Většinu událostí, které se stanou ve filmu Roklina, dokážete odhadnout dopředu. A přece vás bude bavit se na něj dívat.
Valentýn. Všude srdíčka, růžová, romantické večeře, rande se svíčkami…
Nebo taky ne, řekli si v Applu a rozhodli se naservírovat na oslavu romantiky snímek, který na filmových databázích kromě štítku romantický obsahuje i méně obvyklé „parťáky“ horor a sci-fi.
Jmenuje se Roklina, premiéru měl 14. února na Apple TV+ a už podle zainteresovaných osob tušíte, že by to mohlo být dobré. Režíroval Scott Derrickson (Doctor Strange), v hlavních rolích jsou Miles Teller a Anya Taylor-Joy, doplňuje je Sigourney Weaver.
Ale zatímco seriály se Applu dlouhodobě daří výtečně, s filmy to v poslední době nebyla velká sláva, ať už řeknete Argylle, nebo Ghosted. S Roklinou se ale zase povedla trefa.
Zápletka je jednoduchá. Dva elitní snipeři hlídají ze svých věží okraje titulární Rokliny, v níž číhá neznámé nebezpečí. Levi v podání Tellera zastupuje západní síly, Drasa je z Litvy a chrání východní blok. Před čím konkrétně? Roklina se označuje jako brána do pekla.
Oba mají své démony, Levi v podobě PTSD, Drase zase umírá otec. I proto se nechali na rok zavřít do neznáma. Do samoty, kde působí jako dva poslední lidé na světě. Není tak spoilerem, že se do sebe zakoukají, ač mají zákaz spolu komunikovat. A tak pořádají střelecké soutěže, píšou si vzkazy na bloky papíru jako v Lásce nebeské, pouštějí si písničky a tancují – co také dělat nad bránou pekelnou?
A dá se i čekat, že dojde na konfrontaci s obyvateli Rokliny, leč tady už raději u obecného konstatování zůstaneme, abychom nevyzradili příliš.
Lze jen podotknout, že pokud se kvůli hororovému označení bojíte, že Valentýna strávíte ve strachu, nemusíte. Pro vyloženě slabší povahy asi Roklina nebude, ale spíše jde o thriller než o horor, typických lekaček je tady minimum.
Foto Apple TV+
Miles Teller a Anya Taylor-Joy ve filmu Roklina
Dvouhodinový snímek každopádně odsýpá svižně a umně dávkuje klidnější scény a akci, která navíc skvěle vypadá – je znát, že Derrickson má s bojovými pasážemi zkušenosti, a on sám netají inspiraci špičkou hororových videoher jako Silent Hill nebo Until Dawn.
„Mám je opravdu rád. A přijde mi, že gaming nastavil laťku pro akci se zbraněmi, hlavně když sledujete jednu nebo dvě postavy,“ sdělil pro web GamesRadar+. Za kamerou navíc stál Dan Laustsen, který pracoval třeba na sérii John Wick nebo na dílech Guillerma del Tora.
Radost pohledět je vůbec na celý snímek, pokud se to u hororového žánru vůbec dá říct. Roklina i obě hraniční základny působí atmosféricky a bezútěšně a místní technologie odrážejí populární retrofuturistické rysy. K tomu všemu zní hudba od Trenta Reznora a Atticuse Rosse, která do snímku perfektně sedne.
S dějem samotným už je to trochu slabší: pokud nedokážete odhadnout zápletku a postupné zvraty už od začátku, snadno si je domyslíte během průběhu snímku. Zpracováním i hereckým obsazením se Roklina tváří jako áčkový film, scénářem ale působí spíše jako hororové béčko.
Premisa samotná přitom vybízela si s divákem trochu hrát, překvapit ho, nechat ho tápat. Ale Roklina naopak zůstává veskrze doslovná a všechny možné odpovědi, které vás na položené otázky napadnou, obvykle také brzy dostanete.
Místo sci-fi události je tak Roklina jen fajn oddechovkou. V moři streamovací produkce, kde plave spousta průměru až podprůměru, se ale i tohle vítězství formy nad obsahem pořád počítá.