V 15 letech opustil školu, protože chtěl se svou firmou na veletrh a učitel mu to zatrhl. A taky – jak sám přiznává – byl tak trochu líný ji studovat. V byznysu to ale má přesně naopak, tam velmi často jede doslova na 200 procent. Řeč není o nikom jiném než o zakladateli Socialbakers Janu Řežábovi.
Čtěte také: V ložnici se nepracuje aneb Jak na work-life balance podle členů 30 pod 30
„Pro mě to bylo v byznysu vždy o tom, jít do maximálního risku a maximálního výkonu,“ řekl ve středu v zaplněné Fait Gallery v Brně, kde se konalo setkání členů žebříčku talentovaných mladých Čechů Forbes 30 pod 30 napříč všemi ročníky.
Moderátor druhého panelu večera Pavel Kalouš s hosty (zleva doprava) Přemkem Forejtem, Janou Bilíkovou a Janem Řežábem
„Šestnáct hodin denně lze dělat na maximální výkon, na 200 procent, ale jen velmi, velmi krátkou dobu,“ přiznává hned vzápětí muž, o kterém je známo, že se snaží být ve všem co nejvíce efektivní. Proto i ve svém volnu praktikuje zrychlené čtení, a hlavně – pouští si zrychleně seriály a filmy. „To doporučuji, šetří to vážně moře času,“ dodal sice s úsměvem, ale také se vší vážností.
Jan Řežáb je muž činu, který nerad čeká. Podnikat začal už v 15 letech a kromě svých byznysů brzy založil i rodinu, když se otcem stal již ve svých 22 letech. I proto je pro něj už několik let důležité najít ten správný work-life balance, aby se mohl věnovat svým synům a manželce.
Jak ale sám říká, odpočívat příliš neumí, a když si dá nohy na stůl, po dvou minutách je má zase dole a jde raději něco dělat.
Klid ale dokáže najít zejména při józe. „Meditace, jóga, psycholog či psychiatr nejsou nutně špatná slova. Od jistého věku je to vše potřebné, je potřeba si najít svůj balanc. Osobně ho nemám dokonalý, ale snažím se k němu postupně přibližovat,“ vysvětloval před více než dvěma stovkami lidí.
Jan Řežáb založil několik firem, nejznámější přitom je analytická firma Socialbakers. Na rok a půl si také odskočil do představenstva čínské firmy Goodbaby, kde poznal odlišnou kulturu Číňanů.
„Mám zkušenosti z Číny a tam potřebují 20 programátorů na to, co v Česku zvládneme v pěti,“ popsal svou zkušenost. Na firemní kulturu, a hlavně na efektivitu pracovníků se začal více zaměřovat a podíval se na ni i matematicky.
„Přišli jsme na to, že se zvyšujícím se počtem lidí v týmu klesá efektivita per capita,“ řekl podnikatel, který se v roce 2015 stal vůbec prvním Čechem, jenž se dostal do světového žebříčku Forbesu 30 pod 30. A podělil se o další poznatek, že „obrovská instituce o několika tisících lidí má podobné chování jako startup o 50, 100 či 200 lidech.“
Efektivita zaměstnanců Jana Řežába zaujala natolik, že se ji rozhodl přetavit do byznysu. Už brzy se svým týmem představí nový projekt. „Jmenuje se Time is Ltd. a vše budeme vydávat brzy. Už máme beta nástroje, které analyzují nějakých 20 tisíc kalendářů a sledují, jak se lidé chovají ve skupině, jako smečka,“ popsal ve zkratce hlavní zaměření nového startupu.
Honza Řežáb, který dnes kromě byznysu mentoruje šest startupů a v budoucnu by rád okusil i roli investora, si uvědomuje, že překonat s novým projektem velikostně Socialbakers bude hodně těžké, je to pro něj ale zároveň výzva. Navíc dnes už je o hodně zkušenější a z toho by chtěl také těžit.
„Postavit velkou firmu je skvělé. Na té cestě jsem si ale prošel několika chybami a teď to chci napravit a nedělat je,“ uvedl na konci druhého panelu setkání mladých talentovaných Čechů, ve kterém byl společně se šéfkuchařem olomoucké restaurace Entrée Přemkem Forejtem a kreativní šéfkuchařkou sítě Ambiente Janou Bilíkovou.
To ale z hostů nebylo vše. V brněnské Galerii Fait se na pódiu před nadějnou mladou generací dále představili i novinář Filip Horký, blogerka Do Thu Trang a herec a režisér Jiří Mádl.
Moderátor prvního panelu Michael Mareš s hosty Jiřím Mádlem, Filipem Horkým a Do Thu Trang
Svými zkušenostmi a ostřílenějším pohledem na věc je také přišli podpořit choreograf a producent Yemi nebo majitel žlutých vlaků a autobusů RegioJet Radim Jančura, který na mladé Čechy apeloval hlavně tím, ať přemýšlejí globálně.
Majitel RegioJetu Radim Jančura při proslovu k mladé generaci
Generálním partnerem celé akce byl Mercedes Benz, partnerem Jägermeister.
Foto: Barbora Mráčková