Umělecká ředitelka sklárny Rückl dostala loni na jaře netradiční zadání – navrhnout medaile na hokejový šampionát. V neděli večer Kateřina Handlová nadšeně sledovala, jak ta nejcennější sada putovala kolem krku českých hokejistů.
Poslední minuty finále si musela zakrývat oči, jak byla nervózní. Podobně na tom bylo asi i mnoho dalších českých fanoušků, ale pro Kateřinu Handlovou měl zápas přece jen ještě trochu jiný náboj.
Věděla, že na závěrečném ceremoniálu se budou předávat medaile, k nimž má úzký vztah. Navrhla jejich design a strávila zhruba půl roku jejich výrobou. „Od začátku jsem věděla, že na české dresy nejlépe sednou červené stuhy, takže na zlaté medaile to byla jasná volba,“ řekla Handlová.
Tahle sázka jí vyšla, jelikož nejcennější medaile skutečně v neděli večer putovaly k českým hráčům, kteří ve finále domácího mistrovství světa porazili Švýcarsko 2:0.
„Byla jsem dojatá. A moc spokojená. Byl to tak trochu splněný dětský sen,“ dodala Handlová, umělecká ředitelka sklárny Rückl.
K hokeji měla vždycky blízko. Odmala sbírala kartičky, sledovala zápasy a drží ji dětský sen navštívit zápas NHL. A s jednou z vrcholných hokejových akcí ji osud provázal loni na jaře.
„Na přelomu května a června mě oslovili ohledně designu z Kolektiv Ateliers, hlásili se do tendru na medaile. Přišlo mi zajímavé si takové zadání vyzkoušet, vzala jsem to zlehka a nepřemýšlela nad tím, že bych mohla vyhrát,“ ohlíží se Handlová.
Prestižní příležitost zprvu nijak zvlášť neprožívala. Jen chtěla navrhnout medaile, za nimiž si může stát a budou dobře reprezentovat na mistrovství, které Česko pořádá. „Ani jsem si neuvědomovala, jak moc je to sledované. Naplno jsem pochopila tu odpovědnost, až když jsme medaile odhalili na tiskové konferenci,“ líčí.
Nejprve zhruba dva týdny jenom dumala, jak design medailí pojmout. Věděla, že je chce vizuálně čisté, bez výrazných symbolů, ze skla, a toužila, aby vyjadřovaly duch ledního hokeje.
„Podobnost skla a zamrzlé hrací plochy se přímo nabízela, pro svůj charakter i transparentnost. Pro Česko jako hostitelskou zemi je sklo navíc naprosto signifikantní materiál,“ vysvětluje.
Ostré řezy na povrchu medailí mají symbolizovat opotřebení ledu při hře a stopy po bruslích, kovová obroučka pak mantinely. Barevnost stuh u tří medailí tvoří dohromady českou trikoloru.
Na návrhu pracovala Handlová další dva týdny, následný půlrok probíhalo ladění a výroba, která se uskutečnila v Novém Boru.
A pak už jen nervózní čekání, jak veřejnost její práci přijme. „Návrh není moc tradiční, jak použitím materiálů, tak formou, takže jsem byla v napětí. Ohlasy jsou ale velmi pozitivní. A snad se líbí i hokejistům!“ doufá Handlová.