Vezmete whisky ze čtyř nejvýznamnějších regionů světa, konkrétně Skotska, Irska, Kanady a USA, smícháte je v sudu s whisky vyrobenou v Japonsku a světu představíte pravou japonskou whisky. Dáte jí jméno Ao neboli modrá, což má symbolizovat oceány spojující všechny regiony, a pak už jenom očekáváte úspěch.
Rok 2019 toho ještě mnoho nestihl, přesto ze země vycházejícího slunce přišla zajímavá novina. Suntory, největší japonský producent whisky, ohlásilo, že 16. dubna do barů pošle první „světovou“ směs whisky.
Nová whisky znamená pro společnost obří krok, jelikož objevuje pro ni zcela novou kategorii mimo dosud zažitou japonskou whisky. Nápad mísit různé chutě a přístupy se zrodil díky tomu, že Suntory a jeho americká odnož Beam Suntory vlastní velkou řádku lihovarů po celém světě, mezi něž se řadí skotské Laphroaig a Bowmore, irský Tyrconnell a mnoho dalších.
Snad i proto pro firmu nebude problém získat dostatečné množství ingrediencí ze všech kontinentů, a netřeba se proto ani obávat, že by novinka nesla na etiketě nápis Limited edition. Poprvé se dostane do prodeje v Japonsku v ceně 5000 jenů neboli zhruba tisíc korun za lahev. V každé bude na uživatele čekat unikátní zážitek a 43 procent alkoholu.
Tato iniciativa přichází v moment pro japonský whisky průmysl zásadní. V roce 2018 byl domácí trh s whisky zaplaven importovanými produkty, které byly označovány jako původem japonské. Umožnil to nedostatek regulí, které by výrobu whisky v zemi upravovaly.
Společnosti dnes smějí
importovat cizí výrobek ze zahraničí, v sudu jej smíchat s pár
kapkami japonské whisky a vydávat ho pak za japonskou whisky. S
rostoucí popularitou této kategorie ve světě se proto zjevuje
stále více společností, které na vlnu úspěchu naskočily a
vyrábějí vlastní verze falšované japonské whisky.
Jsou však destilerky, které se rozhodly zákazníky nešidit a své lahve popisovat podle pravdy. Třeba malý, přesto populární lihovar Chichibu přišel s vlastní „světovou“ směskou, v níž kombinuje domácí slad a obilí z dovozu. Rozhodl se tak bojovat za kvalitu a transparentnost.
Suntory je lídrem trhu, a pokud se nyní rozhodlo vstoupit do kategorie míchaných whisky, dá se očekávat, že tím zviklá nové a další výrobce. A ti, kteří šidí své zákazníky, se tímto dostanou na světlo a nebudou mít na výběr nic jiného než svůj postoj změnit.
Ao pro Suntory znamená velký krok vpřed – přímo do spojeného světa. A snad vedle této novinky firma přinese i něco nového, zcela regionálního a pomůže tím udržet pověst Japonska ve světě. Nejočekávanější je teď však tahle nová, vzrušující modrá kapitola japonské whisky.