Krásné šaty, svetry, vázy, sochy nebo niche parfémy. Ve Valticích oslavil první narozeniny boutique, který boří venkovské hranice a spolu s majitelkami dobývá Prahu i Bratislavu.
WWO, nebo také WithWithout, to je název módní značky dvou kamarádek, které už sedm let navrhují dámské oblečení na jihu Moravy. „Mezi látkami jsem celý život, maminka byla šéfovou ve Vkusu, mám k nim vztah od malička,“ říká vystudovaná psycholožka Zdeňka Buriánková.
Ta spolu s advokátkou Petrou Hoštickou dokazuje, že i z malého města jde s autorskou módou dobýt Česko. „Lednicko-valtický areál je úžasný, plný krásných staveb a přírody, nechce se nám odsud a ani to není potřeba,“ dodává zase Hoštická.
Ty dvě se potkaly před sedmi lety na rodinné oslavě a od té doby jsou jedna ruka. „Naši manželé jsou bratranci a tak jsme se také seznámily. Zdeňka přišla na oslavu v košili, které se daly vyměňovat rukávy za jiné, a to mě nadchlo,“ popisuje Hoštická začátek módní značky WWO.
Dnes je tato košile pro značku již ikonická. „Ušila jsem ji a vymyslela s mamkou. Petře se tehdy tak moc líbila, že mi pak hned zavolala, druhý den jsme se sešly a založily značku,“ dodává Zdeňka s tím, že za půl roku měly hotovou první kolekci.
„Šly jsme do toho po hlavě, název odkazoval právě k té košili – with without, tedy s, nebo bez.“ Brzy se značka rozjela a zakladatelky začaly díky svým kvalitním materiálům a střihům oslovovat manažerky a klientky z byznys prostředí. Stejně tak i celebrity včetně Dary Rollins nebo Audi, pro které dělaly celoevropskou kampaň s Terezou Maxovou.
„Poptávka se objevila i v Bratislavě. Právě tam máme své oblečení v butiku Priveé Lounge, kam jezdíme měřit klienty na oblečení na zakázku. Měly jsme to tak i v Praze, ale loni jsme si otevřely vlastní Kabinet tady ve Valticích a všechny zákaznice teď jezdí k nám nebo my k nim domů,“ dodává Hoštická.
WWO Kabinet, jak nazvaly vlastní obchod a kreativní prostor, je opravdovým estetickým zjevením v srdci Valtic, kde svým designem a konceptem působí jako oáza klidu provoněná niche parfémy.
„Otevřením kabinetu se nám značka ještě víc rozjela, do Valtic jezdí mnoho turistů a zároveň je to hezký výlet právě třeba pro zákaznice z Prahy. Myslím, že naše devíza je právě v tom, že nejsme centralizované v Praze a ve tvůrčí rovině nejsme ovlivněny spěchem a konkurencí,“ dodává Buriánková.
Nechtějí navíc propagovat jen svoji práci, ale i regionální. „Myšlenkou Kabinetu bylo i ukázat jižní Moravu jinak, že není jen o bobulích. Máme proto v boutique zastoupeny lokální umělce, kteří jako my milují tradice, které do svých výrobků propisují esteticky a s úctou,“ doplňuje Hoštická.
Ve svém kabinetu představují dvě kolekce ročně a další dvě resortní kolekce. Ty jsou vždy něčím inspirované, třeba loni takto posloužil zdejší kraj.
Na oděvech tak použily techniku žabičkování a len, nebo při kolekci Majdalenka spolupracovaly s umělcem Štefanem Polákem, který na látky přenesl tiskem příběh z historie Valtic.
„Inspiraci bereme všude kolem sebe, v lidech kolem nás, v místech, v náladě, ale také v látkách a třeba ve Vídni, kam jezdíme často,“ dodává Buriánková s diářem plným zakázek a plánem výroby až do konce léta.
V rámci udržitelnosti nechce tahle dvojka šít příliš na sklady. A materiály k tomu používá víc než luxusní, jako tvíd z britské tkalcovny Linton Tweeds, která tká pro Chanel nebo Burrbery, košiloviny od Milety nebo slavné italské značky Albini, knoflíky zase od Buttons nebo Odvarka Bijoux.
„Šijeme proto víc na zakázku, což je asi šedesát procent výroby, dalších čtyřicet pak ready to go. Když nám ale něco ze staré kolekce zůstane na skladě, tak to přetvoříme. Chceme, aby se naše oblečení co nejvíc vynosilo, proto ho i klientkám opravujeme a přešíváme,“ doplňuje Zdeňka Buriánková k udržitelnosti, která je pro značku WWO důležitá.