Kintera, Císařovský, Skrepl, David, Nesnídalová, Pastrňák či Písařík. Obrazy těchto českých umělců si běžně můžete prohlédnout na zdech prestižních galerií, ale jen pěkně z odstupu – když se k nim přiblížíte na dotek, čeká vás nevrlé napomenutí kustoda.
V průmyslovém areálu v Měšicích u Prahy přitom leží stejná díla vyskládaná v dlouhých kovových regálech, které více než prémiovou galerii připomínají spíše průmyslový velkosklad.
„Aktuálně tu máme osm set děl od pětadvaceti autorů a další budou přibývat. Když k nám dorazí klient, který si chce uměním vyzdobit nový dům či firemní prostory, může na jednom místě pohodlně nakoupit to nejlepší ze současného českého umění. S nulovým rizikem, že si pořídí falzum,“ říká René Rohan, autor nového projektu Artefin.
Ten na tuzemský umělecký trh přináší lehce odlišný a sympaticky neformální styl prodeje. „Cílíme na lidi, kteří by si cestu tradiční prodejní galerie hledali obtížněji,“ dodává Rohanův společník Michal Bařina.
Ať už bude zákazníkem student, který z Měšic odejde s litografií za několik tisíc, nebo manažer, který si na výzdobu bytu vyčlenil rozpočet v řádech statisíců korun, oběma umí Artefin nabídnout financování nákupu podle jejich představ.
„S dceřinou společností Komerční banky jsme vyvinuli finanční produkt na míru, takže si kupující mohou splátky rozložit až do devadesáti měsíců,“ dodává Bařina.
Podnikatel, který vedle angažmá v mediálních projektech vlastní firmy poskytující operativní leasingy na auta, mobilní telefony či elektrokola, původně přišel za Rohanem právě proto, že se snažil dát dohromady finanční produkt na nákup umění, který dosud na trhu chyběl.
„Banka požadovala, aby byla díla do doby splacení úvěru uskladněna v depozitářích. Když jsem ale vhodné prostory hledal, narazil jsem na jedinou firmu, která je byla schopna poskytnout na odpovídající úrovni, a to byl Reného Artex,“ zmiňuje Bařina.
Artex totiž vybudoval hned za Prahou skvěle zabezpečený trezor na umění, kde na pěti tisících metrech čtverečních skladuje své vzácné tisky třeba Národní knihovna. Především tu ale v prostředí s parametry chirurgických sálů leží umění z mnoha soukromých i galerijních sbírek.
Jak se ale od skladování umění Rohan dostal k jeho prodeji? „Opakovaně se nám stávalo, že sběratel u nás v kanceláři viděl pověšený obraz autora, kterého neznal, ale stylově se mu hodil do sbírky,“ vysvětluje.
Byznysový koncept doladili společně s Bařinou. Základem je skutečnost, že Artefin umělcům nabízí špičkové zázemí pro profesionální uskladnění jejich tvorby, které jim ve vlastních ateliérech často chybí. Tím však současně vytváří mimořádně rozsáhlý depozitář, kterým klienti mohou procházet jako štědře naskladněným supermarketem.
„Klíčové slovo je koncentrace. Máme zde obrovský rozsah děl, od jednoho autora často až několik desítek prací z různých období. Jsou umělci, kteří k nám rovnou přestěhovali celé ateliéry, aby si uvolnili prostor pro práci,“ vypráví Bařina a jedním dechem dodává, že v případě zájmu ale umí návštěvu v ateliéru umělce klientům zprostředkovat.
Místo vytváření pocitu elitářského prostředí se však v Artefinu snaží zákazníkovi výběr co nejvíce usnadnit. Už teď tak může klient celou nabídku nejprve prozkoumat z pohodlí domova, v online eshopu.
„Dolaďujeme aplikaci, která bude umět obrazy pověsit na stěny, takže si zákazníci budou moci s tabletem předem vyzkoušet, jak bude dílo vypadat u nich doma. Případně jim vybrané kousky na pár dnů zapůjčíme, aby si prověřili, jak se jim s uměním bydlí,“ nastiňuje další služby Bařina.
Počítá, že firma do roku může protočit vyšší desítky milionů korun. „Trh s uměním v Česku neustále roste a tohle je prostor, který zatím obsazený nebyl, i když má potenciál růstu. Stačí zákazníkům ukázat, že se lépe dívá na originál od českého autora, než na tapetu se západem slunce z hobbymarketu,“ věří podnikatel a zapálený sběratel.