Ještě o tomto víkendu máte poslední možnost navštívit unikátní výstavu jevištních kostýmů i slavnostních rób slavné české mezzosopranistky Magdaleny Kožené, které pro ni bezmála tři dekády tvoří její dvorní designérka Daniela Flejšarová.
Uvidíte například velkoryse řešené koncertní šaty, v nichž Kožená vystoupila v Rudolfinu s dirigentem Sirem Charlesem Mackerrasem. Slavné květinové šaty s pajetkovou výšivkou stylizovaných vlčích máků. Ale i svatební róbu s originální řasenou „vznášející se“ kapucí, v níž se Kožená v říjnu 2008 vdala v Náměšti nad Oslavou za britského dirigenta Simona Rattlea.
Nebo její rafinované těhotenské šaty s černým sametovým pásem, které měly pěvkyni umožnit jak komfort na jevišti, tak i poskytnout diskrétní oporu rostoucímu bříšku. A další a další pozoruhodné jevištní kreace a modely pro slavnostní příležitosti.
Je to mimořádná přehlídka jedné impozantní pěvecké kariéry, ale i jedné mimořádné umělecké spolupráce, která mezi slavnou pěvkyní a přední českou módní návrhářkou trvá už téměř třicet let.
Výstava nazvaná prostě Daniela Flejšarová – Magdalena Kožená. Koncert pro dva smysly. Z návrhářského ateliéru na koncertní scénu je v historické budově pražského Uměleckoprůmyslového muzea k vidění ještě do konce tohoto víkendu.
Pod atraktivní expozicí je jako kurátorka podepsaná Konstantina Hlaváčková, autorka řady populárních publikací o historii a současnosti české a československé módy. Nápad na ucelenou expozici komplexně představující jevištní i další slavnostní róby přední české mezzosopranistky přinesla ovšem Magdalena Kožená osobně.
„Koncem minulého roku mezzosopranistka Magdalena Kožená učinila velkorysou nabídku Uměleckoprůmyslovému muzeu v Praze. Po konzultaci s oděvní výtvarnicí Danielou Flejšarovou, jež pro ni téměř třicet let navrhuje modely pro světová koncertní pódia, se rozhodla některé z nich věnovat do muzejních textilních sbírek,“ uvádějí tvůrci výstavy.
Pro Uměleckoprůmyslové muzeum se tak otevřela nečekaná možnost výrazně obohatit stávající sbírky historických i současných oděvů.
Začátek spolupráce oděvní návrhářky Daniely Flejšarové a hvězdy klasické hudby Magdaleny Kožené se datuje do roku 1997. Během následujících téměř třiceti let vytvořila Daniela Flejšarová pro Magdalenu Koženou bezmála sto modelů.
Společný pohled pěvkyně a designérky na oblečení určené pro koncertní podium se přitom od počátku diametrálně lišil od představ předchozí generace. Ty se odvíjely od tradičního vzhledu „operní divy“ – jejž v minulosti charakterizovaly korzety, slavnostní, velmi zdobné impozantní krinolíny, historizující rozměrné pláště a další dekorativní doplňky, které pěvkyně na jevišti nosívaly už od doby baroka, kdy byla přehnaná zdobnost žádoucí.
Magdalena Kožená však prý od počátku toužila po originálním, módně aktuálním oděvu, a to jak pro společenské a koncertní příležitosti, tak i každodenní nošení. Nebála se tedy neobvyklých prvků, jež by pěvkyně dříve na koncertní scénu sotva oblékly.
Oblečení pěvkyň musí navíc podle designérky Daniely Flejšarové splňovat řadu požadavků vycházejících z pohybu specifických částí těla. Citlivá je zejména oblast kolem žeber, jejíž objem se při dýchání radikálně mění, proto musí být oděv v těchto místech maximálně elastický.
Na výstavě je k vidění čtrnáct modelů, z toho pět následně obohatí sbírky Uměleckoprůmyslového muzea. Jsou tu ale i další vzácné zápůjčky.
K vidění jsou například šaty, v nichž Magdalena Kožená zpívala slavnou Juliettu od Bohuslava Martinů v Rudolfinu, je tu nápaditý kalhotový komplet z roku 2002 či šaty nazvané Flamenco z roku 2017, které zdobí šestimetrová vlečka. Nebo jeden z nejnovějších společných počinů Flejšarové a Kožené, šaty nazvané nápaditě Bertolt Brecht, které měly premiéru v loňském roce v Londýně.
Všechny modely doprovázejí společné vzpomínky návrhářky i pěvkyně, výstavou znějí úryvky z Mozartových skladeb v podání a výběru Magdaleny Kožené. Vystavené modely jsou navíc doprovozeny fotografiemi z reálných vystoupení, během nichž měla mezzosopranistka dotyčné kreace na sobě.
„Nebývá časté, aby setkání dvou tvůrčích osobností z odlišných oborů zrodilo souznění a mnohaletou vzájemně obohacující spolupráci,“ uvádí k tomu Konstantina Hlaváčková, kurátorka sbírky módy i této výstavy.
„Spojuje je úsilí o dokonalý umělecký a estetický zážitek: výjimečný hlas a výjimečný oděv, jednoduše řečeno – koncert pro dva smysly. Milovníci koncertních vystoupení Magdaleny Kožené už se samozřejmostí očekávají její nápaditou vizuální prezentaci. Není to pouze scénický kostým, ale i výjimečný oděv, citlivě odpovídající obsahu hudebního díla a podtrhující osobnost zpěvačky,“ uzavírá kurátorka.
Výstava potrvá už jen do neděle 17.9. Informace ke vstupenkám najdete na stránkách muzea.