Už první den se na ostrov, kde přežije jen ten nejsilnější, přihlásilo 2,5 milionu registrovaných hráčů. Velký úspěch nové hry Apex Legends ukázal, že žánr battle royale je na multimilionovém vzestupu a doposud neohrožený Fortnite rozhodně nebude jeho neslavnější zástupce. Přitom to vše začalo tak nenápadně.
Když se v roce 2000 dostal do kin japonský snímek Battle Royale o skupině studentů, kteří jsou přepraveni na ostrov a přinuceni bojovat tam mezi sebou až do posledního přeživšího, nikdo určitě netušil, co to o necelé dvě dekády později ve světě videoher rozpoutá.
Před 20 lety se mohli hráči konceptu, který snímek představil a který se po něm i jmenuje, nejvíce přiblížit v režimu last man standing. Ten sice přetrval až do současnosti, ale od pojetí battle royale se odlišuje zejména rozsahem, délkou samotné bitvy a absentujícím důrazem na prvek náhody, který je pro hráče tohoto žánru tak přitažlivý.
Byly to proto až dvě české hry, ARMA 2 a ARMA 3, pro které díky práci designéra Brendana Greena vznikla v roce 2013 modifikace nazvaná jednoduše Battle Royale, která adoptovala myšlenku zmiňovaného japonského filmu a svezla se na tehdejší popularitě knih a filmů Hunger Games.
Od tohoto momentu se začaly battle royale hry objevovat pořád častěji a pro Greena je příhodné, že přes zastávku u titulu H1Z1 dovršil svou snahu o komplexní battle royale ve hře Playerunknown’s Battlegrounds (PUBG), která momentálně platí za jeden z nejhranějších titulů tohoto žánru.
Prvenství mu ale přesto sebral počin vývojářů z Epic Games – Fortnite.
Ti ale původně s myšlenkou neutuchajícího boje velké skupiny lidí na jednom ostrově nepočítali. Jejich celosvětový hit vznikl jako kooperativní střílečka pro čtyři hráče a před dvěma lety téměř nikoho nezajímal. Vzrůstající popularita battle royale je ale přinutila k rychlé změně námětu a z pestrobarevné hry se doslova přes noc stala celospolečenská zábava.
Díky chytlavému konceptu a možnosti zahrát si Fortnite takřka na jakémkoli zařízení, od počítačů přes herní konzole až po mobilní telefony, začaly o hře mluvit slavné osobnosti, skrze oblečky herních avatarů do ní promlouvají filmy či seriály a stranou nemůže zůstat ani obrovský zájem diváků o živé streamy a show.
Logicky se tedy zdálo, že trh je kompletně nasycený a kdokoli další by byl zcela automaticky srovnáván buďto s bezstarostným Fortnite, nebo s realističtějším PUBG. Když se výrazněji zamíchat kartami nepodařilo ani tak slavné značce, jakou je Call of Duty, za jejímž vývojem stojí stovky lidí a obrovský kapitál Activisionu, o statu quo nikdo nepochyboval. Tedy skoro nikdo. Až na studio Respawn, tvůrce akční série Titanfall, které na začátku února za podpory vydavatele Electronic Arts zcela neočekávaně představilo a souběžně i vydalo hru Apex Legends.
Už po 24 hodinách bylo jasné, že Fortnite konečně získal konkurenci, kterou bude muset vzít na vědomí. Apex totiž zaznamenal 2,5 milionu registrovaných hráčů a 600 tisíc souběžně hrajících. Toto číslo navíc razantně vzrůstá a už po týdnu od uvedení se vývojáři pochlubili tím, že si jejich hru alespoň jednou vyzkoušelo více než 25 milionů hráčů.
Jak to Apex Legends dokázal? Je – podobně jako Fortnite – zdarma, zároveň se ale snaží přijít s trochu jiným konceptem, který ostatní vývojáři ve spojitosti s battle royale nevyzkoušeli. Místo stavby věží a nejrůznějších zdí jsou pro Apex Legends typické specializace vybraných hrdinů, a zatímco Fortnite hrajete za sebe, v Apex Legends jste v týmu tři a celá hra stojí na komunikaci v týmu.
Ta je navíc dotažená. Klikem jediného tlačítka můžete označit jakoukoli věc, doplnit ji předpřipraveným komentářem, zavolat pomoc nebo požádat o munici, a při tom všem ještě hráči poslouchají automatické průpovídky všech hrdinů v trojčlenné partě, upozorňující třeba na to, že se už brzy začne smršťovat bitevní zóna. To všechno bez nutnosti cokoli říkat do mikrofonu, který mnozí hráči nemají nebo se před ostatními do něj stydí mluvit.
V kombinaci s odladěnou střelbou, pestrostí zbraní a zmiňovanými specializacemi vybraných hrdinů, kteří se navíc nesmějí v týmu opakovat, je Apex Legends radost hrát.
Přes to všechno se ale nedá s určitostí mluvit o tom, že by se jednotlivé hry v tomto žánru navzájem vyhazovaly ze sedel. Pomineme-li méně populární tituly jako Ring of Elysium, Fear the Wolves, ale také zmiňovaný režim Blackout z posledního Call of Duty, přinášejí tři velikáni battle royale svůj vlastní pohled a koncept. A i přes to, že průniky skupin hráčů PUBG, Fortnite a Apex Legends budou značné, díky důrazům na odlišné aspekty si všechny tři hry zachovají svou základnu fanoušků a mohou existovat společně.
Je to navíc i recept pro ostatní, kdo by chtěli na tohle konkurenční pole vstoupit – chce to přijít s novou myšlenkou a nesnažit se jen zkopírovat to, díky čemu uspěli jiní.