Švýcarská značka L’Epée 1839 vyrábí hodiny, jež nepřehlédnete. Nejen kvůli tomu, jak vypadají, ale zejména proto, že jsou to klasické stolní hodiny, které už se dnes tolik nevídají. A to ve špičkovém provedení.

Koncem minulého roku se v Česku konala největší hodinářská akce vůbec. Desátý ročník veletrhu SEW přilákal předposlední listopadový víkend více než čtyři tisíce návštěvníků, kteří obdivovali téměř šest desítek značek.

Mezi nimi se bezpochyby vyjímaly třeba hodiny ukryté v závodním autě, jež přivezla švýcarská značka L’Epée 1839. Na veletrhu plném náramkových hodinek tvořily vzácný úkaz stolních hodin vyrobených s typickou švýcarskou precizností.

Ovšem jak název značky napovídá, nejedná se rozhodně o žádné nováčky. Značku založil v roce 1839 Auguste L’Epée a zprvu vyráběla hudební krabičky a součástky do hodinek. Od začátku ji zdobila perfektní ruční práce, která se pak posunula i do čistě hodinářských kreací, jimž se věnuje od roku 1975.

Dnes totiž její tvorba jde třemi hlavními směry. Nejvýraznější a typickou součástí jsou hodinky označované jako Creative Art, které lze označit jako svého druhu umění, vedle funkce ukazatele času jsou také pozoruhodným doplňkem do domácnosti.

Druhá sekce Contemporary je o něco méně avantgardní, i ona ale ukazuje hodinářský um švýcarských mistrů a představuje hodiny nevšedních designů. A třetí sekce Carriage Cloks zase nabízí historické hodiny.

„S důstojnickými hodinami jsme začínali, necháváme si je v portfoliu, protože jsou součástí DNA značky,“ říká Christopher Gazarian, brand manažer značky. „Sekce Contemporary ukazuje naše technické know-how, které odkazuje k našim kořenům. Ale největší zájem je o Creative Art.“

Nejžádanější část portfolia ukazuje, že fantazie a zručnost hodinářů z L’Epée 1839 je skutečně mimořádná. Je libo hodiny v podobě čínského draka? Pavouka? Medúzy? Lebky? Kreací, které jdou zejména sci-fi a avantgardním směrem, je spoustu a značka se nebojí ani provokovat.

„Velký úspěch mají třeba hodiny v podobě granátu. Působí asi trochu provokativním nebo šokujícím dojmem, ale chceme s nimi přinášet hlavně pozitivní sdělení. Bavíme se o vzácnosti času, o tom, že o život můžete přijít velmi rychle. A chceme, aby lidé žili v přítomnosti a nemysleli na to, co je trápí,“ vysvětluje Gazarian.

Patrně nejpopulárnějším modelem je už zmiňovaný závodní vůz, hodiny zvané T35, které vznikly ke 185. výročí existence značky v limitovaném počtu stovky kusů a berou si inspiraci z aut dvacátých a třicátých let minulého století.

„Promlouvá to k hodně lidem. Láska k vintage autům, s tou se asi můžeme ztotožnit leckdo,“ tvrdí Gazarian o modelu stojícím 35 tisíc švýcarských franků bez daně, tedy bezmála milion korun.

Hodiny od L'Epée 1839
info Foto L'Epée 1839

Za zmínku stojí třeba i model Space Clock inspirovaný lunárním modelem NASA nebo nástěnné hodiny určené pro nadzvukové letadlo Concorde. Hodiny od L’Epée (v kožených pouzdrech od Hermès) se zase dávaly jako dar hostům královské svatby Charlese a Diany v roce 1981.

„Snažíme se dívat za hranice hodinařiny a vytvářet něco blíže umění, protože to může oslovit každého,“ říká Gazarian. „Nazývají nás ,ti blázniví‘ v našem oboru. Chceme být tak kreativní, jak to jen jde, nemáme žádné limity. A kvůli tomu taky naše věci lidé obvykle milují, nebo nenávidí, není nic mezi.“

Typickými zákazníky značky jsou muži, což při pohledu na převážně maskulinní modely nepřekvapí. „Máme mezi zákazníky hodně sběratelů, chtějí si koupit něco domů. Když vás baví hodinky, nestačí mít jen ty na zápěstí, chcete mít i nějaký dekorativní objekt, který doma vynikne a je to dobrý icebreaker.“

I díky přítomnosti na českém veletrhu by značka ráda oslovila nová publika. Tuší, že se to třeba nepovede hned.

„Stavíme náš brand a hodláme zasít semínko pro další generace. Vysvětlit jim, co děláme, ukázat jim naše řemeslo. A kdo bude mít kupní sílu, třeba zváží nákup. Je to dobrý dárek,“ mrkne Gazarian.