Poslední týdny a měsíce to na streamech nevypadalo úplně lákavě. Skoro by se zdálo, že největší humbuk letos ztropil Zack Snyder s novou, nestoudnou a nekonečnou verzí své Ligy spravedlnosti. Netflix jako kdyby vystřílel všechny Dámské gambity a Pány tygrů už loni.
Sucho na síti je ale minulostí. Konverzace opanovala sedmidílná detektivní minisérie Mare z Easttownu, která je čerstvě celá k dispozici na HBO GO.
Během první epizody, pomalu odhalující pokroucené vztahy, bolavá místa i nevyřešená tajemství z předměstí Pensylvánie, se ještě nezdá, že novinka bude z letošní nabídky tolik vyčnívat. Jakmile se ale v říčce najde zohavené tělo mladé matky Erin, což začne vyšetřovat místní detektivka Mare (Kate Winslet), od minisérie se neodtrhnete.
Podle čísel ostatně sledovanost každým dílem stoupala – dokonce tak moc, že během finále prý někteří diváci v USA měli problém s načtením platformy HBO Max. Čím to?
Mare z Easttownu nevoní novotou v konstrukci či stylu, vlastně „jen“ ukazuje, jak to vypadá, když se udělá všechno dobře. Posmutnělých, avšak buldočích detektivů jsme tu sice měli ještě víc než obětí z periferních komunit, po nichž tito detektivové pátrají, ale nová minisérie ukazuje, že dobře zvládnuté řemeslo není nuda, nýbrž základ.
Tvůrci Brad Ingelsby a Craig Zobel akcentují neutěšenou životní realitu hrdinky svázané se svým rajonem, která neřeší jen komplikovaný nový případ, ale i svízelnou rodinnou konstelaci. Mare se stará o svého vnuka, poté co její syn spáchal sebevraždu, ale o malého nově usiluje také jeho matka, která se léčila z drogové závislosti.
Rozvedená Mare, jejíž exmanžel se má znovu ženit, v sobě navíc dusí traumata. Říkáte, že to nezní lákavě a že na něco takového koukat nepotřebujete?
V době, kdy showbyznys spoléhá na traumata jako na vděčný, ale poněkud laciný narativ, dokážou zdejší scenáristé vplést nevyřešená trápení, křivdy a smutky do příběhu způsobem, kterým z něj netrčí, ale slouží mu. Když si vzpomenu, jak tupě a repetitivně se nad svou zkoušenou hrdinkou dojímala třeba nedávná oscarová Země nomádů, musíte ocenit, jak nepodbízivě zdejší zmar působí.
Když už jsme u hrdinek, Kate Winslet jako Mare dost možná vysekla herecký výkon, který pro ni bude určující minimálně na několik dalších let. Mare propůjčila „zabejčenost“, která se pere s rezignovaností a únavou, ale její postava hlavně působí, jako kdyby měla skutečně „odžito“.
Nečekaně hlubokých výkonů minisérie nabízí víc: za všechny je třeba zmínit Juliette Nicholson jako Lori nebo Jean Smart v roli matky Mare, která dokáže drama ve správnou chvíli shodit.
Možná to zní, že tvůrci v městečku rozprostírají jen depresi, avšak luštění ústřední záhady nikdy nezpomaluje. Napětí neustává – pořád můžete hádat, zda za vraždou stojí Erinin přítel, pochybný duchovní z místní diecéze, nebo někdo úplně jiný.
Úplně nejlepší je pak Mare z Easttownu v posledních epizodách, které se nebojí přitlačit. Především finále vámi otřese: je stejnou měrou trýznivé jako očistné.
Po pandemické konzumaci Netflixu, kde podstatná většina seriálů působí jako napsaná, obsazená a natočená za pár dní nikoli filmaři, ale lidmi od marketingu, je prostě osvěžující vidět seriál, který se nepotřebuje podepírat ostentativním popovým soundtrackem, pomrkáváním na diváka a samolibým castingem.
Je to rozdíl třeba i oproti nedávné minisérii Mělas to vědět, která také řešila vraždu: bez jemné psychologie ale platila spíš za mělký výplňový obsah.
Univerzální potlesk, kterého se teď Mare z Easttownu dostává, je v něčem možná trochu podezřelý, ale naprosto zasloužený. Jasně, kina se konečně otevřela – jenže zatím v nich není zdaleka nic tak dobrého.