Sladkost bez lepku, cukru a laktózy, která by chutnala dobře? Aneta Šach musela tento rébus řešit: a výsledkem jsou zákusky jménem Liluka, které si rychle našly své publikum.

Před dvěma lety začala Aneta Šach trpět na kožní problémy. Jedno řešení se nabízelo: kortikoidy, to ale odmítla. Hledala přirozenější cestu, a tak zkusila dietu, vysadit lepek, cukr a laktózu.

Nijak příjemné omezení, když milujete jídlo. Hledání v regálech se najednou omezí na spoustu kompromisů a náhražek, ale málo skutečných lahůdek. A tak se Šach rozhodla s tím něco dělat.

Dnes už její značka To není možný úspěšně dva roky šlape. Prodává bezlepkové košíčky s deseti různými příchutěmi a každý měsíc jich zmizí zhruba osm tisíc, a to zatím fungují jen přes e-shop.

„Výslednému produktu předcházelo spoustu pokusů a omylů,“ vzpomíná Šach, která je zároveň trenérkou a na Instagramu ji sleduje přes deset tisíc účtů. „Vzniklo desítky verzí a nakonec se zrodila Liluka, bezlepkový košíček s arašídovým máslem a hořkou čokoládou.“

Další tisíce vyrobených kusů rozdala Šach svým známým a kamarádům na ochutnávku. Když slyšela kladné reakce, zrodil se nápad rozjet byznys. A kolem produktu se hned strhl hype.

„Nic podobného na trhu neexistuje a lidem naše produkty prostě zachutnaly. Navíc jsou to výrobky zcela bez lepku, rafinovaného cukru, některé i bez laktózy, ručně vyráběné a hlavně lokální,“ vyjmenovává Šach přednosti.

Povzbuzena zpětnou vazbou se rozhodla do podnikání šlápnout. A zákazníci jí podporu vracejí. „Velká část z nich u nás nakupuje již pravidelně, a dokonce prý žádné jiné sladkosti nekupují,“ tvrdí.

Sami zákazníci začali brzy posílat prosby o další příchutě, a tak se jejich množství rozrostlo na deset. Nejpopulárnější zůstává ta první uvedená, tedy arašídová. V nabídce už jsou ale i mandle a kokos s bílou čokoládou nebo pistáciová s hořkou čokoládou. 

„K tomu děláme další limitované příchutě, které jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. V nabídce máme i Liluku zcela bez ořechů pro alergiky,“ říká Šach. V projektu je kromě ní zapojený také její manžel Honza a o marketing se stará Markéta Krug, rovněž aktivní v nadaci Giving Beck s Jaroslavem Beckem. Ve výrobě pak funguje šest dalších lidí.

A ti brzo možná budou mít více práce. Šachovi totiž chtějí rozšířit Liluky z e-shopu i do vybraných kamenných obchodů, kde budou snáze k dostání a zároveň je mohou objevit noví zákazníci.

Na každé z nich přitom zůstává i název To není možný, a tak otázka musí směřovat i na něj. „Vznikl naprosto přirozeně při prvním ochutnávání našich zákazníků. První reakce vždycky byla: To není možný, že v tom není lepek, cukr ani laktóza a je to tak dobrý!“

Moc lepších cest, jak se vyrovnat s vlastní zdravotní patálií, nenajdete. Nebo alespoň chutnějších.