Zářící poklady uzavřené ve vitrínách, příběhy dávných civilizací vyryté do zlata, stříbra i drahokamů a jemná práce mistrů, která přežila staletí. Muzea zaměřená na šperky jsou přehlídkou luxusu, kronikou lidské kreativity, společenských proměn i technického umu. Vydejte se s námi na cestu od Tokia přes Florencii po Káhiru.
Šperk je artefaktem, který přežije generace, politické režimy i módní revoluce. V malém měřítku koncentruje technologii své doby, status nositele i estetiku civilizace, která ho vytvořila. A právě proto patří muzea s výstavami šperků k nejpůsobivějším kulturním destinacím světa.
V Londýně se třpytí moderní chrám šperkařství, kde Cartier stojí pár vitrín od předmětu starého čtyři tisíce let. Florencie vystavuje moc Medicejských, která byla nejlépe vidět na těžkých řetězech a brožích velikosti malých kamenů. Los Angeles vypráví mytologii Římanů a Etrusků prostřednictvím zlatých diadémů, které by klidně obstály i na dnešním haute couture mole. A Dauhá mezitím předkládá šperky jako estetický i duchovní jazyk.
Londýn: Victoria and Albert Museum
William and Judith Bollinger Jewellery Gallery v londýnském Victoria and Albert Museum je pro milovníky šperků něco jako katedrála splněných přání. Muzeum má jednu z nejlepších a nejkomplexnějších šperkařských kolekcí na světě. Je zde více než tři tisíce šperků, které sledují vývoj evropské i mimoevropské estetiky od antiky až po současnost.
Vidět prostor galerie je samo o sobě zážitkem. Temný, dramaticky nasvícený, na dvou úrovních, kde se tiary, parury a brože téměř vznášejí v minimalistických vitrínách. K vidění jsou tu viktoriánské a edwardiánské klenoty britské aristokracie, diadémy, snubní šperky i ikonické tiary domů jako Cartier nebo Boucheron. Vstup do muzea je zdarma a na samotnou galerii je třeba vyhradit si minimálně hodinu.
Florencie: Museo degli Argenti
V ikonickém Palazzo Pitti je komnata plná renesančního přepychu. Museo degli Argenti vystavuje šperky Medicejských v celé jejich okázalosti. Těžké zlaté řetězy, brože s drahokamy velikosti oříšku, paruky vyrobené pro svatby, korunovace i diplomatické dary.
Šperky jsou zde úzce propojené s politickou mocí a uměleckou objednávkou rodů, které určovaly osud Evropy. Kurátoři sbírku staví do kontextu florentského řemesla, které bylo po staletí pojmem. Výsledek? Opulentní, smyslný a hluboce historický.
Los Angeles: The Getty Center
Getty Center je známé svou moderní architekturou a výhledem na Los Angeles. Uvnitř ale ukrývá poklady, které působí, jako kdyby byly vytaženy z antické komnaty bohů. Má ve sbírce zlato i drahé kameny. Řecké zlaté diadémy dokazují, jak rafinované byly civilizace, které si často představujeme jen skrze mramorové sochy.
Etruské náušnice s filigránovou výzdobou vypadají spíš jako práce laseru, a ne jako dílo řemeslníků staré více než dva tisíce let. Římské prsteny s rytými drahokamy zase vyprávějí příběhy hrdinů, bohů a rodinných znaků.
Dauhá: Museum of Islamic Art
Katar ukazuje, že krása může být zároveň estetická i duchovní. Na nábřeží v Dauhá stojí budova, která vypadá jako abstraktní pocta světlu. Muzeum islámského umění navržené I. M. Peiem rozvíjí tradici geometrické estetiky a uvnitř skrývá jednu z nejkomplexnějších sbírek islámského dekorativního umění včetně fascinujících šperků.
Foto Visit Qatar / Unsplash
Klenotnice zahrnuje artefakty z období deseti století a z území od Španělska po Indii. K vidění jsou předměty osazené diamanty a smaragdy, osmanské přívěsky v podobě květů zdobené rubíny a perlami, perské medailony s kaligrafií, která má duchovní i estetický rozměr.
Tokio: Mikimoto Pearl Island Museum
V japonských vodách se rodí jeden z nejjemnějších šperků na světě. Perla. Mikimoto Pearl Island Museum je věnováno celému příběhu perlorodky, moře i lidské trpělivosti. Expozice zachycuje i okamžik, kdy Kōkichi Mikimoto na přelomu devatenáctého a dvacátého století dokázal jako první na světě kultivovat perlu s dokonalým povrchem a změnil tím světové šperkařství.
Muzeum vystavuje první experimenty mapující implantaci „zárodků“ do perlotvorek. Součástí výstavy jsou také ukázky tradičních japonských potápěček ama, žen, které několik staletí ručně sbíraly perly bez kyslíkových lahví.
A největší atrakcí jsou samozřejmě samotné šperky. Náhrdelníky z perel dokonale identických velikostí, brože s perletí a prsteny.
New York: The Metropolitan Museum of Art
The Met má kolekci artefaktů složenou z tisíců kusů, které mapují civilizace od starověkého Egypta přes Mezopotámii, Byzanc, Dálný východ až po Ameriku, Afriku a moderní Evropu.
V egyptské části je atmosféra téměř posvátná. Náhrdelníky z fajánse, tyrkysu a granátu, staré čtyři tisíce let, mají stále živé barvy. Zlato je zde teplé a neokázalé, jako by bylo navrženo spíše pro posmrtný klid než pro společenský život. Helénistické šperky ukazují techniku, která se vymyká představě o „dávné době“.
Zlaté věnce s listy vinné révy nebo olivovníků jsou tak detailní, že mají skoro botanický charakter. Římské kameje pak připomínají portrétní ateliéry. Malé profilové hlavy ryté do achátu, vzniklé v době, kdy podobizna byla symbolem statusu i rodinné prestiže.
The Met také uchovává rozsáhlou sbírku šperků původních obyvatel Ameriky. Tyto artefakty nebyly dekorací v evropském smyslu, byly to spíš talismany. Měly chránit, mluvit, spojovat člověka s krajinou, z níž pochází.
Káhira: Grand Egyptian Museum
Největší a pravděpodobně nejambicióznější muzeum starověkého světa konečně začátkem listopadu otevřelo své brány. Je jím Grand Egyptian Museum (GEM) u gízských pyramid. Po více než dvaceti letech plánování a stavby se stalo novým centrem egyptské civilizace, s plochou téměř půl milionu metrů čtverečních a sbírkou čítající zhruba sto tisíc artefaktů.
Pro milovníky šperků má GEM zvláštní kouzlo. Výstava obsahuje kompletní poklady z hrobu krále Tutanchamona, tedy více než 5400 objektů. Zlaté masky, náhrdelníky, náramky, prsteny, drobné zlaté předměty, které byly dříve rozptýlené v různých úložištích.
V hrobce jsou četné malé zlacené amulety, které představují božstva, symboly života, ochrany a věčnosti. Tyto amulety byly součástí pohřebního inventáře a měly magický či ochranný význam. Některé amulety i šperky využívají barevný fajáns, sklo a drahé kameny, které ale měly silný symbolický význam – například symboliku slunce, ptáků, božstev.
Pforzheim: Schmuckmuseum
Schmuckmuseum je ukryté v elegantní budově Reuchlinhaus na okraji Černého lesa a jde o jediné muzeum na světě, které se věnuje výhradně historii šperku. Město Pforzheim není náhodnou volbou. Proslulo jako „Goldstadt“, zlaté město Německa, kde se od 18. století vyráběly šperky a hodinky pro celou Evropu.
Trvalá expozice čítá kolem dvou tisíc šperků a pokrývá neuvěřitelných pět tisíc let lidské touhy po zdobení. Začíná starověkem. Etruské zlato, řecké fibuly či římské amulety ukazují preciznost dávných technik granulace a filigránu. Renesanční klenoty odrážejí návrat k ornamentům a bohatým symbolům, zatímco barokní šperky dokazují, že i okázalost může být uměleckou disciplínou.
Jedním z nejcennějších segmentů muzea je kolekce Art Nouveau. Pforzheim shromažďuje skvosty od jmen, která definovala šperkařství přelomu století, například brože a náhrdelníky od Reného Lalique. Vystavuje organické linie, jemné ženské siluety, průsvitné smalty, motivy hmyzu a rostlin.
Abú Dhabí: Louvre
Majestátní kulturní instituce na ostrově Saadiyat patří k nejprogresivnějším muzeím světa. Kolekce šperků muzea Louvre odhaluje, že koncept luxusu může být zároveň historický, kulturně univerzální a hluboce reflexivní. Namísto pouhé přehlídky drahých předmětů galerie šperků ukazuje mezinárodní síť obchodů, náboženských symbolů a mistrovské techniky přes tisíciletí.
Ve stálé sbírce jsou klenoty, které sahají od starověku až po moderní dobu. Mezi ikonické kusy patří například zlatý náramek se dvěma lvími hlavami pocházející z Íránu. Dalším pozoruhodným exemplářem je část Domagnanského pokladu, brož-fibula ve tvaru orla, zdobená granátovými kameny, která symbolizuje setkání barbarské a římské estetiky.
Kromě antických a dvorních artefaktů muzeum pořádá významné výstavy, které ukazují, jak historické motivy stále rezonují v moderním designu. Například výstava „Cartier, Islamic Inspiration and Modern Design“ byla kurátorským triumfem roku 2024, kde bylo představeno přes 400 objektů, včetně šperků francouzského domu Cartier, které čerpají inspiraci z islámské geometrie, arabesek a architektury.