Snad žádnému segmentu luxusní módy neuštědřila pandemie takovou ránu jako právě luxusním kabelkám. K čemu utrácet desetitisíce za zavazadlo, když nepřekročíme práh domova?
Když s kabelkou coby atributem statusu nemůžete mávat na videohovoru, pak najednou celý její koncept nedává smysl. Nikdo neuvidí, že třímáte v ruce vstupenku do té správné společnosti úspěšných a mocných, kteří navíc mají vkus.
Podle společnosti Euromonitor International se v loňském roce prodalo o 19 procent méně luxusních kabelek než v minulých letech. Krize nezasáhla modely, které jsou vnímány jako investiční, protože je můžete vždy obratem prodat minimálně za stejnou částku, jako za kterou jste je pořídili.
Sem patří především kousky Birkin a Kelly od značky Hermès, jejichž limitované edice se na speciálních aukcích prodávaly za šestimístné částky. I Louis Vuitton hlásí, že i přes propad svých tržeb ve třetím kvartálu loňského roku o sedm procent se speciální výroční kolekci kabelek 1854 daří dobře. Jedná se o modely, které odkazují na historii starobylého módního domu.
A zatímco butiky světových značek v Pařížské ulici zůstávaly po většinu loňského (a zatím i letošního) roku zavřené, evropský luxusní fashion průmysl pomáhají zachraňovat tržby z Číny i ze Spojených států.
Proměna preferencí
Analytici segmentu luxusní módy i nákupčí světových obchodních domů i concept storů svorně tvrdí, že dramaticky poklesl zájem o trendy modely kabelek, které často promují mezinárodní influenceři na Instagramu.
Toto tvrzení si můžete ověřit na vlastní oči, kdy navštívíte jednu z nejznámějších resellerových platforem s módou Vestiaire Collective, kde se například kabelky Céline, které navrhovala dnes už bývalá kreativní ředitelka značky Phoebe Philo, drží stále na své původní ceně, kdežto novější extravagantnější modely mohou být ve slevě.
Jedním z nejžádanějších modelů luxusních kabelek je Cleo od Prady, která svým vzhledem odkazuje k 90. létům, ale zároveň je tak minimalistická, že z módního výsluní jen tak neodejde. Abyste si ji pořídili, se musíte – podobně jako v případě výše zmíněných modelů Birkin a Kelly – zapsat do pořadníku.
Pokud si ji chcete pořídit z druhé ruky, počítejte, že zaplatíte až dvakrát víc, než kolik stojí nový model. Ten vyjde okolo 42 tisíc korun, zatímco model z let 1990–2000 najdete i za 80 tisíc.
Také online platforma Net-a-Porter hlásí úbytek v prodeji trendy zavazadel a příklon k ikonickým designům, jako je například kabelka Jackie od Gucciho. Model, který se začal prodávat v roce 1961, značka uvedla do prodeje ještě mnohokrát poté, naposledy na konci loňského roku.
Jedna kabelka… a dost?
V prepandemickém světě jste v jistých kruzích potřebovali celý arsenál luxusních kabelek, které jste střídali každý den. Takové sbírky připomínaly garáž, kde stojí zaparkovaná všechna ta maseratti, lamborghini, porsche a další astronomicky drahá vozidla.
Dnes nejsou příležitosti, kam je nosit, a ti, kteří dříve prahli především po nových trendech, dnes více promýšlí své investice. Webová stránka TheRealReal, v jejíž dřívější kampani účinkovala i česká modelka Daniela Kociánová, hlásí, že největší zájem je o vintage kabelky, jejichž cena začíná na tisíci dolarech.
Místo wow efektu kapsička na dezinfekci
Aby neklesaly prodeje, musejí designéři zaujmout něčím jiným. A jak praví staré dobré heslo, úspěšné podnikání odpovídá na potřeby trhu, a tak vznikají novinky, které by ještě před rokem nedávaly smysl. Například britská designérka Anya Hindmarsch představila kabelku, která se doslova jmenuje Working from Home.
Je perfektně zorganizovaná, takže do ní vložíte notebook, diář, propisku a další drobnosti a přenesete z obýváku do ložnice či kamkoli jinam, kde se zrovna nachází vaše momentální detašované pracoviště. Vyjde na téměř 20 tisíc a vevnitř najdete i kapsičku na dezinfekční gel.
Vzhledem k tomu, že stále netušíme, kdy se zase vrátíme do společnosti, vypadá kabelka pod názvem Pracuji z domova jako nová investice, minimálně pro ty, kteří si bez kabelky nechtějí představit svět.