Snímek režiséra Pabla Larraína o nejvýznamnější operní divě dvacátého století inspiruje aktuální trendy. Maria Callas, která se původně jmenovala Maria Kalogeropoulou, zemřela v roce 1977. I po smrti byla ale múzou módních domů jako Valentino, Dolce & Gabbana, Stéphane Rolland, Burberry a John Galliano. A do světa fashion skrze nynější film promlouvá i teď.

Víc je víc. Pokud chcete zavřít oči a představit si pod tímto rčením jednu osobu, vybavte si tvář Marie Callas, která připomínala obraz od El Greca, a sošnou postavu. Pravděpodobně ve splývavé róbě a ve, z dnešního pohledu kontroverzní, kožešině.

Maria se přitom narodila chudým řeckým emigrantům v newyorské čtvrti Queens. Matka, která si přála syna, dceři sice poskytla hudební vzdělání, ale také ji emocionálně týrala. Když coby sopranistka slavila první úspěchy, napsala jí matka dopis, ve kterém jí přikazovala, aby honoráře utratila za „blahobyt pro své rodiče“.

Maria Callas
info Foto CBS Television, Public domain / Wikimedia Commons

Otec Callas jednou předstíral, že je na smrtelné posteli, aby z ní vylákal peníze. Ani se sestrou Yakinthi, které se říkalo Jackie, neměla slavná zpěvačka blízký vztah.

Opulence, kterou Maria Callas později promítala do své garderoby, mohla sloužit jako naplnění i triumf. Svého času trpěla nadváhou, a když pochopila, že ji to limituje v kariéře, zhubla během dvou let padesát kilo z původních 108. Chtěla na scéně působit jako doplněk svého hlasu, který dodnes kritici označují za „božský“.

K tomu pomáhaly ty správné kostýmy, na jevišti i mimo něj. Šatník byl nástrojem, jak vyčnívat nad svými konkurentkami, jak se stát tou nejvýraznější z nich. Návrhářka Elvira Leonardi Bouyeure pro ni připravila garderobu čítající 24 kožichů, čtyřicet kostýmků, dvě stě šatů, 150 párů bot a tři stovky klobouků.

Callas spolupracovala také s Christianem Diorem a Yves Saint-Laurentem, který se stal jejím přítelem. Model, který Saint-Laurent navrhl pro Marii Callas, si pak oblékla Monica Bellucci ve filmu Toma Volfa.

Když na začátku šedesátých let kvůli problémům s hlasem i turbulencím v osobním životě utlumila Maria Callas svou kariéru, část svého oblečení spálila. Příliš jí připomínalo minulost. Poté, co se její dlouholetý milenec Aristoteles Onasis oženil s Jackie Kennedy (k velkému překvapení Marie Callas), změnila zpěvačka opět svůj šatník.

Začala nosit brokátové šaty a kaftany a natočila s režisérem Paolem Pasolinim svůj jediný film.

Angelina Jolie, která nyní Marii Callas představuje ve snímku chilského režiséra Larraína, mimochodem rovněž režiséra portrétu rivalky Callas zvaný Jackie, si oblékla šaty z módního domu Saint-Laurent během premiéry na Benátském filmovém festivalu.

I desítky let po své smrti zůstává La Divina, alias Božská, jak se Marii Callas na vrcholu její kariéry přezdívalo, referencí v inspiračních kolážích módních kreativců. John Galliano o ní dosud hovoří jako o své nejoblíbenější celebritě.

V roce 2007 výrobce křišťálových šperků Swarovski uspořádal výstavu, která byla holdem vzájemného vztahu s Callas. Zpěvačka byla totiž velmi pověrčivá a chtěla vystupovat pouze se svými diadémy, do kterých byly zasazeny křišťály právě od Swarowski.

V roce 2020 návrhář Riccardo Tisci ještě coby kreativní ředitel Burberry vytvořil pro umělkyni Marinu Abramović sadu kostýmů pro performanci „7 deaths of Maria Callas“.

Abramović ztvárnila tragický osud operní divy, která zemřela v pouhých 53 letech na infarkt, na prknech Státní opery v Mnichově. Oněch sedm úmrtí symbolizovalo život a smrt operních hrdinek, které představovala: od Carmen přes Toscu, Madame Butterfly, Desdemonu z Otella až po Traviattu.

S Callas měly společného mnoho: drama, nešťastnou lásku, předčasnou smrt. To vše Riccardo Tisci přenesl do oděvu.

Skica kostýmu pro Marinu Abramović od Riccarda Tisci
info Foto se svolením Burberry
Skica kostýmu pro Marinu Abramović od Riccarda Tisci

Temná osudová romantika šatníku Marie Callas učarovala také šéfdesignérovi módního domu Erdem Erdemu Moralıoğluovi. Muž, který obléká nejvýše postavené ženy Velké Británie, a jeho přízeň měla být podle bulváru Daily Mail příčinou hádky mezi vévodkyní Meghan a princeznou z Walesu, uvedl podzimní kolekci pod názvem Viva la Diva.

Dnes už nenajdete příliš celebrit, které by v sobě ztělesňovaly nedostupnou vznešenost a zároveň byly prudce populární. Podle hudebních odborníků byla největší přednost Marie Callas ztělesnit pravé umění opery tak, aby byla současná a pochopitelná většímu množství posluchačů.

S módou je to obdobné. Opulence, kterou její šatník ukazuje, je nutným sebevyjádřením, nikoli povrchní aspirací.