Ale zpět ke Košíku. Pokud se mu expanze povede, tak se podle Šulty bude nyní těžko hledat podobná služba s tak širokým záběrem i v rámci celé Evropy. Existují sice hráči, kteří rozvážejí do menších měst, ti jsou ale hlavně lokálního charakteru. „Nevím o službě, která by nabízela dovážku potravin do pár hodin od objednání na tak velkém území. Chápeme to jako největší logistickou výzvu, jaká tu kdy byla,“ říká.
Jak chce ale Košík zajistit rozvoz zboží v ten samý den i do vzdálenějších oblastí od jeho skladu v Horních Počernicích? V pilotním provozu na to chce jít přes tzv. crossdocky, tedy místa pro shromáždění zboží, s dovozem next day. V krátkém čase by mělo následovat otevření vlastního skladu na Moravě, kde bude Košík držet dostupnost vybraných produktů, a zajistí tak rozvoz zboží v ten samý den.
„Budeme také spolupracovat s jednou významnou sítí čerpacích stanic. Je to pro nás ale až bod číslo 2,“ naráží Šulta na nedávné oznámení Rohlíku, jehož zákazníci si budou moci objednaný nákup vyzvedávat na zatím jen čtyřech pražských čerpacích stanicích MOL.
Šulta s nadsázkou říká, že obor objednání a rozvozu potravin v ten samý den je v současné době druhý nejtěžší na světě hned po letech do vesmíru. Kriticky důležité je zvládnout hlavně logistiku. „Dnes při 800 objednávkách vyskladníme více než 50 tisíc položek. Alza když udělá 25 tisíc objednávek, vyskladní třeba jen 30 tisíc položek,“ porovnává rodák z Chomutova a dodává, že od určitého počtu objednávek by samotní lidé expedování zboží nezvládali.
V plánu je tedy automatizace skladů, která si vyžádá investice v řádech vyšších desítek milionů korun a proběhnout by měla v příštím roce.
Košík od svého vzniku podle Šulty investoval už přes 100 milionů korun. Poslední investiční kolo proběhlo letos na začátku podzimu, kdy se k současným společníkům v čele s Josefem Kollerem z Auto Kelly přidal Pavel Bouška ze skupiny Vafo (výrobce krmiva pro psy značky Brit).
Podle Šulty by již nový společník přijít neměl, budoucí potřebu peněz by Košík mohl řešit například vydáním dluhopisů. Navíc by se měl Košík obrátit do zisku do konce první poloviny příštího roku. „Nyní jsme ve fázi, kdy reálně míříme na kladnou nulu.“
Pokud jde o budoucnost, prioritou číslo jedna je expanze. Košík ale kromě domácností vidí příležitost i u firemních zákazníků. „Horeca, úřady, kanceláře. Tam porosteme rychleji a na pořadu dne to bude velmi brzy,“ předesílá Šulta.
Košík nyní dělá 800 až 1000 objednávek denně (po dokončení expanze čeká až trojnásobné hodnoty), čímž je na třetinových výkonech Rohlíku. Koloniál je pak na konci pelotonu se zhruba 100 objednávkami denně. Na vrcholu je Tesco. Zatím. Báze zákazníků, kteří nakupují potraviny online, totiž roste. „Nicméně dle mého názoru mohou v horizontu dvou tří let fungovat maximálně dva subjekty našeho typu, prostor pro více služeb nevidím. Očekáváme sice, že tuto cestu budou následovat i řetězce, ty ale nebudou schopné nabídnout takovou flexibilitu a prozákaznický servis. Jejich hlavním argumentem může být cena, která je aktuálně srovnatelná,“ dodává.