„Ferrari 312T s šasi číslo 022 je jedním z monopostů, které Nikiho Laudu v roce 1975 dovezly k jeho prvnímu titulu šampiona formule 1. Pro Ferrari to bylo první vítězství od roku 1964,“ říká David Gooding, jehož aukční dům bude vzácný závodní speciál nabízet v srpnu na kalifornské Pebble Beach během každoročního festivalu zasvěceného autům Concours d’Elegance.
„Lauda ho řídil v pěti závodech – v každém z nich se kvalifikoval na start z pole position a celkem třikrát stanul na stupních vítězů, včetně vítězství ve francouzské Grand Prix,“ dodává Gooding. Mimo seriál formule 1 Lauda v 022 vyhrál také závod British Racing Drivers‘ Clubu na okruhu v Silverstonu, jedné z nejrychlejších a nejnáročnějších tratí světa.
Pro další velká vítězství na tratích v Monaku, Belgii nebo New Yorku si Lauda dojel už na sesterském voze s číslem podvozku 023. Ten zůstává v garáži nejmenovaného francouzského sběratele, který kdysi vlastnil i 022.
„Jako jednička stáje Ferrari si Niki Lauda vždycky mohl vybírat mezi jednotlivými monoposty podle toho, jaký podvozek mu na daný okruh vyhovoval nejvíc,“ říká Hans Wurl, specialista společnosti Gooding, který má prodej vzácného závodního vozu na starosti.
„Vzhledem k tomu, že ho pilotoval právě Lauda a také v něm zvítězil, patří 312T s číslem šasi 022 k nejvýznamnějším závodním Ferrari všech dob. Očekáváme, že konečná částka se během aukce vyšplhá někam mezi 6 až 8 milionů dolarů,“ dodává David Gooding.
Úspěch tohoto modelu znamenal taky úspěch pro mladého Lucu di Montezemola, který v té době stáji Ferrari čerstvě šéfoval. Laudovo vítězství výrazně posunulo i jeho kariéru, zanedlouho převzal vedení všech závodních aktivit značek FIAT. Zasloužil se také o pozdější renesanci sporťáků Ferrari mimo závodní okruhy, která značku katapultovala na její dnešní pozici na trhu. Právě Montezemolo navíc v půlce devadesátých let od konkurenčního Benettonu přetáhl do Scuderie fenomenálního Michaela Schumachera i několik elitních mechaniků a manažerů.
Model 312T přinesl Ferrari tři šampiony F1, čtyři poháry konstruktérů a 27 vítězství v GP, obzvlášť s rakouským dravcem v kokpitu tento speciál mnohokrát do závodů vyrážel z pole position. Když byl tento typ nahrazen novým, přišlo pro Ferrari období sucha, které ukončil až Schumacherův titul v roce 2000.
A ačkoli to zní cynicky, nedávné úmrtí Nikiho Laudy cenu tohoto vzácného vozu v aukci ještě zvýší. Nicméně vlastnit ho znamená mít v garáži pořádný kus automobilové historie a legendy, kterou tento pilot bezesporu byl.