V běžné distribuci jsme ji ještě neviděli, přesto už si udělala jméno, které stačí vyslovit, aby někteří fanoušci uznale pokývali hlavou – ostatně podobně jako náhodní muži v novém filmu, již Maxine potkají v losangeleských ulicích. Znají ji totiž jako hvězdu lechtivých filmů. Jenže ona by chtěla dobýt ten pravý Hollywood.
Dívka, kterou už potřetí hraje třicetiletá Britka Mia Goth, neskrývala tyto ambice už ve dva roky starém hororu nazvaném X.
V něm byla součástí štábu pornofilmu, který přijel točit do stodoly odlehlé texaské farmy, jejíž majitelé o povaze tohoto kšeftu samozřejmě neměli ani tušení. Morbidně zestárlý pár, který si potřebuje okořenit intimní život, však začne partička filmařů velmi zajímat. Zaživa farmu opustí jen Maxine.
Režisér Ti West naše první setkání s hrdinkou lačnou po slávě vytvaroval jako radostně poučnou poctu všem pokleslým žánrům a starým krvákům, samozřejmě v čele s původním Texaským masakrem motorovou pilou, který v sedmdesátých letech ustanovil pravidla takzvaných slasherů.
X byl jedním z těch filmů, v nichž se postavy baví právě o zákonitostech filmové řeči, nakonec se v něm ale tento dnes nadužívaný „meta“ rozměr naštěstí podařilo upozadit. Nešlo zkrátka jen o formální hračičkování, ale i o zdařilou vyvražďovačku, dokonce s hladovým krokodýlem číhajícím v rybníce.
Tahle versatilita je ale ve Westově novém filmu MaXXXine tatam. Hrdinka se po úprku od krvelačných vidláků snaží prosadit v Los Angeles, kde shodou okolností řádí sériový vrah a lidé mají paranoidní strach ze satanistů.
Také se zdá, že Maxine, která dostane roli ve studiovém hororu, nahání soukromé očko, jež možná ví, co se stalo na oné farmě. Podnikavá dívka tak musí minulost setřást, aby doopravdy uspěla.
Režisér, který MaXXXine před pár dny osobně uvedl v Karlových Varech, však tentokrát nedokáže proti hrdince postavit přesvědčivého antagonistu, tudíž se automaticky a tak trochu bez boje vzdává jakéhokoli napětí.
Místo toho kmitáme mezi hotely, videopůjčovnami, ateliéry i milionářskými rezidencemi, v nichž West s fetišem pro všechno béčkové opět lapá po duchu doby dávno minulé.
Tenhle hollywoodský tepich se ale tady vytřepává tak neurvale, až z toho neustálého bušení nic kloudného nepadá, jakkoli budou někteří diváci nesouhlasit, když v jedné ze scén vypadne z kufru na kusy rozřezaná Lily Collins, jinak známá také jako Emily hopsající po netflixovské Paříži.
„Umělci jsou nebezpeční, protože narušují status quo,“ prohlásí tady v jeden moment jiná postava režisérky, která dá Maxine šanci zazářit. Ano, takto samožerské to celé je.
Pokud nemáte zájem o stylizovanou exkurzi do filmové historie a alternativních dějin Los Angeles s nikým jiným než s Tarantinem, z vesmíru Maxine přesto utíkat nemusíte.
Třetí a zdaleka nejlepší spoluprací Mii Goth a Tie Westa je dva roky stará Pearl. Ve filmu, který naleznete na streamovacích platformách, nehraje herečka Maxine, ale mladší verzi majitelky farmy z filmu X.
Místo přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se tak ocitáme v poválečných časech, kdy na texaské farmě West konečně primárně nedekonstruuje filmové žánry, ale protagonistku samotnou.
Pearl je totiž vyšinutější verzí Maxine – ne nadarmo mladici v X sdělila, že jí vidí až do žaludku. Pearl chce opustit farmu a zazářit v rodícím se zábavním průmyslu, jenže nevidí, že je to jen chiméra.
Pearl začíná jako velkolepá fantazie ve stylu Čaroděje ze země Oz, v níž se ale naše Dorotka začne v jednu chvíli se strašákem v poli vášnivě líbat.
Goth hraje dívku závislou na potlesku druhých, které ale vidí jen jako prostředky k cestě nahoru, nebo naopak brzdy, které je třeba zneškodnit. Ideálně pohrabáčem zapíchnutým do hrudníku.
Goth tady vysekne i několikaminutový monolog, v němž se pomocí citového vydírání naoko odhaluje, přitom je jasné, že jde o další manipulaci.
Když pak vítá svého manžela s mrtvolami úhledně posazenými kolem stolu, má to v sobě groteskní hrozivost, jako když postupně hnije dozlatova připravená pečeně. Není divu, že fanouškem je i Scorsese.