První pořádné boty si Peter Hajduček koupil, když mu bylo 11. Utratil za ně 5500 korun, a i když si na ně sám našetřil, stálo ho to doma hodně křiku.
Dnes je Peterovi 25 a za boty utrácí pořád. A mnohem víc. Momentálně v nich má přes sedm milionů. Rozdíl je v tom, že už lépe ví, jaké boty jsou ty správné a hlavně jak na nich vydělat. Jeho podnik se jmenuje Footshop a pro spoustu lidí, kteří jedou na stejné módní vlně, je to dnes možná nejstylovější obchod v Praze.
Tady se totiž nebavíme o obyčejných botách, ale naopak o těch nejneobyčejnějších, kolem kterých dnes propukají celoplanetární mánie se vším, co k módním kultům patří. Od celebrit a špionážních fotek až po dlouhé fronty. Jedni nechápou, o co jde, zatímco druzí nechápou, co na tom nechápou ti první. Módní kult lifestylových sportovních bot funguje ve světě už desítky let a díky Hajdučkovi je teď o něco blíž Praze. (Na konci článku si prohlédněte fotogalerii s Hajdučkovými tipy na nejlepší boty tohoto roku.)
Peter Hajduček (vlevo) a jeho lidé ve Footshopu v Praze na Vltavské
Botám z Footshopu se správně říká „lifestyle sneakers“. Hajduček o nich většinou mluví jako o teniskách, ale pro značky jako Nike nebo Adidas jde o exkluzivní řady zboží, kde ceny kolem 5000 korun nejsou výjimkou a kde je od každého páru k mání jen pár kousků.
„U těch nejlepších bot není problém je prodat, ale sehnat je do obchodu,“ přibližuje Hajduček. Svůj podnik staví právě na tom, aby dostal do Prahy něco z toho, co velké značky zatím pouštěly jen na vyspělejší trhy. Čím jsou boty vzácnější, tím jsou dražší, to ale zdejší poptávku nijak nesnižuje, právě naopak. Loni prodal boty za 15 milionů korun, s desítkou zaměstnanců a finální průměrnou marží 12 procent (po započtení všech nákladů – rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou je ještě výrazně vyšší).
Letos se chce dostat na 60 milionů. Prostředkem k tomu má být nový obchod, který Hajduček otevřel loni v listopadu v paláci Orco nad metrem Vltavská. Do té doby tři roky fungoval jen jako e-shop, teď kvůli vzrůstajícímu zájmu chystá větší sklad a další prodejnu na Slovensku. Když obchod v listopadu otvíral, měsíční tržby byly kolem dvou milionů korun, mezitím se dostal na trojnásobek.
„Určitě platí, že Footshop má neskutečný drive a náboj. Ne, že by byli jediní, ale jejich progres je určitě hodně velký,“ říká Tereza Hrubcová z české pobočky Nike. „Dokud fungovali jen jako e-shop, nebylo to úplně plnohodnotné. Otevření prostor v Orcu a to, jak obchod vypadá, je ale posunulo do úplně jiné roviny,“ dodává Tomáš Velický z marketingu značky VANS. Pokud by někdo chtěl vědět, jak vypadá „sneaker store“ západního střihu, pak v celém Československu má k tomu podle Velického nejblíž právě Footshop.
Pro dovozce bot je symbióza s obchody typu Footshop ideální – čím víc důkazů, že trh je už na úrovni, tím větší šance získat z globální limitované edice něco do Česka a tím víc příležitostí značku zviditelnit. I to je součást Hajdučkova plánu a s tím i prodejnu vybíral. Footshop stojí na Vltavské uprostřed betonových streetových kulis a během roku toho chce několikrát využít k akcím, které udělají z premiéry zajímavých bot důstojně velkou událost.
Zatím největší takovou akcí bude Air Max Day ve čtvrtek 26. března, což je globální happening kolem kultovního modelu bot od Nike.
Kromě Footshopu Hajdučkovi patří ještě agentura Unikum, která nabízí poradenství pro cizí e-shopy a která existuje už od roku 2010. „Footshop pak vznikl jako moje bakalářka do školy, když mě napadlo, že by šlo udělat e-shop i pro sebe,“ říká Hajduček. Letos o Footshopu píše na VŠE v Praze diplomovou práci, kde mj. zdůvodňuje, proč má smysl otevřít druhou prodejnu právě Bratislavě, a v létě by s ní rád byl hotov.
Ve Footshopu má momentálně 80 procent, zbylých 20 procent vyměnil v roce 2011 za startovní kapitál, který do firmy dal jeho známý Marcel Vargaeštók, stojící mimo jiné za značkou Chefparade. Pětinu Footshopu získal v roce 2011 za částku v řádu stovek tisíc korun. „Z dnešního pohledu to byl pro něj docela dobrý deal,“ směje se Hajduček s tím, že dnes by za stejný podíl chtěl aspoň pár milionů.
Tady je 12 tipů na nejlepší boty roku 2015:
1. Adidas Yeezy
Raper Kanye West je módní ikona nejvyšší ligy. Loni přestoupil od Nike k Adidasu a „Yeezy Boots“ jsou jeho první boty v nové stáji. Jak je u nejlepších „sneakers“ zvykem, dlouho nikdo nevěděl, kde a kdy půjde nové boty vůbec sehnat, až se v půlce února najednou objevily ve výloze jednoho z newyorských obchodů. S upozorněním, že kvůli eliminování front budou k prodeji jen přes speciální mobilní aplikaci. Limitované edice od lidí typu Kanyeho Westa patří k tomu nejvzácnějšímu, co se dá obout, takže pro české obchody jde o naprosto nedostupnou záležitost. Adidas vyrobil jen 9000 párů, cena z původních 350 dolarů vyletěla na eBay okamžitě na víc než 1000 dolarů.
2. Nike Air Max Zero
Bota Nike Air je mezi lifestylovými teniskami jasná jednička. Úplně na začátku šlo o čistokrevnou běžeckou botu, jejíž hlavní vymoženost a hlavní poznávací znak – vzduchová bublina pod patou – se postupem let stala kultovní záležitostí. První model Nike Air Max 1 přišel na trh v roce 1987 a bota se po bezpočtu variací pořád prodává. Každý rok v březnu Nike slaví „Air Max Day“ spojený s premiérou nové řady. Letošní příběh je obzvlášť propracovaný – model Air Max Zero prý vychází ze skic, které v Nike vznikly ještě o jednu generaci dřív než Air Max 1. Jde tedy o botu, kterou lze chápat jako prazáklad všeho, na čem lifestylová řada Nike stojí.
3. Nike Air Max 90
Hlavní boom kolem Nike Air přišel v roce 1990 s modelem Air Max 90. Ten letos slaví 25. jubileum, což v Nike slaví mj. touhle korkovou replikou. Ta bude k dostání i v Česku, stejně jako pár kousků Air Max Zero.
4. Nike Air Max 95
Třetí letošní novinka z rodiny Air Max. Jde o podobný případ jako ten předchozí. Jen s tím rozdílem, že první Nike Air Max 95 vznikly před 20 lety a výročí se bude slavit až na podzim. Původní model 95 vypadal takhle, na ten letošní se zatím čeká.
5. Converse Andy Warhol
Americká značka s historií delší než 100 let (mimochodem, dnes je Converse stoprocentní dcerou Nike) uvedla svoji letošní jarní edici bot s Andym Warholem jako „spojení dvou ikon popkultury“. Poplatky za použití slavného motivu s Campbellovou polévkou putují do Warholovy nadace, která žije z umělcova odkazu a podle jeho vůle podporuje začínající umělce.
6. Nike BHM
BHM je zkratka pro „Black History Month“ neboli měsíc černošské historie. Připadá na únor a v USA má tradici bezmála 90 let. Mnozí černoši, jako třeba Morgan Freeman, ho dnes už považují za přežitek, ale v Nike je to pořád svátek a každoroční datum pro celou módní kolekci.
7. Puma Alife R698
Nepřehlédnutelná blýskavá rarita, kterou Puma poslala na trh v únoru v tandemu s proslulým newyorským obchodem Alife.
8. Reebok Ventilator
Bota, která přišla poprvé na trh v roce 1990. Tady je jedna z nejnápadnějších verzí letošní řady.
9. Adidas D-Mop Consortium Superstar
Adidas Superstar je klasika stará 35 let. Před deseti lety pro ni vznikla speciální malosériová podznačka Consortium, a protože kulaté jubileum je potřeba náležitě zdůraznit, letos půjde na trh hned pět modelů. Tady je jeden z nich, navržený ve spolupráci s hongkongským obchodem D-Mop. Na Česko se ale bohužel v tomto případě nedostane.
10. Nike Air Max 1 Bred
Kuriozita spočívající v tom, že klasický model Nike Air je tu vyvedený v barvě „Bred“ (Buffalo Red) podle původního modelu basketbalových bot, ve kterých hrával Michael Jordan. Legenda praví, že regule NBA ve své době barevné boty zakazovaly, ale Jordan je stejně nosil dál a pokuty ve výši 5000 dolarů za zápas za něj platil výrobce, tedy firma Nike, pro kterou byla celá rebelská aféra skvělou reklamou. Z Jordanových bot je už dlouho zvláštní značka a z barvy jeho prvních slavných bot také.
11. Adidas ZX 8000 Boost
Model, který ještě není na trhu, ale pár fotek – jak jinak – už uniklo. Boost je velmi oblíbená technologie používaná u standardních běžeckých adidasek a teď se poprvé dostává i do lifestyle bot jako konkurence k bublinovým Nike Air.
12. Nike Women’s City Collection
Bonus pro všechny, kdo došli až sem a nic jim zatím nepřišlo jako opravdová móda. Women’s City Collection je speciální únorová holčičí kolekce od Nike (a mezi námi, Footshop má pár kousků ještě na skladě).
Čtěte také:
Od Popelky ke Gordonu Gekkovi: devatero filmových bot, které ovlivnily módu
Kdo je IN nosí barevné boty a kalhoty. A používá tuhle tabulku