Jeho motivy jsou téměř všude. Na dětských hračkách, v knížkách, figurkách, tiskovinách, dokonce i na povlečení. Ještě nikdy ale nevisely na vánočním stromečku. Až letos.
Obrázky malíře Josefa Lady se historicky poprvé objeví na skleněných ozdobách, které vyrobila liberecká firma Glassor Decorations.
Ručně vyráběné bílé baňky s motivy zasněžených vesniček i vánočních tradic mají na jedné straně obrázek, na druhé text některé z jeho říkanek nebo malířovo jméno. Motivů je dohromady šestnáct, vybírala je designérka Marianna Malíková, schválit je ale museli potomci Josefa Lady, kteří jeho dědictví spravují.
„A byli dost přísní,“ přiznává designérka. Tu, i kvůli jejímu mládí, Ladovo dílo minulo a příliš ho před vytvářením speciální kolekce neznala. O to víc si jej musela nastudovat. Obrázky jsou na ozdobách natisknuté, malířky by je sice zvládly i ručně namalovat, zabralo by to ale mnohem více času a navíc by to už nebyl autorův rukopis.
Do budoucna by firma ráda vyráběla i skleněné Ladovy postavičky. Vyrobit trojrozměrné figurky je ale trochu náročnější vzhledem k tomu, že malíř tvořil jen ve 2D. „Už na tom ale pracujeme a doufáme, že příští rok je budeme moci zákazníkům nabídnout,“ dodává Kateřina Tichá, spolumajitelka firmy.
Souhlas s použitím Ladových motivů museli dát jeho potomci. Autorská práva k dílu vlastní vnuk Josef, syn Ladovy dcery Aleny, která byla jeho jedinou dědičkou. Ta právy po svém otci disponovala až do své smrti v roce 1992, pak přešla na Josefa.
„V Evropské unii trvají majetková práva sedmdesát let po smrti autora, vyprší tedy v prosinci 2027 a pak už se na dílo našeho předka žádná vztahovat nebudou. Takže když si budete chtít vydat knížku s jeho kresbami, můžete i bez našeho souhlasu,“ vysvětluje pravnuk Martin Lada.
Jednoduché to ale ani tak nebude, prakticky veškeré podklady Ladova díla totiž vlastní rodina. V posledních letech ho navíc i digitalizuje, což stojí nemalé peníze a také čas. Získávají tím ale nové materiály, na které se vztahují nová práva. Odkaz svého předka se ale rodina snaží chránit co nejcitlivěji. Pečlivě si tak vybírají, komu na spolupráci kývnou.
Oťukávali se i s Glassorem. Brzy prý pochopili, že s firmou vedle nešlápnou. „Vlastně je nám záhadou, že s tímhle nápadem nepřišel někdo už dřív. Protože dílo našeho pradědečka si dá skoro každý do souvislosti právě s Vánocemi, s pohodou u stromečku, s tradicemi. Máme nabídky na všechny možné výrobky, ale vánoční ozdoby mezi nimi dřív nebyly,“ podotýká druhý z Ladových pravnuků, Viktor.
Napadlo je to prý samotné už párkrát, ale protože provozují zejména e-shop a vědí, že posílání křehkých věcí je obecně velký problém, tak svůj nápad pokaždé odsunuli. „Když se ozval Glassor, říkali jsme si, že by to mohlo mít úspěch,“ podotýká Martin Lada.
Námluvy trvaly několik měsíců a při vybírání motivů musela panovat stoprocentní shoda. „Třeba jsme si prosadili, aby kostely byly vpravo, přidali jsme zříceninu, která nám tam chyběla. A také obrázek s hláskou, kterou praděda dost často ztvárňoval,“ upřesňuje vnuk Josef Lada.
Firma Glassor Decorations, která je součástí Křišťálového údolí, se jako česká rodinná společnost specializuje na design, výrobu, prodej a export skleněných vánočních ozdob a sezonních dekorací už od roku 2002. Navazují přitom na tradici sklářství sahající až do třináctého století.
Spolupráce s Ladovou rodinou by se mohla přeměnit v dlouhodobé partnerství. Takové mají Ladovi potomci nastavené už s několika výrobními společnostmi. Ne vždy se jim ale nápad na použití Ladova díla zamlouvá.
„Stává se, že někoho odmítneme. Pamatuji si třeba na požadavek, kdy jedna z firem chtěla mít Českého Honzu na plynových kotlích. Tak to se nám nelíbilo. Anebo když si třeba chtějí dát jako reklamu auto před ladovskou roubenku. To taky nedovolíme, to už by byl velký zásah do díla,“ prozrazuje Martin Lada.
Vnuk Josef svého dědečka už nezažil, zemřel tři roky před jeho narozením. Jeho odkaz mu ale neustále připomínala maminka Alena, která po předčasné tragické smrti své sestry Evy byla jedinou dcerou Josefa Lady a také zdědila jeho talent. „Ode mě ho všichni očekávali taky, podobně jako později i od mých synů. Ale já ani oni malovat neumíme,“ dodává s úsměvem.
„S dílem našeho pradědečka jsme se ale setkávali od malička, dívali jsme se na večerníčky, poslouchali kazetu namluvenou Karlem Högerem a každoročně se díváme i na pohádku Hrátky s čertem,“ doplňuje pravnuk Martin.
A jeho bratr Viktor přidává, jakou postavu má od svého pradědečka nejraději. „Není zase tak známá a na vánočních ozdobách se neobjeví. Ale já ji mám rád. Je to takový stařec, vandrák s dlouhým plnovousem, který jde o holi krajinou a ten vous mu vlaje.“
Jeho otec má zase mezi oblíbenými motivy vodníky a rvačku v hospodě. „Maminka prý Josefu Ladovi říkala, ať maluje jen to, co vidí. A on maminku poslouchal,“ zmiňuje Ladův příbuzný.
Kromě skleněných ozdob vyrábí firma Glassor Decorations ve své továrně v Popovicích u Jičína také porcelánové svícny a keramické nádobí se zimní tematikou. Každý kus projde rukama několika malířek a foukaček. Firma nabízí i netradiční ozdoby, třeba ve tvaru talíře s bramborovým salátem a řízkem nebo vánočku.
Zákazníci si v liberecké prodejně mohou koupit i skleněné ručně malované ozdoby ve tvaru čtyř druhů cukroví, na kterém firma spolupracovala s tamní foodblogerkou Markétou Trpišovskou Lorencovou.