Jestli si myslíte, že na palubě soukromého letadla se zásadně servíruje šampaňské a další vybrané lahůdky, tak jste na omylu. Jde spíš o vzácnou výjimku. „Šampaňské podávám všehovšudy tak pětkrát do roka,“ říká Steffany Kisling, letuška a zakladatelka americké personální agentury SkyAngels, a dodává: „Abych byla upřímná, jídlo na palubě je docela nuda.“
A její zkušenost potvrzují i další lidé, kteří se o profesionální catering v soukromých letadlech starají. „Většina našich klientů má na jídlo celkem jednoduché požadavky. Chtějí široký výběr ovoce a zeleniny, sýry a krekry, uzeného lososa, studené mísy, sendviče a saláty,“ říká Christine Herbert ze společnosti NetJets, která nabízí soukromé lety po celém světě.
Samozřejmě ale existují i přepravci, kteří na palubu najímají známé šéfkuchaře. Je to ale výjimka. Další možností, jak na palubu letadel dostat vybraná jídla, je získat je od prestižních restaurací. Tahle snaha je však podle zkušeností Steffany Kisling často marná. Restaurace totiž obvykle nechtějí, aby se jejich jídla někam odvážela, chladila, znovu ohřívala a servírovala v úplně jiném podání, než jak je původně koncipovaly.
Čtěte také: Návrat nadzvukového cestování je blíž, než si pravděpodobně myslíte
Podle Kisling si pravidelní pasažéři soukromých letů limity vaření na palubě uvědomují a podle toho ke cateringu přistupují. Alfou a omegou všeho je skutečnost, že v letadle se doopravdy nevaří, ale jenom ohřívá. Kromě zmíněné neochoty restauratérů posílat do private jetů svá jídla s tím souvisí celá řada dalších problémů. Například to, jak jídlo zabalit. Některá letadla totiž používají mikrovlnky, jiná speciální ohřívací trouby, a proto musí být obal univerzální pro obě varianty.
Většina cateringových společností navíc jídla jenom zabalí, doručení, zchlazení a skladování až do odletu je na leteckém přepravci. Řada cateringů často nemá vhodné balení jídel do soukromých letadel, která jsou menší než ta komerční. Tady záleží doslova na každém centimetru, aby se s balíčkem jídla v kuchyňce letadla dalo vůbec manipulovat.
Caprese. Klasika i v private jetu.
A jaké jsou zásady toho, jaké jídlo do letadla zvolit a jaké ne? „Na palubu určitě nepatří jídlo, které může kapat,“ zdůrazňuje Paul Schweitzer z Air Culinaire Worldwide a dodává, že je nutné vyhýbat se také pokrmům se silným aromatem, protože jinak se pach bude držet v letadle až do přistání. Jak říká: „Pokud si chcete cestou dát kari, můžete ho mít. Ale musíte počítat s tím, že to kari s vámi bude na palubě až do chvíle, než otevřete dveře.“
Čtěte také: Je libo espresso ve vesmíru? Žádný problém, Lavazza vymyslela, jak na to
Ze zkušeností leteckých „kuchařů“ taky vyplývá, že nejnáročnější a největší ze všech tří hlavních denních jídel bývá snídaně, obědy jsou menší a nejslabší jsou jednoznačně večeře. „Let trvá obvykle dvě hodiny, takže pokud cestující letí brzy ráno, určitě chtějí sníst něco vydatnějšího. U odpoledních a večerních letů se už předpokládá, že se naobědvají nebo navečeří před odletem nebo po přistání,“ říká Schweitzer.
Ačkoliv se samotný let plánuje týdny dopředu, s objednávkami jídla na palubu se tolik nespěchá. Podle Schweitzera je to proto, že lidé o tom, co si budou chtít dát k jídlu, neuvažují dřív než 24 hodin před odletem. Takže palubní kuchyně je neustále pod tlakem. „Pokud bychom měli 48 hodin, všechno by bylo mnohem jednodušší,“ říká. Časy soukromých letů se mnohdy mění podle možností klientů a jejich časové rozvrhy se dost často mění.
Druhy pokrmů na palubě se odvíjejí také od toho, kdo a kam letí. „Pro let do Mexika můžeme připravit speciální mexické menu s tacos a margaritami či mexickým pivem. Při rodinném výletu do Disneylandu jsme schopni podávat palačinky ve tvaru Mickey Mouse nebo jiné tematické jídlo a nápoje. Při cestě na Super Bowl máme často požadavky na jídlo v týmových barvách,“ shrnuje mluvčí NetJets Christine Herbert.
A jak je to s konzumací alkoholu na palubě? Podle Kisling se to s ním určitě nepřehání. Standardem bývají dvě sklenky vína či piva k jídlu nebo jeden koktejl.
Jedna věc se ale provozovatelům private jetů upřít nedá: zákazníkovi se vždy snaží vyjít vstříc, ať je to sebekomplikovanější. Výsledný servis pak však může být značně nákladný. Tak například: jeden klient Air Culinaire chtěl na palubu pizzu z oblíbené restaurace na Manhattanu, kde stojí 30 dolarů. Ale protože zaparkovat v centru New Yorku není jen tak, musela letecká společnost poslat auto se dvěma zaměstnanci ze své kuchyně v New Jersey, aby pizzu vyzvedli.
Po sečtení nákladů se cena za donášku pizzy až na palubu letadla vyšplhala na 120 dolarů. Ve stejnou chvíli si jiný klient vyžádal speciální zahraniční noviny dostupné pouze z jediného obchodu ve městě. Zaměstnanci si museli přivstat, aby koupili noviny v 6 hodin ráno a stihli je předat včas na let o dvě hodiny později. A možná vás nepřekvapí, že klientovi se finální cena za noviny – 80 dolarů – příliš nelíbila. Pro další let si tyhle noviny už neobjednal.
Jiným ale jejich speciální přání za náklady navíc stojí. Viceprezidentka klientského servisu XOJET Renne Aivaliklis vzpomíná na cestujícího, který sám vybral místo mezipřistání pro dočerpání paliva tam, kde mají jeho oblíbené barbecue. „On byl spokojený a nám bylo potěšením vyjít mu vstříc.“
Autor: Doug Golan