. Značka se snaží vytvářet takové střihy, aby se ženy i v průběhu mateřství cítily pohodlně a zároveň krásně. Oděvy navrhují samy matky a vznikají ve spolupráci s lokálními designéry.
Udržitelnost spočívá i v tom, že modely jsou záměrně estetikou nadčasové a vymyšlené tak, aby ženám lichotily nejen v době těhotenství nebo následných letech kojení, ale i ve všech dalších fázích života. Sama majitelka nosí své šaty a kabáty běžně. V jejím pojetí je móda Wo-Mum navržena pro všechny fáze života i role, které žena zastává.
Příští kolekci chce podnikatelka doplnit i o dětské oblečení. „To hlavně abychom si udrželi zákaznice, které naše oblečení nosily v době těhotenství nebo kojení,“ vysvětluje Šnejdarová, které při rozjezdu značky pomohla předchozí zkušenost s podnikáním. Již roky se totiž stará o obchod se španělskými pochutinami pod značkou eDelikatesy.
Oblečení prodává přes e-shop, který je záměrně v anglickém jazyce, protože dosud značka cílila hlavně na zahraniční klientky, zejména z Německa a Holandska. V tuto chvíli pracuje i na české verzi online obchodu.
Tuzemskému trhu se chce Šnejdarová více otevřít i díky pop-up, který se během září konal ve Vnitroblocku v pražských Holešovicích. Zákaznice si mohly oblečení naživo prohlédnout a vyzkoušet. Součástí byla i značka young_block z Litomyšle vyrábějící bloky, diáře či dopisní sety.
Pop-up tak nabídl spojení dvou značek, které kladou důraz na kvalitu, design a udržitelnost a podporují ruční výrobu v Česku.
„Některé materiály máme z Česka, jiné odebíráme od německého dodavatele, od něhož víme, jaký je jejich původ. Šijeme v tuzemsku a od jednoho modelu většinou tak dvacet kusů, ne více,“ popisuje Šnejdarová, proč o své značce mluví jako o udržitelné. Pracuje například s tencelem, vlnou nebo biobavlnou.
Od konkurence se značka liší zejména atypickým konceptem, kdy si ženy mohou oblečení pouze zapůjčit. V současné době na půl roku. „Žena totiž často kojí právě kolem šesti měsíců a pak už tedy oblečení nemusí využít. Tedy pokud se u ní kojení nezvrhne jako u mě, která jsem kojila několik let v kuse,“ říká se smíchem zakladatelka Wo-Mum.
Koncept funguje tak, že zákaznice zaplatí fixní částku za pronájem daného kousku plus zálohu. Když oblečení vrátí, dostane zálohu zpět, případně jen její část podle toho, jak je oděv obnošený. Do budoucna chce Šnejdarová umožnit pronájem i pouze na čtvrt roku a měsíc.
Oblečení díky tomu dostane šanci na další život, aniž by člověk musel investovat čas a energii do prodeje kousků přes online bazary typu Vinted. „Pro ženy je navíc dobrá motivace, že v případě vrácení kousku dostanou zpět peníze,“ dodává.
Zákaznice vrací hlavně modely určené přímo ke kojení. Univerzální oblečení jako například košilové šaty si nechávají.
„Jsem hrdá na to, že nabízíme službu pronájmu oděvů, která zpomaluje rychlé tempo spotřeby módy. Díky této filozofii kolem Wo-Mum vzniká silná komunita žen s podobnými hodnotami, kterou doufám v rámci pop-upu ještě rozšíříme a utužíme,“ věří Šnejdarová.