Mezinárodní den žen, Valentýn a částečně i Den matek. To jsou dny, které květináři a čokoládovny milují. Tržby jim vystřelí doslova do nebes a během jednoho takového dne někteří z nich dokážou pokrýt náklady i na celý měsíc.
Od dnešního rána se dveře v květinářstvích nezastaví. Muži všech věkových kategorií nakupují květiny pro své manželky, přítelkyně, matky, dcery i kamarádky. Mezinárodní den žen je jedním z dnů, na které většina floristů čekala celý rok.
„Jak naše kamenné pobočky, tak i e-shop dosahují v tyto dny oproti průměru pěti- až desetinásobného obratu,“ říká Jana Vyhnalová, jednatelka společnosti Květinový svět, která provozuje e-shop a síť květinářství Belles Fleurs.
V tyto dny proto přidávají na kamenné pobočky expresní pokladny a na e-shop další počítač a tiskárnu, aby zvládli všechny objednávky rychle předávat k přípravě a expedici. Samozřejmostí je zvýšený počet zaměstnanců.
„Úplně všichni naši zaměstnanci ze všech oddělení firmy, včetně B2B a administrativy, mají naplánované dvanáctihodinové směny a často pomáhají i brigádníci,“ říká Jana Vyhnalová. Přípravy přitom probíhají už několik týdnů v předstihu.
Mezinárodní den žen je v Belles Fleurs nejnáročnějším dnem v roce hlavně pro kamenné prodejny, protože jeden zákazník obvykle kupuje i několik menších kytiček nebo květinových boxů pro více žen ve svém okolí a jejich B2B oddělení připravuje velké množství květin pro firmy, které je darují zaměstnankyním.
„V průměru u nás na MDŽ lidé nechají 486 korun, ale vydali jsme účtenky od 59 korun až po 5300 za velkou kytici,“ říká Jana Vyhnalová.
Pro e-shop je pak nejnáročnější Den svatého Valentýna, protože je třeba vyexpedovat velké množství kytic a květinových boxů z velkokvětých ekvádorských růží. „Jeden zákazník zpravidla nakupuje jednu až dvě kytice, například pro manželku a dceru,“ uvádí Jana Vyhnalová a zmiňuje, že pozorují i různé proměnlivé trendy.
Zákazníci například očekávají nabídku květin v barvě roku, pro rok 2024 je to odstín Peach Fuzz. Dalším zajímavým trendem je podle Vyhnalové doručení květin přímo na určenou adresu.
„Zákazník si dlouze a pečlivě vybírá jednotlivé stonky a barvy řezaných květin a následně si uvázanou kytici neodnáší, ale nechává zaslat na adresu,“ popisuje Vyhnalová.
Také v síti pražského květinářství My Florist rostou tržby nejvíc na Den svatého Valentýna. „Tržby nám vzrostou zhruba o 900 procent. Nárůst je znát už několik dnů předem. A každoročně se najde i pár opozdilců, takže prodej je vyšší i den až dva po,“ říká Katarína Burešová, majitelka kamenného a internetového květinářství My Florist.
Na Mezinárodní den žen pak tržby v My Florist rostou zhruba o 300 procent. „Zákazníci na MDŽ jsou spíše lokální nebo z východního bloku. Kytice přitom nakupují i ženy – pro své maminky, sestry či kamarádky,“ říká Burešová. Populární jsou jarní kytice, ale z recese se prý prodávají i typické červené karafiáty doplněné o asparágus a zabalené do celofánu.
Doplňuje, že navýšení tržeb ovlivňuje také nabízený sortiment, kdy jsou nejprodávanějším artiklem červené růže. „V tomto období jsou nejdražší – jejich cena je oproti běžnému dni vyšší v průměru o 60 procent, a to v závislosti od druhu růže a délky stonku,“ vysvětluje majitelka květinářství.
Vyšší cenu stanovuje nejprve pěstitel a poté velkoobchod. „Pro pochopení celého trhu a této cenotvorby je dobré si uvědomit, že právě pěstitelé jsou pod enormním tlakem vyprodukovat na tyto svátky daleko více květin. Vysoká poptávka proto logicky cenu zvyšuje,“ upřesňuje Burešová.
Na Mezinárodní den žen se u nich průměrná cena prodané kytice pohybuje kolem 800 korun. Na Valentýna se u nich prodávají kytice v průměru za 1400 korun. Je to i tím, že v Den svatého Valentýna, který je mezinárodním svátkem, dostávají 70 procent objednávek ze zahraničí nebo od anglicky mluvících zákazníků v Praze.
„Obecně se dá říct, že cena je vyšší jednak kvůli dražší velkoobchodní ceně květin a pak také proto, že zákazníci jsou na Valentýna ochotní utratit více. Řekla bych, že to souvisí s tím, že se muži chtějí před svými láskami trošku předvést,“ zamýšlí se Katarína Burešová.
Také v síti květinářství Dopamine Flower jsou tržby na MDŽ a Valentýna podstatně vyšší, konkrétně až desetkrát. „Valentýnský den a 8. březen jsou pro nás nejvýdělečnější a nejnáročnější dny v roce. Zatímco běžný pracovní den nám začíná v 10 hodin a končí v osm večer, v tyto dny jedeme naplno od brzkých šesti hodin do deseti hodin do večera,“ popisují situaci lidé z týmu květinářství Dopamine Flower.
Také oni zmiňují nárůst nákladů. Velkoobchody prý zvedají ceny za květiny, i když květináři drží ceny pro koncové zákazníky na stejné úrovni. Současně rostou rozpočty na reklamu, pracovníci dostávají větší mzdu a přibírají se i brigádníci.
Oslovená květinářství se nicméně shodují, že ze tří dnů, kdy se květiny prodávají nejvíce, je Den matek rozhodně nejslabší. Kromě toho je pro květináře zajímavé také předvánoční období, kdy jim tržby zvýší vánoční věnce na stůl a dekorace.
Jako další výrazné dny zmiňují i takové, kdy mají svátek ženy, jejichž jména patří v Česku k nejoblíbenějším. Tržby ale nikdy nedosahují rozsahu jako během MDŽ nebo Valentýna.
Pražské květinářství Dopamine Flower pak uvádí ještě datum 20. října, na který připadá Vietnamský den žen. Dnes už jsou prý na návaly objednávek v tento den zvyklí, ze začátku je to ale prý dost překvapilo.
Nejmenší počty zákazníků květinářství naopak obslouží v lednu, kdy všichni zřejmě soustředí pozornost na zboží v povánočních slevách, a také v červenci a srpnu, kdy velká část zákazníků odjíždí na dovolenou.