První sériově vyráběný vůz poháněný vodíkem se blíží do Česka. Příští rok by se měla Toyota Mirai u nás začít prodávat, a stát se tak apoštolem vodíkového rozmachu, který do velké míry závisí na vybudování čerpacích stanic.
My jsme si mirai tento týden projeli v Praze a okolí.
Tenhle poměrně nenápadný sedan nese jméno, které v japonštině znamená „budoucnost“. A Toyota dlouhodobě vidí budoucnost právě ve vodíkových autech (a také plug-in hybridech).
Mirai na silnicích v Japonsku, USA nebo v sedmi státech západní Evropy jezdí už čtyři roky. Svým majitelům nabízí velmi slušný dojezd (500 kilometrů) a rychlé tankování (tři až pět minut).
Jak vlastně vodíková technologie funguje? Mirai vyrábí čistou elektřinu z vodíkového paliva schovaného ve dvou vysokotlakých trojvrstvých zásobnících, umístěných pod a za zadními sedadly vozu. Palivové články umístěné v podlaze z vodíku a vzduchu vyrábějí elektrický proud a poskytují autu výkon 114 kW.
To není vůbec špatné číslo – na závodění nebo srovnávání s Teslou to sice není, ale na pohodlné dojíždění nebo rozumné cestování po dálnici to bohatě stačí. A kupodivu má mirai i docela slušný odpich a také nadstandardní tlumiče – díky své konstrukci a torzním tyčím na zadní nápravě vyžehlí nerovnosti na děravých českých silnicích a pluje po nich ladně jako žehlička.
Během jízdy vůz neprodukuje žádné emise, jeho jediným odpadním produktem je voda.
Ano, obyčejná čistá voda jako vedlejší produkt chemické reakce.
Dá se pít, což jsme také ve videu vyzkoušeli, ale jelikož jde o destilovanou vodu, která navíc prošla přes několikery filtry, kde se můžou udržovat částice těžkých kovů, pít ve větším množství by se opravdu neměla. Toyota to každopádně řidičům ani nikomu jinému nedoporučuje.