Jen málokterým autům se daří tak dokonale ztělesnit rčení la dolce vita. V případě nového Rolls-Roycu začíná, už když se přiblížíte k impozantnímu čumáku, pokračuje po otevření těžkých dveří, usednutí do pohodlných širokých sedadel a vrcholem je, když se zujete a zaboříte nohy do koberce z ovčí kůže.
Třešničku na dortu tomu přidá strop simulující hvězdnou oblohu – všude jinde by to působilo kýčovitě, jenže do druhé generace modelu Ghost prostě pasuje.
Značka pro něj přišla s novým termínem postopulentní. Ve své podstatě má představovat luxus v podobě co nejvíc vzdálené do očí bijícímu chvástání. Do očí vás ale tahle mašina udeří tak či tak, v tom nejlepším smyslu slova.
Auto si na projížďku vyzvedávám v sussexském Goodwoodu, sídle legendární značky. Pro ty, kdo tuhle část jižní Anglie neznají: představte si venkovské scenerie pokryté nekonečnými loukami s tečkami malebných vesniček. Tady, a později ani v přilehlém a podobně malebném Hampshiru, si na celosvětové problémy spojené s koronavirem ani nevzpomenete.
Vyzvednutí auta přímo v místě jeho zrodu je výhoda. Cenami ověnčená budova architekta Nicholase Grimshawa působí spíš jako expozice než továrna. Navíc se může pyšnit ekologičností, která byla v době vzniku (rok 2003) o léta napřed.
Zaoblená střecha je pokryta rostlinami, interiér je navržen tak, aby co nejvíc využíval přirozeného světla, a vnitřní jezírko má budovu ochlazovat. I okolí anglického venkova má něco do sebe, automobilka tu navíc produkuje speciální med, a tak kolem poletuje přes 250 tisíc včel.
Tady ale nejde o med, nýbrž o nový ghost. Model znamenal pro automobilku mimořádný úspěch už od doby, kdy ho před 10 lety poprvé představili. Auto se stalo nejprodávanějším modelem za 116letou historii automobilky.
Už od začátku byl ghost navržen nikoli k vození se, ale k řízení, čímž otevřel dveře úplně nové sortě zákazníků, která je světovější, a hlavně mladší.
Jak postopulentnost vypadá v praxi, je patrné už na první pohled. Nic výrazně extravagantního nečekejte. Místo toho vás vítá osvěžující jednoduchost: pár linií, pár prvků, pár ozdob. Exteriér působí skoro nehybně a „skromně“.
Ručně svařovaná karoserie připomíná hedvábné plátno bez rušivých ostrých linek. Změny, které by se na první pohled mohly zdát zanedbatelné, v součtu propůjčují autu úplně jinou auru.
Například 20 LED žárovek za maskou chladiče jemně osvětluje každý její detail a výrobní tým ručně obrousil zadní stranu každého prutu, aby odrážela co nejméně světla, a tím se zdokonalil požadovaný efekt.
Spodní linie vychází z námořního designu a pomocí odrazu odlehčuje povrchové úpravy a vytváří čistý, nekomplikovaný pocit pohybu. Střecha je jemně klenutá, zatímco zadní nárazník navazuje decentními, jemně vystupujícími světly.
Interiér ghostu stále obsahuje vybroušené spojení všeho nezbytného pro předvedení luxusu. Nechybí tradiční prvky, ale jen v takové míře, aby zbytečně nerozptylovaly řidiče ani spolujezdce, kteří se tak můžou úplně oprostit od každodenních starostí a plně si vychutnat jízdu.
Automobil pod kapotou pohání 6,75litrový benzinový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly, s výkonem 563 koní / 420 kW, pohonem všech kol a maximálním točivým momentem už od 1600 otáček za minutu.
Za dekádu produkce původního ghostu ve firmě nasbírali cenné zpětné vazby od zákazníků a tým je zakomponoval do zdokonalení slavného pocitu „letu na kouzelném koberci“, který je pro vozy Rolls-Royce typický.
Automobil vám vnitřnosti rozechvěje přesně tak, jak byste u modelu tohoto kalibru čekali. Rolls-Royce by nový ghost rád považoval za další kapitolu dlouhého příběhu svého vývoje – kapitolu tišší, rafinovanější a méně opulentní, jakkoli to s touhle značkou nemusí jít na první pohled dohromady.
Pohled druhý, a hlavně zážitek z jízdy mě ale přesvědčily, že ghost v roce 2020 nabízí rovnováhu racionálního a iracionálního, privilegia a potěšení.