K podzimu neodmyslitelně patří start nových divadelních sezon. Národní divadlo Brno v rámci té letošní přichází s řadou hudebních, tanečních i činoherních novinek, které rozhodně stojí za pozornost.
Slavíme hudbou!
Rok 2024 bude rokem mimořádných událostí. Kulatá výročí budou mít Bedřich Smetana, Leoš Janáček, jeho proslulá opera Liška Bystrouška a dokonce i samotné brněnské divadlo. Letošní i příští sezona Janáčkovy Opery se proto ponese v duchu oslav Roku české hudby 2024 a zaměří se nejen na ikonické osobnosti, ale také na význam české hudby obecně.
Těšit se můžete například na nové nastudování Dalibora nebo nesmrtelné Rusalky, kterou vůbec poprvé zrežíroval David Radok. Program myslí také na malé diváky – těm v inscenaci Hurvínek prodává nevěstu přiblíží jednu z nejslavnějších Smetanových oper přes oblíbené loutkové postavičky.
Sezonu v červnu pomyslně zakončí premiéra Here I am, Orlando, kterou pro Janáčkovu operu napsala slovenská skladatelka Ľubica Čekovská přímo na míru. Opera inspirovaná hravým románem Virginie Woolfové nás provede několika staletími společně s fiktivním básníkem Orlandem.
Tradičního mezinárodního festivalu Janáček Brno se sice dočkáme až příští podzim, ale malou ochutnávku nám přinese už letošní listopadový koncert Orchestru Janáčkovy opery. Součástí akce bude kromě řady vzácných hostů a výběru z tvorby českých klasiků také slavnostní odhalení festivalového programu a zahájení prodeje vstupenek.
Coco Chanel na špičkách
Mário Radačovský, choreograf a umělecký šéf Baletu NdB, se ve své tvorbě velmi rád věnuje osudům osobností světové historie. Po Beethovenovi, Michelangelovi nebo Warholovi se rozhodl své desetileté působení v brněnském divadle v jarní premiéře završit příběhem Coco Chanel – ženy, která zásadně ovlivnila svět módy.
O kostýmy se tentokrát postará slovenská filmová a divadelní výtvarnice Ľudmila Várossová, autorem scény bude Marek Hollý.
Kromě životopisu významné módní ikony si brněnský balet připravil také titul s názvem Bdění. V jednom večeru se v něm představí tři různé choreografie, které spojuje úvaha o lidském štěstí a smyslu života.
Pozadu nezůstane ani nový juniorský soubor NDB 2, který už druhou sezonu spojuje mladé talenty ze všech koutů světa. I ten letos nabídne dva speciální premiérové programy, v říjnu a v březnu.
Plánované premiéry doplní také jedinečný projekt, který brněnský balet připravuje ve spolupráci s Masarykovým onkologickým ústavem. Dvanáctého října se proto můžete těšit na mezinárodní charitativní galavečer Tancem pro život, který podpoří onkologické pacienty.
Od Shakespeara po umělou inteligenci
Jako každý rok si nejvíce premiér připravila činoherní scéna, která jich letos nabídne hned devět. Sezonu odstartuje černá groteska Noční krajina v režii Aminaty Keity, která má na kontě například loňského Feministu či Amfytrion.
Hra (R)Evoluce, adaptace díla německo-izraelské dramatičky Yael Ronen, zase s nadhledem otevírá témata umělé inteligence a technologického pokroku.
Na své si přijdou také milovníci klasiky. Zatímco v říjnu se na brněnských prknech objeví Čechovovo proslulé drama Tři sestry, sledující hořkosladké osudy obyčejných lidí, v květnu dorazí Shakespearova velkolepá tragédie Hamlet.
Z klasických adaptací uvede činohra také Sluhu dvou pánů, nejslavnější komedii Carla Goldoniho, nebo Gogolovu Ženitbu, která se na jeviště Mahenova divadla vrací po třiceti letech.
V repertoáru nebudou chybět ani původně české inscenace. V dubnu se divákům představí jevištní báseň Pokojíček v režii Anny Davidové a celou sezonu zakončí celosvětová premiéra hry Krvavý měsíc.
Inscenaci, která vypráví příběh o osudech hostů nejmenovaného brněnského baru, napsal pro Národní divadlo Brno spisovatel Jaroslav Rudiš, známý například komiksem Alois Nebel.