Když se v prvním Vřískotu z roku 1996 ptal zabiják po telefonu Drew Barrymore, jaký je její nejoblíbenější strašidelný film, budoucí oběť na chvilku zaváhala. V aktuálním pátém pokračování slavné série zesnulého režiséra Wese Cravena nová nešťastnice hned odvětí, že krváky moc nemusí.
Prý má ráda „horory s přesahem“, mezi které řadí třeba Uteč, Děsivé dědictví nebo Babadooka. Vrahovi v duchařském ohozu s nabroušenou čepelí to není moc po chuti – nová generace hororů je podle něj moc „nafrněná“.
Čtyři snímky ze série Vřískot se vždycky rozjařeně obracely k pravidlům žánru. Své postavy znalé hororů nechávaly hádat, kdo je skrytým vrahem, před nímž lze uniknout jen při dodržování určitých pravidel. V Cravenových snímcích dokonce budoucí nebožtíci chodí do kina na krvavou podívanou nazvanou Stab, aby byli pobodáni přímo v sále.
Podobně sebereferenční je i novinka režírovaná Mattem Bettinelli-Olpinem a Tylerem Gillettem, kteří na sebe upozornili v rámci hororové antologie V/H/S a před třemi lety komediálním hororem Krvavá nevěsta.
Tentokrát se teenageři v městečku Woodsboro například baví o „requelu“, jímž je vlastně i nový Vřískot – není ani remakem, tedy předělávkou, ale ani čistým sequelem, tedy pokračováním. Slovy jedné z hororových znalkyň requel vábí na scénu jak nové, tak staré oblíbené postavy, aby se nenaštvali původní fanoušci.
A hned přidá příklad: mezi requely patří třeba sedmá epizoda Hvězdných válek nebo Jurský svět. Vedle teenagerů se tak v novém Vřískotu vracejí původní protagonisté jako Neve Campbell, David Arquette a Courteney Cox.
Hodně záleží, jestli vám taková popkulturní školení přijdou zábavná, anebo na vás mají podobný účinek jako úmorná přednáška. Já bohužel patřím spíš do druhé skupiny, protože nový Vřískot se ve svém vražedném běsnění až příliš často musí zastavit, aby jeho postavy mohly komentovat žánr samotný.
Hlavním padouchem jsou zde potom toxičtí fanoušci, kteří bazírují na zakonzervování svých oblíbených franšíz a jakýkoli posun je pro ně nepřípustný. Což o to – v současné debatě o vyhrocených reakcích na nová pokračování Matrixu nebo Sexu ve městě takové téma působí nosně, film prostý jiných nápadů ale samo o sobě neutáhne.
Když nový Vřískot neřeší sám sebe, nechává svoji prkennou teenagerskou stafáž koupat se v jalovém melodramatu. A když ji konečně pošle pod kudlu, odhalí, že přes všechny řečičky, vtípky a trivie je sám impotentní a dělal jenom velká gesta.
Pokud vám nestačí pomrkávání filmu, že ví, že vy víte, Vřískot pro vás bude asi hodně úmorným zážitkem. Já jsem na premiéře ve 4DX kině, kde se mnou při krvavých scénách lomcovala sedačka a na tvář mi dopadaly kapky vody, hlavně přemýšlel, kdy si zase pustím Uteč, Děsivé dědictví nebo Babadooka.