Co dělají úspěšní lidé proto, aby byli úspěšní? A jinak než ti ostatní? Taky byste to rádi věděli? Já ano, a tak jsem se před časem pustil do výzkumu, ve kterém jsem se to rozhodl zjistit. Sestavil jsem si seznam více než dvou stovek ultraproduktivních lidí včetně 7 miliardářů, 13 olympioniků, desítek podnikatelů a studentů s těmi nejlepšími výsledky a všech jsem se ptal, co dělají pro to, aby dosáhli tak dobrých výsledků – ať už v práci nebo ve volném čase. Když jsem měl všechny jejich odpovědi pohromadě, tak jsem se pustil do vyhodnocování a došel jsem k těmto 15 postřehům o tom, čím se tito lidé odlišují. Pokud se chcete inspirovat, tady jsou:
- Rada číslo 1: Zaměřte se na minuty, ne na hodiny
Extrémně úspěšní lidé si své dny plánují po minutách, a ne po hodinách. Dokážou tak podle všeho se svým časem pracovat mnohem efektivněji. A to proto, že si uvědomují jednu věc – neexistuje nic hodnotnějšího než váš čas. Úspěšní lidé vědí, že když přijdou třeba o peníze, tak mají šanci je vydělat znovu, zatímco čas vrátit zpět nemohou. To mi potvrdila i Shannon Miller, bývalá vrcholová gymnastka, který vyhrála dvě olympiády: „Svůj denní rozvrh jsem si plánovala po minutách a držím se toho dodnes.“ Abyste ovládli svůj život, musíte zkrátka efektivně ovládnout i svůj kalendář.
- Rada číslo 2: Soustřeďte se pouze na jednu důležitou věc
Ultraproduktivní lidé vědí, která z jejich povinností je pro jejich úspěch nejdůležitější, a každé ráno se jí alespoň hodinu věnují – bez přerušení. Tom Ziglar, ředitel poradenské společnosti Ziglar Inc., si myslí, že bychom měli první část dne strávit takovou prací, která posune náš byznys dopředu. Proto je dobré si ráno položit dvě otázky: Která aktivita bude mít největší vliv na dosažení mých cílů? A co mi zaručí povýšení?
- Rada číslo 3: Zapomeňte na seznam úkolů
Místo toho si rozvrhněte vaše plány do kalendáře. Je totiž prokázané, že 41 % všech úkolů ze seznamu vůbec nedokončíte. A z restů se pak zbytečně stresujete a špatně spíte. „Využijte svůj kalendář a rozvrhněte si celý den do 15minutových bloků. Zní to otravně, ale pomůže vám to docílit téměř stoprocentní úspěšnosti,“ radí Jordan Harbinger z poradenské firmy The Art of Charm.
- Rada číslo 4: Obelstěte čas a s ním i prokrastinaci
Svému budoucímu já nemůžete věřit, jednoduše proto, že jsme v čase nekonzistentní – že se teď rozhodneme, že v budoucnosti něco uděláme, automaticky neznamená, že to tak skutečně dopadne. Jen si vzpomeňte, jak se třeba snažíte začít jíst zdravě – nakoupíte si spoustu zdravého jídla a to se vám nakonec zkazí v lednici, protože se nedonutíte najet na nový režim. Já jsem si třeba koupil domů fitness CD P90x. Po roce mi stále leží doma neotevřené. Zkuste se tedy zamyslet nad tím, co by vám v budoucnu mohlo vaše odhodlání nahlodat, a jednoduše sami sebe obelstěte – pořádně se soustřeďte a začněte se už teď chovat tak, abyste se do těchto situací nedostali.
- Rada číslo 5: Stihněte to domů na večeři
Poprvé mě na to kdysi dávno upozornil Andy Grove, první výkonný ředitel společnosti Intel. „Vždy se najde něco, co je potřeba udělat a co by mělo být hotové,“ říkával. A my se v tom musíme naučit vybírat. Úspěšní lidé vědí, jaké jsou v životě jejich hodnoty. Jasně, patří do nich i práce, ale co ještě? Neexistuje univerzální odpověď, ale pro mnohé platí – rodina, cvičení a dobročinnost. Tyhle věci byste měli zahrnout do vašeho kalendáře.
- Rada číslo 6: Používejte zápisník
Richard Branson už několikrát zopakoval, že svůj konglomerát Virgin by nikdy nevybudoval, kdyby neměl svůj zápisník, který s sebou všude nosí. A zapisoval si i řecký rejdař a miliardář Aristotle Onassis. Podle něj je poznámkový blok k nezaplacení. Tím, že si budete zapisovat, co se vám honí hlavou, si navíc čistíte mysl. Osvobodíte ji od velkého množství informací, které mohou být na papíře.
- Rada číslo 7: Naplánujte si čas na čtení e-mailů
Produktivní lidé si nečtou e-maily, kdykoliv jim nějaký přijde. Nereagují na každé zavibrování nebo upozornění svého telefonu. Namísto toho si naplánují dobu, kdy se budou vyřizování pošty věnovat – proto, že tak je to efektivnější. Někteří si čtou poštu například jednou denně, jiní třikrát – ráno, v poledne a večer.
- Rada číslo 8: Nechoďte na schůzky
Když jsem o radu, jak být produktivní, požádal miliardáře Marka Cubana, bez váhání odpověděl: „Nikdy si s nikým nedávejte schůzku, pokud vám zrovna nemá vypsat šek.“ Schůzky jsou totiž zabijákem času – začínají pozdě, chodí na ně špatní lidé, častokrát se vzdalují od tématu, a navíc trvají dlouho. Měli byste se proto vzdát schůzek, kdykoliv je to možné. Zaměřte se pouze na ty nejdůležitější a udělejte je co možná nejkratší.
- Rada číslo 9: Naučte se říkat NE
Miliardář Warren Buffett jednou řekl: „Rozdíl mezi úspěšnými a velmi úspěšnými lidmi je ten, že ti velmi úspěšní umějí říct ne – a to skoro na vše. To znamená, že když na prosbu nemáte okamžitě spontánní chuť odpovědět: „Jasně že ANO!“, pak radši odmítněte.
- Rada číslo 10: Následujte pravidlo 80/20
Neboli také Paretův princip podle italského ekonoma Vilfreda Pareta. Nejde o nic složitého, tohle pravidlo totiž celkem výstižně říká, že 80 procent našich výsledků vychází z pouhých 20 procent našich aktivit. Ultraproduktivní lidé se znají a vědí, z čeho jejich výsledky pramení, a tak se soustředí především na ně. Často se uvádí příklad s oblečením – nosíme pouze 20 procent oblečení, které máme ve skříni, dalších 80 procent nám tam jen leží. A to samé platí i u produktivity. Zaměřte se na aktivity, jež vám zajistí skvělé výsledky, zbytek ignorujte.
- Rada číslo 11: Delegujte povinnosti na ostatní
Úspěšní lidé se nikdy neptají na to, co by měli udělat, ale jak by se daná věc dala udělat nejlépe. Nemají problémy s kontrolou a bez váhání úkoly a povinnosti delegují na ostatní tak, aby se práce zvládlo co nejvíc. Nejsou mikromanažery a zajímají se až o výsledky.
- Rada číslo 12: Dejte každému dnu jiné téma
Dokážete se díky tomu věnovat tomu, co je třeba – každý den si naplánujte jednu hlavní aktivitu a té všechno ostatní podřiďte. Je to metoda, kterou používá například Jack Dorsey, když se snaží řídit dvě společnosti – Twitter a Square – najednou.
- Rada číslo 13: Věnujte se tomu pouze jednou. Čemukoliv
Kolikrát se vám už stalo, že jste otevřeli třeba dopis nebo účet a zase jste si řekli, že se k němu vrátíte později? Ti nejlepší z nás se snaží přesně tohle nedělat. Pokud se do něčeho pustí – čtení pošty, vyřizování e-mailů, psaní instrukcí -, tak to rovnou dokončí. Možná tomu nebudete věřit, ale vyřídit to, co je potřeba, většinou nezabere o moc víc než deset minut. Takže až příště otevřete e-mail, rovnou na něj odpovězte. Zredukujete svůj stres a nebudete muset myslet na to, že je potřeba ještě něco dokončit.
- Rada číslo 14: Mějte svoje ranní rituály
V průběhu výzkumu mě překvapilo, kolik lidí se se mnou chtělo podělit o své ranní rituály. Jako třeba Hal Elrold, autor knihy The Miracle Morning: „Spousta lidí se snaží dělat co nejvíce věcí najednou, aby toho zvládli co nejvíce. Rána tu ale mají být od toho, abyste si uvědomili, jak dělat co nejméně věcí a získat z nich maximum.“ Takže si prostě ráno udělejte čas na sebe. Co všechno k tomu patří? Sprchy, zdravá snídaně, ranní strečink, meditace, čtení knih nebo třeba psaní si deníku.
- Rada číslo 15: Nevynechávejte pauzy
Úspěšní lidé nevynechávají jídlo, spánek nebo jiné pauzy proto, aby získali více času. Vědí, že jídlo je palivo a spánek regeneruje a bez těchto pohonů není možné se soustředit na práci, dělat správná rozhodnutí a zvýšit celkovou produktivitu. Nezapomínejte na to ani vy.