Tradiční nábytková značka Javorina prošla v posledních letech transformací. Pochopila, že se musí přizpůsobit novým požadavkům zákazníků a podle toho upravit také produktovou řadu. I proto nedávno uvedla designový set Sana pro domácí cvičení.
Všechno to nastartoval covid. Pro výrobce nábytku a domácích potřeb byl v jistém ohledu spásou, neboť si lidé více začali zušlechťovat místo, kde bydlejí, na druhou stranu ale znamenal i výzvu. Část práce se přesunula na home office, a tak se v mnohých domovech zároveň pracuje, hraje s dětmi i odpočívá.
„Na relativně malém prostoru se vše během dne proměňuje. Ložnice ze spaní na místo, kde je klid na online hovor, jídelní stůl se mění v pracovní s rozloženými dokumenty a tak dále. Pandemie tedy sehrála významnou roli v tom, jak jsme přemýšleli o našich produktech a jejich funkčnosti,“ říká Petr Rokůsek, šéf Javoriny, pro Forbes.
Set Sana, za nímž stojí designér Tomáš Král, je toho příkladem. Jde o žebřiny s hrazdou z dubového dřeva, které lze využívat k celé řadě cviků. Cvičební lavice vám ale poslouží i jako botník a nástěnné sestavy jako věšák nebo designový doplněk.
„V konceptu práce z domova často mizí možnost zastavit se cestou z práce v posilovně. Je těžké říct rodině: ‚Jdu si zacvičit‘, když jste už doma a koukáte manželce do očí. Také je náročné vyčlenit místnost na cvičební nářadí a umístit tradiční fitness vybavení do obýváku je designově téměř nemožné,“ míní Rokůsek.
Podnikatel dlouho známý jako průkopník udržitelné energetiky získal Javorinu před dvěma lety. Loni se pak stáhl ze své firmy Nano Energies, aby se mohl soustředit právě na transformaci nového projektu a také na rodinu.
Když do čela Javoriny přišel, soustředil se zejména na to, aby značku založenou v roce 1947 posunul blíže k digitální době, ale zároveň zůstal věrný poctivému řemeslu, které ji vždy zdobilo.
„Díky současným digitálním nástrojům jsme schopni rozšířit naši řemeslnou tradici do všech koutů světa a zvýšit výrobní kapacity implementací na míru sestaveného výrobního softwaru,“ věří Rokůsek.
Pomocí 3D zobrazení a konfigurátoru si dnes zákazníci snadněji mohou vybrat nábytek domů, což firmě umožnilo ušetřit na showroomech v nákupních centrech a místo toho soustředit úsilí a náklady na digitalizaci.
Rokůsek zároveň chce, aby se firma soustředila na nabízení flexibilních produktů. Tedy takových, které se podobně jako cvičící set Sana dokážou přizpůsobit denní době a aktuálním potřebám.
„Chceme přizpůsobit náš nábytek tak, aby vyhovoval novým potřebám domácností, které nyní slouží jako multifunkční prostory pro práci, vzdělávání i odpočinek,“ říká Rokůsek.
Firmu označuje jako česko-slovenskou: sídlo má v Praze, výrobu pod Tatrami. Ambice nicméně zůstávají evropské. „Chceme expandovat nejen obchodně, ale také díky budoucím plánům na decentralizované výrobní jednotky. Jsme generace, pro kterou je Evropa bez hranic, ale každý z nás má své kulturní kořeny, na které jsme patřičně hrdí,“ tvrdí Rokůsek.
Typickým zákazníkem mají být převážně rodiny s dětmi, které potřebují naplno využít společný prostor a zároveň jim záleží na jeho kvalitě. „Nechceme zaplnit naše domovy množstvím nábytku; naopak preferujeme méně kusů, ale takových, které přetrvají,“ poznamenává.
Tomu odpovídá i cena: set Sana začíná na 38 tisících, variantu s lavicí pořídíte za zhruba 75 tisíc korun. V udržitelných a kvalitních kouscích však Rokůsek vidí budoucnost. A také v důležitosti práce a návrhu designéra.
„Ať už profesionála, nebo zdatného zákazníka, který se vybavováním bytu baví a pro kterého je to příjemný kreativní proces, jehož se cítí být součástí. Nebude trvat dlouho a zhmotnění ideálních představ o vybavení našeho domova bude díky AI ve virtuální rovině otázkou pár desítek minut,“ domnívá se šéf značky.
„Úkolem nás výrobců je vytvořit schopnost tyto představy převést do materiálu tak, aby rozdíl mezi virtuálním renderem a skutečným výrobkem byl nulový. A tím směrem do Javoriny investujeme,“ dodává.