Které módní značky dnes bodují mezi influencery? Podívali jsme se na deset brandů, které jsou na vzestupu. Možná vás překvapí.

Svět módy je vrtkavý. Roli v tom, kdo se probojuje na vrchol, dnes už nehraje především kvalita, ale spíše neustále se měnící siluety nebo schopnost rychle reagovat na trendy. A stále častěji také práce s trendsettery a influencery, kteří mají dnes daleko větší dosah než novináři a tradiční média.

Konzervativní strategií k úspěchu může sice být mimořádná řemeslná kvalita a nadčasovost, ta je dnes ale spíš výjimkou. V žebříčku sta nejúspěšnějších značek z hlediska tržní kapitalizace a tržeb představuje takovou značkou jen Hermés, který přes všechny turbulence posledních let nadále okupuje čtvrté místo nejvýdělečnějších módních firem.

Řada značek, od těch levných po prémiové a luxusní, které byly před dekádou na vrcholu, dnes směřuje k obskuritě, a naopak. Kdo by čekal, že v roce 2025 nebude cool H&M ani Balenciaga? Nebo že na popularitě začne znovu nabírat značka Abercrombie, která byla přes dekádu na přísném blacklistu?  

Stále platí, že LVMH je s aktuální tržní kapitalizací 338 miliard dolarů nejhodnotnějším portfoliem módních značek, z hlediska tržeb jej ale překvapivě válcuje daleko „menší“ Dior, který agilněji zareagoval na změny zákaznického chování a rychleji vybudoval vlastní e-commerce. Jelikož ale obě firmy patří de facto jednomu majiteli, pan Arnault se může dál v klidu smát. 

Chcete-li se dozvědět, které značky v online prostoru mezi módními influencery bodují, musíte vyrazit na YouTube a TikTok. A které to jsou?

Lemaire

Segment luxusních značek se zdá být v krizi. Stane-li se vaše logo synonymem ostentativního luxusu, který na svých sítích předvádějí druhořadí rapeři nebo děti oligarchů, logicky přijdete o část klientů, kteří se vůči podobnému nevkusu chtějí vymezit.

Ti přejdou ke značkách, které se prezentují daleko méně nápadným způsobem a místo „logománie“ ve stylu Louis Vuitton se soustřeďují na prvotřídní řemeslné zpracování a kvalitní materiály, které tolik nekřičí. To je také případ francouzského brandu, který založil bývalý kreativní ředitel Hérmes a Lacoste, Christophe Lemaire.

Elegantní jednoduchá barevnost a soustředění na zajímavý střih a siluetu jeho značku řadí mezi nejzajímavější v tzv. tichém luxusu. Jeho denimová řada patří mezi influencery k nejoblíbenějším i přesto, že džíny z Lemaire kolekce začínají na ambiciózních sedmi stech dolarech.

Carhartt

Love brand z amerického Michiganu, který je s námi už od konce devatenáctého století, vyráběl původně především pracovní oblečení pro dělníky a mechaniky na severovýchodě USA.

Carhartt je specifický; jejich kvalitní džíny jsou už minimálně dvě dekády populární i v Česku a dá se říct, že je miluje generace X i mileniálové, kteří firmu zaregistrovali hlavně kvůli kvalitním bundám. K těm se nedávno přidala i generace Z, která si pro změnu oblíbila pohodlné široké džíny z kvalitního denimu.

S trochou nadsázky se tedy dá říct, že značku, respektive její odnož WIP (Work In Progress) milují už tři jinak poměrně odlišné generace po sobě. Hlavní podíl na tom aktuálně má jejich legendární Detroit Jacket, krátká bavlněná bunda, na kterou narazíte na ulici s neúprosnou pravidelností, a řada širokých džín Brandon a Landon.

Loewe

Hravá španělská značka z porftolia LVMH trochu nabourává teorii o postupném volném pádu tradičních módních domů a má se čile k světu. Už dekádu ji kreativně vede britský designér Jonathan Anderson. I přesto, že nedávno oznámil svoje odstoupení, firma už několik let patří mezi ty, kterými se rádi pochlubí módní influenceři i celebrity jako Ariana Grande.

Během posledního desetiletí rozšířil dům nabídku od módy a kožených doplňků také k levnějším doplňkům jako sluneční brýle a parfémům, které pro řadu značek představují stabilnější přísun peněz než komplikovanější oblečení. 

Mezi jejich dlouhodobě nejprodávanější artikly patří důvtipná skládací kabelka Puzzle. Značce určitě pomohl i fakt, že se začíná stírat rozdíl mezi dámskou a pánskou sekcí a muži si dnes častěji pořizují kabelky a tašky kdysi rezervované jen pro ženy.  

Uniqlo

Levným a univerzálním fenoménem, který funguje napříč celým spektrem lidí, je stále rostoucí japonský behemot, který začal expandovat do USA a Evropy už přibližně před deseti lety a jeho růst se od té doby nezastavil. Fast Retailing, firma stojící za značkou, je nyní globálně sedmou největší.

Na rozdíl od ostatních v segmentu rychlé módy se Uniqlo nikdy nesnažilo napodobit aktuální módní trendy, ale drží se nadčasové klasiky definované už v šedesátých letech takzvaným preppy lookem, tedy jednoduchým, účelným oblečením, které kdysi zpopularizovali studenti amerických elitních univerzit.

Část lidí nedá dopustit na jejich kvalitní trička, jiní zase na dostupné kašmírové svetry, termoregulační oblečení Heattech nebo lehké outdoorové bundy, takzvané down jackets. Uniqlo není značka prémiové kvality, ale v poměru cena/výkon (jejich cenová strategie je někde na úrovni H&M nebo Zary) je považována za nejkvalitnější.

Ke stabilní popularitě jim pomáhá i chytrá marketingová strategie, firma inzeruje v módních časopisech, jejich reklamu najdete vedle Gucci nebo Prada, což vytváří pocit, že je o. k. míchat levné s drahým, a pravidelně spolupracuje s designéry jako J. W. Anderson nebo Jil Sander.

Arket/COS

Psal-li jsem o tom, že obchody H&M poslední dobou stagnují a není o nich moc slyšet, je třeba to sdělení doplnit. Švédský konglomerát Hennes & Mauritz totiž nevydělává jen na svém levném stejnojmenném obchodu.

Už před dekádou začala firma rapidně diverzifikovat, a tak pod jejich portfolio dnes kromě „háemka“ patří také obchody Arket, COS, The Other Stories nebo Weekday. Především první dva zmiňované jsou dnes mezi influencery daleko viditelnější a nabízí prémiovější oblečení z kvalitnějších materiálů, které je cenově také dvakrát až třikrát dražší než původní vlajková loď.

Jelikož ale H&M publikuje roční tržby jako jedna firma, je poměrně komplikované zjistit, jak velkou měrou se dnes která značka na profitu firmy podílí. 

Aimé Leon Dore

Brand, který možná neznáte (v USA je populárnější než u nás) založil Teddy Santis z newyorského Queens v roce 2014. V DNA značky je mix takzvaného preppy vzhledu typického třeba pro Ralpha Laurena, s pohodlným streetstylem a sportovní módou.

Vyrábí kožené mokasíny a košile, stejně jako hoodies, kšiltovky a varsity jackets, tradiční americké vlněné sportovní bundy. ALD, zkratka, pod kterou je značka známá, podobně jako třeba Supreme operuje na systému dropů, pravidelně tedy oznamuje uvolnění určitého počtu oblečení na svůj e-shop a do obchodů a to se většinou velmi rychle vyprodá.

Firma si tak buduje nejen pozici kultovní značky, ale i afinitu mezi fanoušky. LVMH nedávno koupila v této firmě minoritní podíl, ale brand má nadále hlavní sídlo v New Yorku a francouzský mamut má v tuto chvíli ve značce prý jen poradní právo.

Vzhledem ke statusu značky mezi nejmladší generací jde od Francouzů o chytrý krok –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ s malým podílem ve firmě si zajistili možnost vidět dovnitř strategie cool značky, která dokáže aktivovat nejmladší generaci.

Acne Studios / Our Legacy

Když si chce někdo z generace Z dopřát kvalitu, často zamíří na e-shop Acne nebo Our Legacy, dvou „disruptor“ značek, které mají leccos společného. Obě pocházejí ze Stockholmu (Švédové prostě mají schopnost přinášet trendy v krvi) a sázejí na zajímavé siluety, dobré materiály a přímočarou komunikaci vůči svým fanouškům.

Obě se cítí jako ryba ve vodě v neformální módě a obě jsou ceněné pro svůj denim. Acne už několik let boduje se super širokými džínami 1989, které nejmladší generace miluje i přes (nebo právě pro) cenovku přes čtyři sta euro.

Tam, kde je Acne o něco víc o hyper siluetách, Our Legacy se cítí komfortněji ve streetstylu. Jelikož jeden ze zakladatelů OL Jockum Hallin je původně členem hardcorové kapely, pravidelné kolaborace značky a hudebníků jsou logickou součástí komunikace.

Abercrombie

Po sérii skandálů z první dekády nového milénia a následném dokumentu Netflixu, který vykresluje A&F z amerického Ohia jako toxickou značku udržující svou image prostřednictvím módního elitářství, se značně projasněný brand vrací zpět do debaty.

Svou roli na tom pečlivě odvedla Fran Horowitz, která v roce 2017 převzala otěže jako CEO a místo exkluzivity nastartovala její novou podobu jako inkluzivní, optimistický a přátelský brand. Změna kurzu se vyplatila; Abercrombie finančně roste už asi osmý rok v řadě.

Profiluje se jako značka s průměrnými cenami, které nekopírují levnou módu jako Inditex nebo H&M a stojí spíše pod středními brandy jako Tommy Hilfiger nebo Calvin Klein. Influenceři milují především jejich denimovou řadu a speciálně džíny 90s Straight kopírující siluetu ikonických Levisek 501.

Mimochodem, podobný comeback jako u Abercrombie platí také pro značku Diesel, která prošla podobnou trajektorií.

Stüssy

Překvapivě stále populární streetwearová značka, která vzešla ze surfařské kalifornské kultury osmdesátých let, je dnes asi jedinou v tomto segmentu, která nadále oslovuje mladší publikum, včetně módních influencerů. 

Pamatujete-li si devadesátky, pak možná víte, že podobných značek v té době fungovala celá řada. Dalšími populárními byli například Quicksilver, Roxy nebo Billabong.

Stüssy založená výrobcem surfů stejného jména v roce 1980 si dokázala udržet svůj původní appeal typický se skateovou a surfařskou komunitou a skloubit jej s trendy, jako jsou baggy jeans a puffer bundy.

Na rozdíl od konkurence se Stüssy nikdy nestala součástí většího konglomerátu. Zakladatel ji v roce 1996 prodal rodinné firmě, které patří dodnes.

Dries Van Noten

Belgický návrhář nezapadá do škatulek. Patří do úplně odlišného klubu než rychlá móda, ale nepředstavuje ani luxus, který prezentuje většina portfolia LVMH nebo Kering. Přesto patří mezi influencery k dlouhodobým favoritům.

Proč? Vypadá to, že online módní komunita celkem po právu preferuje designéry, kteří zůstali tvůrčí, autentičtí a nezaprodali se. A tak zatímco popularita Balenciagy, Gucci nebo Louis Vuitton v poslední době upadá, malé nezávislé brandy jako Van Noten, Comme de Garçons, Yamamoto nebo Junya Watanabe mezi mladší generací platí za skutečnou klasiku.

Hodnota minimalistického oblečení vlámského návrháře patřícího do kdysi populární antwerpské šestky je stále vysoko a to včetně oblečení z druhé ruky, se kterým se stále více obchoduje například na webu s vintage módou Vestaire Collective. Van Noten nedávno ohlásil odchod z kreativního vedení firmy, pro kterou navrhoval přes třicet let a minulý rok uspořádal svou poslední přehlídku.