Kavárny denně vyprodukují neuvěřitelné množství odpadu v podobě zbytků použitých umletých kávových zrn. Jde sice o biologický materiál, který se dá recyklovat, ale jsou i lepší způsoby než jej vyvézt na skládku.
V Berlíně – městě kavárnám zaslíbeném – proto přišli s inovativním řešením, jak ušetřit životní prostředí a ještě na tom vydělat. Julian Lechner začal každé ráno kavárny objíždět a kávovou sedlinu z nich svážet. Samozřejmě na kole, aby po sobě nezanechal uhlíkovou stopu.
Ze zbytků rozemletých zrn totiž vyrábí nový materiál, který dokáže částečně nahradit plasty. A z tohoto materiálu pak designové hrnky, které mohou kavárny znovu použít bez zatížení životního prostředí.
„Každé ráno v Berlíně zrecyklujeme přes milion porcí kávy. Na výrobu jednoho našeho hrníčku je potřeba odpad ze čtyř až pěti šálků,“ uvedl Lechner v říjnu na pražské konferenci Global Goals Summit, kde svůj projekt Kaffeeform prezentoval.
Menší kavárna podle něj denně vyprodukuje zhruba pět kilogramů sedliny, materiál sbírá ale také z hotelů nebo firem a zapojují se i výrobci instantních kávových nápojů. Loni Kaffeeform vyrobil asi padesát tisíc kusů hrnků a znovupoužitelných kelímků na kávu a další nápoje.
Julianův nápad ovšem nevznikl v Berlíně, kde nyní žije, ale v Itálii, kde před lety studoval produktový design. Pití kávy je tam národním sportem, kterému se s radostí poddával i on sám. „Každý Evropan vypije průměrně dva a půl šálku kávy za den,“ uvádí sedmatřicetiletý zakladatel startupu Kaffeeform, kterého jednoho dne začalo zajímat, co se se vší použitou kávou stane. Bylo to zhruba v roce 2009. V rámci studií proto začal zkoumat vlastnosti vylouhované kávové sedliny, která se stala základem prototypu nového materiálu.
Ten je výjimečný v tom, že dokáže nahradit plasty: „Kdybychom to převedli na konkrétní čísla, bavíme se o ušetření sta milionů tun plastu do roku 2030,“ tvrdí Lechner. Káva tvoří asi třicet procent složení Kaffeeformu, z deseti procent ji doplňuje drť bukového dřeva, již produkují pily a výrobci nábytku jako odpad.
Jako zbytek se pak přidávají pojiva na bázi rostlinných polymerů, extrahovaných z cukrové třtiny nebo kukuřičného škrobu. Díky této kombinaci vzniká pevný udržitelný materiál kompletně na rostlinné bázi, z nějž lze vyrábět rozličné produkty.
První věc, kterou z něj Julian Lechner vyrobil, byl hrnek na espresso, který v roce 2015 poprvé veřejně představil na Coffee Festivalu v Amsterdamu. O tři roky později za inovativní materiál získal nejprestižnější designové ocenění Red Dot Award.
Další z jeho produktů, znovupoužitelný cestovní kelímek Weducer Cup, obdržel letos v létě na veletrhu World of Coffee v Miláně cenu 2022 Best New Product Awards v kategorii kávových doplňků od neziskové organizace Specialty Coffee Association. Jde o nejprestižnější ocenění, které se v kávovém byznysu uděluje.
Po sedmi letech se řada výrobků z inovativního materiálu rozrostla o další varianty hrnků a kelímků, které Lechnerova firma zároveň sama recykluje – pokud vám hrnek již dosloužil, můžete jej vrátit a dostanete voucher na nový.
Vedle nádobí se ale letos Lechner pustil i do segmentu luxusního zboží a představil také hodinky Coffee Watch – první hodinky vyrobené z kávy. Materiál Kaffeeform byl použit na výrobu jejich řemínku, strojek dodalo hodinářství Lilienthal Berlin. Jejich minimalistický design je inspirován stylem Bauhausu. Jejich vývoj trval téměř tři roky, fanoušci se na ně ale složili na Kickstarteru za méně než jeden den.
Julian Lechner není jediný, koho napadlo použít odpad z kaváren na výrobu udržitelného materiálu, z nějž mohou vznikat běžné předměty. Určitá obdoba jeho projektu funguje i v Londýně. Zdejší designér Atticus Durnell z kávy vyprodukované místními kavárnami vyrábí nábytek nebo interiérové doplňky.
Zatímco Lechner do rozemleté sedliny přimíchává bukové dřevo a biopolymery, Durnellův projekt That’s Caffeine ji kombinuje s přírodní pryskyřicí, minerály a dalšími pojivy biologického charakteru. Z hmoty pak vyrábí vedle nádobí také například dlaždice, desky stolu nebo lampy.
Na Tchaj-wanu v roce 2009 vyvinuli materiál S.Café, který využívá odpad z kávy na výrobu textilu. Látky z kávy mají antiodorizační účinek, rychleji schnou a mají lepší ochranné vlastnosti vůči UV záření. Kávu společnosti Singtex, která materiál vyrábí, dodává například řetězec Starbucks. Vznikají z ní například funkční sportovní oblečení, boty nebo lůžkoviny. Materiál dodává tchajwanský podnik také značkám, jako je Timberland, North Face nebo Puma.
Ani u nás značky ve využívání kávy nezaostávají – boty tu z ní vyrábí zlínská značka Kave, která od roku 2019 spolupracuje s tamní pražírnou Coffeespot. „Poté, co si u nich kávu vychutnáte, vyzvedneme kávovou sedlinu, kterou dokonale vysušíme a smícháme s kaučukem. Kávová směs je poté nalisována na boty, a to zcela bez použití lepidla. To vše lokálně, bez morální kocoviny,“ uvádí designérka Eva Klabalová, jež za značkou stojí, na svém webu. V každém páru tenisek je prý jeden shot espressa.
Boty z kávy nabízí například také německá značka Nat-2 návrháře Sebastiana Thiese: Vyrábějí se v Itálii, kávy obsahují až padesát procent (i zbytek je pouze veganský, tvoří ho především recyklované PET lahve a korek) – a prý po kávě i voní.
Kávová sedlina se ale využívá i v jiných oblastech výroby – například v potravinářství nebo v kosmetice. U nás ji do sušenek přidává například Biopekárna Zemanka a do mýdel pak Mýdlárna Koukol. Pěstují se v ní také houby, extrahují oleje nebo příměsi do paliv.
Budoucnost má ale především jako materiál, který omezí používání jednorázových plastů: „Doufáme, že náš kávový materiál v budoucnu nahradí co největší množství plastů,“ dodává Julian Lechner, který se svým materiálem Kaffeeform hodlá proniknout i do dalších segmentů výroby.