Je to pták… Je to letadlo… Je to superjachta? Při prvním pohledu budete nevěřícně zvedat obočí a považovat tuhle krasavici za vtip. Nenechte se ale zmást, její designér to myslí zcela vážně.
Tím designérem je římský svéráz Pierpaolo Lazzarini a na projektu superjachty zvané Avanguardia pracoval přes pět let. Za tu dobu se z bláznivé myšlenky stal návrh, po kterém – jak Lazzarini doufá – konstruktéři lodí dychtivě skočí.
„Necháváme se inspirovat přírodou, protože už nám ukázala základní tvary,“ vysvětluje designér svou filozofii. „Za vzor jsme si vzali labuť, protože ji pokládáme za jedno z nejelegantnějších zvířat. V tom, jak se pohybuje, jak se živí, zkrátka ve všem.“
Jednoznačným marketingovým tahounem Lazzariniho jachty je její pohyblivý „labutí krk“, který se umí natáhnout a spustit na vodu motorový člun. Přenést odvážný návrh do výkresů nebylo nic jednoduchého.
„Během pěti let jsme zkusili všechno možné, abychom vytvořili optimální tvar,“ vzpomíná designér. „Zkusili jsme i použít opravdový jeřáb, který sice fungoval dokonale, ale zase nabourával celkový design jachty.“
I když celý koncept může působit trochu bláznivě, jeho autor tvrdí, že pokud má daná loděnice dostatek odvahy a chuti do zkoušení nových věcí, je proveditelný. Cena takové realizace je však astronomická: odhady ji počítají na 500 milionů dolarů – tedy něco přes 11 miliard korun.
Pokud by Avanguardia skutečně vznikla, dostala by se tak mezi pětici nejdražších superjachet světa, které vévodí History Supreme ze zlata a platiny s pořizovací cenovkou někde v rozmezí dvou až pěti miliard dolarů (zdroje se v údajích o ceně různí).
Lazzariniho avantgardní koncept byl přitom původně ještě divočejší: labutí „hlavou“ neměl být člun, ale dron, který by z „krku“ startoval. Designérovi se však nepodařilo najít funkční řešení, jak s dronem bezpečně přistávat. „Přestože jde o koncept, chceme dělat věci, které opravdu fungují, a ne jen nápady ze sci-fi. Proto jsme se rozhodli pro člun,“ objasňuje Lazzarini.
Labutí silueta a odpojitelný člun nejsou jedinými vychytávkami Lazzariniho jachty. Avanguardia nabízí i garáž pro auta, heliport a místo na dva kapslové vodní skútry, které se už z papíru dostaly do reálné výroby. Právě jejich návrh Lazzarinimu vynesl už v roce 2010 designérskou cenu a přivedl ho na myšlenku založení vlastního studia v roce 2012.
Zásadní otázka ale zůstává: Má vůbec někdo zájem Avanguardii dovést do reálné podoby? Podle designéra je odpověď kladná.
„Už nás kontaktovali z několika loděnic v Itálii a Německu. Jedna z nich o nás slyšela od svého klienta, pro kterého už v minulosti stavěli stometrové jachty. Zajímaly je hlavně detaily jeřábu,“ tvrdí Lazzarini.
„Stavitelé jachet vždycky hledají nové výzvy. Když v námořním světě někdo o něčem řekne, že je to moc složité, stavitele jachet to potěší. Je to možnost vytvořit něco, co ještě nikdo před nimi nedokázal.“